Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Rozród zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozród zwierząt
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych mechanizmów przebiegu procesów fizjologicznych w organizmie
W-2Podstawy anatomii, fijologii i genetyki zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich oraz mozliwością ich regulacji
C-2Poznanie budowy i czynności narządów rozrodczych zwierzat gospodarskich
C-3Kształtowanie u studentów umiejetności pracy w zespole oraz świadomości i znaczenia wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierzat

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Topografia narządow rozrodczych samców i samic zwierząt gospodarskich. Budowa morfologiczna poszczególnych odcinków układu rozrodczego samca i samicy - róznice w budowie. Sekcja narządów rozrodczych wybranych gatunków zwierząt.2
T-L-2Oogeneza i zmiany zachodzące w czasie dojrzewania pęcherzyków jajnikowych (folikulogeneza). Budowa histologiczna narządów rozrodczych samicy.2
T-L-3Spermatogeneza, wielkośc produkcji plemników. Budowa histologiczna narządów rozrodczych samca.2
T-L-4Kliniczna ocena samicy oraz objawów rui - metody wykrywania rui.2
T-L-5Przebieg ciąży i porodu u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Fazy porodu, postawa, położenie i ułożenie płodu. Okres poporodowy.2
T-L-6Ocena zarodka we wczesnych stadiach rozwoju - metody transplantacji i przechowywania zarodków.1
T-L-7Kliniczne badanie narządów rozrodczych samca, ocena objawów popędu płciowego oraz metody pobierania i oceny nasienia samców.2
T-L-8Konserwacja i przechowywanie nasienia samców poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.1
T-L-9Ocena płodności zwierząt gospodarskich. Wyliczanie wskaźników płodności u bydła.1
15
wykłady
T-W-1Płodność zwierząt gospodarskich. Pojęcie płodności. Klasyfikacja czynników warunkujących przebieg procesow rozrodczych.1
T-W-2Rozwój męskiego i żeńskiego ukladu rozrodczego. Najczęstsze zaburzenia rozwojowe u poszczególnych zwierząt mające wpływ na płodność samca i samicy.2
T-W-3Regulacja procesów rozrodczych. Klasyfikacja hormonów biorących udział w procesach rozrodczych w aspekcie praktyki hodowlanej. Mechanizmy regulujace czynności rozrodcze samca i samicy.1
T-W-4Regulacja endokrynna i przebieg cyklu rujowego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.2
T-W-5Wytwarzanie komórek rozrodczych żeńskich i męskich. Przebieg spermatogenezy i oogenezy oraz najczęstsze zaburzenia mające wpływ na płodność. Potencjał rozrodczy samca i samicy oraz możliwości jego wykorzystania.2
T-W-6Właściwości biologiczne nasienia samców. Plemnik i jego budowa. Różnice gatunkowe między zwierzętami. Rola dodatkowych gruczołów płciowych.2
T-W-7Wędrówka plemnika w męskich i żeńskich narządach rozrodczych. Procesy zachodzące w czasie wędrówki - kapacytacja i reakcja akrosomalna. Wybrane zagadnienia z zakresu zapłodnienia komórki jajowej i wczesnego rozwoju zarodka.1
T-W-8Ciąża i poród. Interakcja między zarodkiem a matką. Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Teoria porodu, przebieg porodu fizjologicznego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.Okres poporodowy - warunki prawidłowego przebiegu i czas inwolucji macicy.2
T-W-9Znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków - historia, znaczenie dla hodowli, możliwości rozwoju.1
T-W-10Najważniejsze czynniki infekcyjne i nieinfekcyjne zakłócające reprodukcję. Wybrane choroby bakteryjne, wirusowe, grzybicze i pasożytnicze obniżające płodność zwierząt gospodarskich. Zwalczanie niepłodności zwierząt - współpraca ze służbą weterynaryjną.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sie do zajęć15
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia kolokwium18
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Pisemne i praktyczne zaliczenie ćwiczeń4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w kosultacjach5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka i opis eksponatów biologicznych, preparatów makroskopowych i mikroskopowych, obserwacja i ćwiczenie na modelach doświadczalnych, )
M-3film i objaśnienie
M-4pokaz i objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmująqce zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru lub pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładu w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U3_W01
Student zna przebieg procesów rozrodczych u samców i samic zwierząt gospodarskich, charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujace te procesy oraz ich lokalizację w obrebie narządów rozrodczych
ZOinz_2A_W01C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-4, M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-4, S-3
ZO_2A_HZGu-U3_W02
Student zna i potrafi opisać zjawiska i objawy towarzyszące poszczególnym procesom rozrodczym u samic i samców zwierzat gospodarskich oraz wytłumaczyć wpływ tych procesów na efektywność hodowli zwierząt.
