Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Amatorski chów zwierząt egzotycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Amatorski chów zwierząt egzotycznych
Specjalność Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chów i hodowla zwierząt
W-2Ochrona bioróżnorodności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami uznanymi za egzotyczne
C-2Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pochodzenie, przegląd najczęściej utrzymywanych gatunków, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia, utrzymania i pielęgnacji zwierząt egzotycznych (płazy, gady, pajęczaki, owady, ssaki)14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń i wykładów1
15
wykłady
T-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.3
T-W-2Bogactwo gatunków w biosferze.2
T-W-3Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt Rośliny w terrarium.4
T-W-4Żywienie zwierząt egzotycznych. Produkcja karmówki4
T-W-5Rozród zwierząt egzotycznych.2
T-W-6Wpływ na ekosystemy i gatunki rodzime.2
T-W-7Możliwości prezentacji i ekspozycji zwierzat amatorskich2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń4
A-A-3Przygotowanie prezentacji na z wybranych zagadnień5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-A-5Konsultacje2
A-A-6Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.2_W01
Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
ZOinz_2A_W04, ZOinz_2A_W09C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.2_U01
Student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego
ZOinz_2A_U11, ZOinz_2A_U14C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.2_K01
Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
ZOinz_2A_K02, ZOinz_2A_K08, ZOinz_2A_K09C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.2_W01
Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
2,0Student nie umie scharakteryzować znaczenia zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,0Student w niewielkim zakresie umie scharakteryzować znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,5Student charakteryzuje grupy zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,0Student charakteryzuje i opisuje grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,5Student charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
5,0Student trafnie charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy zwierząt egzotycznych i liczne gatunki występujące w chowie amatorskim

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.2_U01
Student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego
2,0student nie umie dobierać gatunków zwierząt ezotycznych do chowu amatorskiegio
3,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i w niewielkim zakresie łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
3,5student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
4,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom i potrafi analizować zasadność wyboru
4,5student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych
5,0student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego, łączy i tłumaczy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.2_K01
Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
2,0student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych
3,0student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
3,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
4,0student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji
4,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji
5,0student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego

Literatura podstawowa

  1. Dost U., Zwierzęta w terrarium, Delta, Warszawa, 2000
  2. Rogner W., Moje pierwsze terrarium, Multico, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. http://www.terrarium.com.pl/, terrarium com, terrarium com, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pochodzenie, przegląd najczęściej utrzymywanych gatunków, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia, utrzymania i pielęgnacji zwierząt egzotycznych (płazy, gady, pajęczaki, owady, ssaki)14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń i wykładów1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.3
T-W-2Bogactwo gatunków w biosferze.2
T-W-3Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt Rośliny w terrarium.4
T-W-4Żywienie zwierząt egzotycznych. Produkcja karmówki4
T-W-5Rozród zwierząt egzotycznych.2
T-W-6Wpływ na ekosystemy i gatunki rodzime.2
T-W-7Możliwości prezentacji i ekspozycji zwierzat amatorskich2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń4
A-A-3Przygotowanie prezentacji na z wybranych zagadnień5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-A-5Konsultacje2
A-A-6Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O5.2_W01Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZOinz_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami uznanymi za egzotyczne
Treści programoweT-A-1Pochodzenie, przegląd najczęściej utrzymywanych gatunków, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia, utrzymania i pielęgnacji zwierząt egzotycznych (płazy, gady, pajęczaki, owady, ssaki)
T-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.
T-W-2Bogactwo gatunków w biosferze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie scharakteryzować znaczenia zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,0Student w niewielkim zakresie umie scharakteryzować znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,5Student charakteryzuje grupy zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,0Student charakteryzuje i opisuje grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,5Student charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
5,0Student trafnie charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy zwierząt egzotycznych i liczne gatunki występujące w chowie amatorskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O5.2_U01Student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
ZOinz_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami uznanymi za egzotyczne
C-2Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi
Treści programoweT-A-1Pochodzenie, przegląd najczęściej utrzymywanych gatunków, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia, utrzymania i pielęgnacji zwierząt egzotycznych (płazy, gady, pajęczaki, owady, ssaki)
T-W-3Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt Rośliny w terrarium.
T-W-4Żywienie zwierząt egzotycznych. Produkcja karmówki
T-W-5Rozród zwierząt egzotycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie dobierać gatunków zwierząt ezotycznych do chowu amatorskiegio
3,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i w niewielkim zakresie łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
3,5student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
4,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom i potrafi analizować zasadność wyboru
4,5student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych
5,0student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego, łączy i tłumaczy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O5.2_K01Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZOinz_2A_K08Potrafi świadomie ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami uznanymi za egzotyczne
C-2Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi
Treści programoweT-W-2Bogactwo gatunków w biosferze.
T-W-5Rozród zwierząt egzotycznych.
T-W-6Wpływ na ekosystemy i gatunki rodzime.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych
3,0student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
3,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
4,0student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji
4,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji
5,0student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego