Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Chów i hodowla zwierząt amatorskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów i hodowla zwierząt amatorskich | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy biologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt |
C-2 | nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Behawior: zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt, porozumiewanie się zwierząt. | 2 |
T-A-2 | Rozród: charakterystyka biologiczna rozrodu, dojrzałość płciowa i rozpłodowa oraz ruja, fazy cyklu płciowego, rozwój młodych. Zasady opieki połozniczej w warunkach domowych poszczególnych gatunków zwierząt. | 3 |
T-A-3 | Pielęgnacja zwierząt amatorskich: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biologia wybranych gatunków zwierząt amatorskich – pies, kot, fretka, szynszyla, królik, świnka morska, chomik, mysz, szczur. | 3 |
T-W-2 | Behawior zwierząt domowych: etogram zachowań, zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt. | 2 |
T-W-3 | Wymagania zwierząt amatorskich w zakresie pomieszczeń, klatek itp. | 1 |
T-W-4 | Biologiczne podstawy rozrodu zwierząt amatorskich (podstawy rozrodu wybranych gatunków zwierząt amatorskich oraz emocjonalne więzi z potomstwem, opieka i macierzyństwo). | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w zajęciach | 7 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie tematyki zajęć | 9 |
A-A-3 | Konsultacje | 4 |
A-A-4 | przygotowanie prezentacji multimedialnej | 7 |
A-A-5 | Omówienie i podsumowanie prezentacji multimedialnej | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział studenta w wykładach | 8 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 9 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-W-5 | Zaliczenie pisemne | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i przentacja multimedialna z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_W01 Student ma pogłębioną wiedzę oraz potrafi definiować potrzeby zwierząt utrzymywanych amatorsko i zapewnić im odpwoiednią opiekę | ZO_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_U01 Student posiada zdolność do analizowania zachowania i potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko | ZO_2A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_K01 student nabywa postawę prozwierzęcą, postepuje zgodnie z zasadami etyki, ma świadomość potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko i jest zdolny do udzielania informacji o utrzymaniu zwierząt amatorskich | ZO_2A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_W01 Student ma pogłębioną wiedzę oraz potrafi definiować potrzeby zwierząt utrzymywanych amatorsko i zapewnić im odpwoiednią opiekę | 2,0 | |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę oraz potrafi definiować potrzeby zwierząt utrzymywanych amatorsko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_U01 Student posiada zdolność do analizowania zachowania i potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko | 2,0 | |
3,0 | Student posiada zdolność do analizowania zachowania i potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_K01 student nabywa postawę prozwierzęcą, postepuje zgodnie z zasadami etyki, ma świadomość potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko i jest zdolny do udzielania informacji o utrzymaniu zwierząt amatorskich | 2,0 | |
3,0 | student nabywa postawę prozwierzęcą, postępuje zgodnie z zasadami etyki, wykazuje świadomość potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bednarz M., Frindt A, Hodowla tchórzy, SGGW Warszawa, 1991
- Dieker A., Steinkamp J., Królik miniaturowy, PWRiL, Warszawa, 1997
- Jarosz S., Rżewska E., Chów i hodowla. Szynszyle, PWRiL, Warszawa, 1996
- Johnny D. Hopkins, Geriatria i gerontologia psów i kotów, Galaktyka, Łódź, 2006, 1
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Furmaga S., Choroby pasożytnicze zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1983
Literatura dodatkowa
- Sadowski B., Chmurzyński J., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
- Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2007
- Rugaas T., Sygnały uspokajające., Galaktyka, 2005
- Anusz. K., Przedłuż życie swojemu psu., Galaktyka, 2006