ZOinz_2A_W01C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-10, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-L-4M-4, M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U3_U01
Student potrafi wyjaśnić mechanizmy przebiegu podstawowych procesów rozrodczych u zwierzat gospodarskich oraz dobrać odpowiednie metody pozwalajace na ich modyfikację, potrafi ocenić stan czynnościowy narządów rozrodczych i podjąć właściwą decyzję odnośnie użytkowania rozrodczego samca i samicy.
ZOinz_2A_U14C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-L-3, T-L-2M-4, M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U3_K01
Student ma świadiomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozrodu dla rozwoju hodowli zwierzat i całej gospodarki.
ZOinz_2A_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-4M-1, M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U3_W01
Student zna przebieg procesów rozrodczych u samców i samic zwierząt gospodarskich, charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujace te procesy oraz ich lokalizację w obrebie narządów rozrodczych
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niktóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje, podstawowe zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZGu-U3_W02
Student zna i potrafi opisać zjawiska i objawy towarzyszące poszczególnym procesom rozrodczym u samic i samców zwierzat gospodarskich oraz wytłumaczyć wpływ tych procesów na efektywność hodowli zwierząt.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wybranych procesów rozrodczych u samca i samicy, wie jakie ewentualne skutki mogą wystąpić w przypadku ich zakłócenia. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje, podstawowe zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U3_U01
Student potrafi wyjaśnić mechanizmy przebiegu podstawowych procesów rozrodczych u zwierzat gospodarskich oraz dobrać odpowiednie metody pozwalajace na ich modyfikację, potrafi ocenić stan czynnościowy narządów rozrodczych i podjąć właściwą decyzję odnośnie użytkowania rozrodczego samca i samicy.
2,0
3,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U3_K01
Student ma świadiomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozrodu dla rozwoju hodowli zwierzat i całej gospodarki.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli i calej gospodarki. Przejawia pozytywną postawę w podejmowanych działaniach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański W., Rozród zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1979
  2. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych, Drukrol s.c., Kraków, 1999
  3. Krzymowski T., Strzeżek J., Biologia rozrodu zwierzat, Wydawnictwo UW-M, Olsztyn, 2007
  4. Wierzbowski S., Andrologia, Platan, Kraków, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Semczuk M., Kurpisz M., Andrologia, PZWL, Warszawa, 2006
  2. Wierzbowski S., Żukowski K., Rozród bydła, Kos, Balice, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Topografia narządow rozrodczych samców i samic zwierząt gospodarskich. Budowa morfologiczna poszczególnych odcinków układu rozrodczego samca i samicy - róznice w budowie. Sekcja narządów rozrodczych wybranych gatunków zwierząt.2
T-L-2Oogeneza i zmiany zachodzące w czasie dojrzewania pęcherzyków jajnikowych (folikulogeneza). Budowa histologiczna narządów rozrodczych samicy.2
T-L-3Spermatogeneza, wielkośc produkcji plemników. Budowa histologiczna narządów rozrodczych samca.2
T-L-4Kliniczna ocena samicy oraz objawów rui - metody wykrywania rui.2
T-L-5Przebieg ciąży i porodu u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Fazy porodu, postawa, położenie i ułożenie płodu. Okres poporodowy.2
T-L-6Ocena zarodka we wczesnych stadiach rozwoju - metody transplantacji i przechowywania zarodków.1
T-L-7Kliniczne badanie narządów rozrodczych samca, ocena objawów popędu płciowego oraz metody pobierania i oceny nasienia samców.2
T-L-8Konserwacja i przechowywanie nasienia samców poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.1
T-L-9Ocena płodności zwierząt gospodarskich. Wyliczanie wskaźników płodności u bydła.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Płodność zwierząt gospodarskich. Pojęcie płodności. Klasyfikacja czynników warunkujących przebieg procesow rozrodczych.1
T-W-2Rozwój męskiego i żeńskiego ukladu rozrodczego. Najczęstsze zaburzenia rozwojowe u poszczególnych zwierząt mające wpływ na płodność samca i samicy.2
T-W-3Regulacja procesów rozrodczych. Klasyfikacja hormonów biorących udział w procesach rozrodczych w aspekcie praktyki hodowlanej. Mechanizmy regulujace czynności rozrodcze samca i samicy.1
T-W-4Regulacja endokrynna i przebieg cyklu rujowego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.2
T-W-5Wytwarzanie komórek rozrodczych żeńskich i męskich. Przebieg spermatogenezy i oogenezy oraz najczęstsze zaburzenia mające wpływ na płodność. Potencjał rozrodczy samca i samicy oraz możliwości jego wykorzystania.2
T-W-6Właściwości biologiczne nasienia samców. Plemnik i jego budowa. Różnice gatunkowe między zwierzętami. Rola dodatkowych gruczołów płciowych.2
T-W-7Wędrówka plemnika w męskich i żeńskich narządach rozrodczych. Procesy zachodzące w czasie wędrówki - kapacytacja i reakcja akrosomalna. Wybrane zagadnienia z zakresu zapłodnienia komórki jajowej i wczesnego rozwoju zarodka.1
T-W-8Ciąża i poród. Interakcja między zarodkiem a matką. Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Teoria porodu, przebieg porodu fizjologicznego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.Okres poporodowy - warunki prawidłowego przebiegu i czas inwolucji macicy.2
T-W-9Znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków - historia, znaczenie dla hodowli, możliwości rozwoju.1
T-W-10Najważniejsze czynniki infekcyjne i nieinfekcyjne zakłócające reprodukcję. Wybrane choroby bakteryjne, wirusowe, grzybicze i pasożytnicze obniżające płodność zwierząt gospodarskich. Zwalczanie niepłodności zwierząt - współpraca ze służbą weterynaryjną.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sie do zajęć15
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia kolokwium18
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Pisemne i praktyczne zaliczenie ćwiczeń4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w kosultacjach5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U3_W01Student zna przebieg procesów rozrodczych u samców i samic zwierząt gospodarskich, charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujace te procesy oraz ich lokalizację w obrebie narządów rozrodczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów umiejetności pracy w zespole oraz świadomości i znaczenia wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierzat
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich oraz mozliwością ich regulacji
C-2Poznanie budowy i czynności narządów rozrodczych zwierzat gospodarskich
Treści programoweT-W-2Rozwój męskiego i żeńskiego ukladu rozrodczego. Najczęstsze zaburzenia rozwojowe u poszczególnych zwierząt mające wpływ na płodność samca i samicy.
T-W-7Wędrówka plemnika w męskich i żeńskich narządach rozrodczych. Procesy zachodzące w czasie wędrówki - kapacytacja i reakcja akrosomalna. Wybrane zagadnienia z zakresu zapłodnienia komórki jajowej i wczesnego rozwoju zarodka.
T-W-9Znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków - historia, znaczenie dla hodowli, możliwości rozwoju.
T-W-3Regulacja procesów rozrodczych. Klasyfikacja hormonów biorących udział w procesach rozrodczych w aspekcie praktyki hodowlanej. Mechanizmy regulujace czynności rozrodcze samca i samicy.
T-L-3Spermatogeneza, wielkośc produkcji plemników. Budowa histologiczna narządów rozrodczych samca.
T-L-1Topografia narządow rozrodczych samców i samic zwierząt gospodarskich. Budowa morfologiczna poszczególnych odcinków układu rozrodczego samca i samicy - róznice w budowie. Sekcja narządów rozrodczych wybranych gatunków zwierząt.
T-L-2Oogeneza i zmiany zachodzące w czasie dojrzewania pęcherzyków jajnikowych (folikulogeneza). Budowa histologiczna narządów rozrodczych samicy.
Metody nauczaniaM-4pokaz i objaśnienie
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3film i objaśnienie
M-2ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka i opis eksponatów biologicznych, preparatów makroskopowych i mikroskopowych, obserwacja i ćwiczenie na modelach doświadczalnych, )
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładu w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmująqce zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niktóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje, podstawowe zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U3_W02Student zna i potrafi opisać zjawiska i objawy towarzyszące poszczególnym procesom rozrodczym u samic i samców zwierzat gospodarskich oraz wytłumaczyć wpływ tych procesów na efektywność hodowli zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów umiejetności pracy w zespole oraz świadomości i znaczenia wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierzat
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich oraz mozliwością ich regulacji
C-2Poznanie budowy i czynności narządów rozrodczych zwierzat gospodarskich
Treści programoweT-W-5Wytwarzanie komórek rozrodczych żeńskich i męskich. Przebieg spermatogenezy i oogenezy oraz najczęstsze zaburzenia mające wpływ na płodność. Potencjał rozrodczy samca i samicy oraz możliwości jego wykorzystania.
T-W-8Ciąża i poród. Interakcja między zarodkiem a matką. Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Teoria porodu, przebieg porodu fizjologicznego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.Okres poporodowy - warunki prawidłowego przebiegu i czas inwolucji macicy.
T-W-6Właściwości biologiczne nasienia samców. Plemnik i jego budowa. Różnice gatunkowe między zwierzętami. Rola dodatkowych gruczołów płciowych.
T-W-4Regulacja endokrynna i przebieg cyklu rujowego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
T-W-1Płodność zwierząt gospodarskich. Pojęcie płodności. Klasyfikacja czynników warunkujących przebieg procesow rozrodczych.
T-W-10Najważniejsze czynniki infekcyjne i nieinfekcyjne zakłócające reprodukcję. Wybrane choroby bakteryjne, wirusowe, grzybicze i pasożytnicze obniżające płodność zwierząt gospodarskich. Zwalczanie niepłodności zwierząt - współpraca ze służbą weterynaryjną.
T-L-8Konserwacja i przechowywanie nasienia samców poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
T-L-6Ocena zarodka we wczesnych stadiach rozwoju - metody transplantacji i przechowywania zarodków.
T-L-7Kliniczne badanie narządów rozrodczych samca, ocena objawów popędu płciowego oraz metody pobierania i oceny nasienia samców.
T-L-5Przebieg ciąży i porodu u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Fazy porodu, postawa, położenie i ułożenie płodu. Okres poporodowy.
T-L-9Ocena płodności zwierząt gospodarskich. Wyliczanie wskaźników płodności u bydła.
T-L-4Kliniczna ocena samicy oraz objawów rui - metody wykrywania rui.
Metody nauczaniaM-4pokaz i objaśnienie
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3film i objaśnienie
M-2ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka i opis eksponatów biologicznych, preparatów makroskopowych i mikroskopowych, obserwacja i ćwiczenie na modelach doświadczalnych, )
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładu w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmująqce zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wybranych procesów rozrodczych u samca i samicy, wie jakie ewentualne skutki mogą wystąpić w przypadku ich zakłócenia. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje, podstawowe zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U3_U01Student potrafi wyjaśnić mechanizmy przebiegu podstawowych procesów rozrodczych u zwierzat gospodarskich oraz dobrać odpowiednie metody pozwalajace na ich modyfikację, potrafi ocenić stan czynnościowy narządów rozrodczych i podjąć właściwą decyzję odnośnie użytkowania rozrodczego samca i samicy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów umiejetności pracy w zespole oraz świadomości i znaczenia wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierzat
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich oraz mozliwością ich regulacji
C-2Poznanie budowy i czynności narządów rozrodczych zwierzat gospodarskich
Treści programoweT-W-2Rozwój męskiego i żeńskiego ukladu rozrodczego. Najczęstsze zaburzenia rozwojowe u poszczególnych zwierząt mające wpływ na płodność samca i samicy.
T-W-8Ciąża i poród. Interakcja między zarodkiem a matką. Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Teoria porodu, przebieg porodu fizjologicznego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.Okres poporodowy - warunki prawidłowego przebiegu i czas inwolucji macicy.
T-W-4Regulacja endokrynna i przebieg cyklu rujowego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
T-W-7Wędrówka plemnika w męskich i żeńskich narządach rozrodczych. Procesy zachodzące w czasie wędrówki - kapacytacja i reakcja akrosomalna. Wybrane zagadnienia z zakresu zapłodnienia komórki jajowej i wczesnego rozwoju zarodka.
T-W-9Znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków - historia, znaczenie dla hodowli, możliwości rozwoju.
T-W-3Regulacja procesów rozrodczych. Klasyfikacja hormonów biorących udział w procesach rozrodczych w aspekcie praktyki hodowlanej. Mechanizmy regulujace czynności rozrodcze samca i samicy.
T-L-3Spermatogeneza, wielkośc produkcji plemników. Budowa histologiczna narządów rozrodczych samca.
T-L-2Oogeneza i zmiany zachodzące w czasie dojrzewania pęcherzyków jajnikowych (folikulogeneza). Budowa histologiczna narządów rozrodczych samicy.
Metody nauczaniaM-4pokaz i objaśnienie
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3film i objaśnienie
M-2ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka i opis eksponatów biologicznych, preparatów makroskopowych i mikroskopowych, obserwacja i ćwiczenie na modelach doświadczalnych, )
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładu w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmująqce zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U3_K01Student ma świadiomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozrodu dla rozwoju hodowli zwierzat i całej gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich oraz mozliwością ich regulacji
C-2Poznanie budowy i czynności narządów rozrodczych zwierzat gospodarskich
Treści programoweT-W-2Rozwój męskiego i żeńskiego ukladu rozrodczego. Najczęstsze zaburzenia rozwojowe u poszczególnych zwierząt mające wpływ na płodność samca i samicy.
T-W-4Regulacja endokrynna i przebieg cyklu rujowego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
T-W-7Wędrówka plemnika w męskich i żeńskich narządach rozrodczych. Procesy zachodzące w czasie wędrówki - kapacytacja i reakcja akrosomalna. Wybrane zagadnienia z zakresu zapłodnienia komórki jajowej i wczesnego rozwoju zarodka.
T-W-3Regulacja procesów rozrodczych. Klasyfikacja hormonów biorących udział w procesach rozrodczych w aspekcie praktyki hodowlanej. Mechanizmy regulujace czynności rozrodcze samca i samicy.
T-L-1Topografia narządow rozrodczych samców i samic zwierząt gospodarskich. Budowa morfologiczna poszczególnych odcinków układu rozrodczego samca i samicy - róznice w budowie. Sekcja narządów rozrodczych wybranych gatunków zwierząt.
T-L-7Kliniczne badanie narządów rozrodczych samca, ocena objawów popędu płciowego oraz metody pobierania i oceny nasienia samców.
T-L-5Przebieg ciąży i porodu u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Fazy porodu, postawa, położenie i ułożenie płodu. Okres poporodowy.
T-L-4Kliniczna ocena samicy oraz objawów rui - metody wykrywania rui.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3film i objaśnienie
M-2ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka i opis eksponatów biologicznych, preparatów makroskopowych i mikroskopowych, obserwacja i ćwiczenie na modelach doświadczalnych, )
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli i calej gospodarki. Przejawia pozytywną postawę w podejmowanych działaniach.
3,5
4,0
4,5
5,0