Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Towaroznawcza ocena żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawcza ocena żywności
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1hodowle zwierząt, towaroznawstwo surowców i produktów zwierzęcych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadniemi towaroznawstwa żywności:klasyfikacja żywności,normy żywnościowe,opakowania, przechowywanie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady znakowania żywności. Kody kreskowe.1
T-L-2Normy jakościowe żywności.Normalizacja.2
T-L-3Rodzaje opakowań stosowanych przy produkcji żywności.Zaliczenie pisemne.2
T-L-4Produkty węglowodanowe i ich charakterystyka towaroznawcza. Używki i przyprawy. Gatunki handlowe, działanie na organizm.2
7
wykłady
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.2
T-W-2Dodatki do żywności2
T-W-3Znakowanie żywności1
T-W-4Wędliny – charakterystyka, podział, znakowanie, przechowywanie1
T-W-5Owoce i warzywa.Przetwory z owoców i warzyw.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń w formie pisemnej11
A-L-3Konsultacje4
A-L-4Studiowanie literatury omawiającej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów.8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów10
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz prezentacji przygotowanej przez zespół.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składaja się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń aydytoryjnych i wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i zna metody jej oceny.Potrafi scharakteryzować własciwosci sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności.
ZO_2A_W05, ZO_2A_W09C-1T-L-1, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców, oceny jakości surowców i produktów, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
ZO_2A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem jej spożycia.
ZO_2A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i zna metody jej oceny.Potrafi scharakteryzować własciwosci sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców, oceny jakości surowców i produktów, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji surowców, oceny jakości surowców i produktów. Nie potrafi wykonywać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student dostateczne posiada umiejętności identyfikacji surowców, oceny jakości surowców i produktów. Nie potrafi wykonywać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem jej spożycia.
2,0Nie potrafi świadomie ocenić jakości oferowanej żywności oraz zagrożeń związanych z jej spożyciem.
3,0Nie zawsze potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności oraz zagrożeń związanych z jej spożyciem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pod red. Sikorskiego Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności., WNT, Warszawa, 1996
  2. pod Red. Grabowskiego T., Kijowskiego J., Mięso i przetwory drobiowe, WNT., Warszawa, 2004
  3. Jurczak M. E., Towaroznawstwo produktów zwierzęcych. Ocena jakości mięsa, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2004
  4. Biller E., Technologia żywności. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Pod red. Mroczka J., Ćwiczenia z kierunkowej technologii żywności. Technologia mięsa i jaj, Wydawnictwo SGGW., Warszawa, 2000
  2. red. Głodkowski Olgierd, Niezbędnik przedsiębiorcy branży spożywczej (Prawo, Technologia, Sprzedaż), Wydawnictwo Forum, Poznań, 2011, Dzieło bazowe w oprawie segregatorowej aktualizowane
  3. Dudziński Z., Opakowania w gospodarce magazynowej z dokumentacją i wzorcową instrukcją gospodarowania opakowaniami, Wydawnictwo oddk., dańsk, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady znakowania żywności. Kody kreskowe.1
T-L-2Normy jakościowe żywności.Normalizacja.2
T-L-3Rodzaje opakowań stosowanych przy produkcji żywności.Zaliczenie pisemne.2
T-L-4Produkty węglowodanowe i ich charakterystyka towaroznawcza. Używki i przyprawy. Gatunki handlowe, działanie na organizm.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.2
T-W-2Dodatki do żywności2
T-W-3Znakowanie żywności1
T-W-4Wędliny – charakterystyka, podział, znakowanie, przechowywanie1
T-W-5Owoce i warzywa.Przetwory z owoców i warzyw.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń w formie pisemnej11
A-L-3Konsultacje4
A-L-4Studiowanie literatury omawiającej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów10
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i zna metody jej oceny.Potrafi scharakteryzować własciwosci sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz o metodach laboratoryjnych oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
ZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadniemi towaroznawstwa żywności:klasyfikacja żywności,normy żywnościowe,opakowania, przechowywanie.
Treści programoweT-L-1Zasady znakowania żywności. Kody kreskowe.
T-W-3Znakowanie żywności
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.
T-W-4Wędliny – charakterystyka, podział, znakowanie, przechowywanie
T-W-5Owoce i warzywa.Przetwory z owoców i warzyw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz prezentacji przygotowanej przez zespół.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składaja się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń aydytoryjnych i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców, oceny jakości surowców i produktów, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadniemi towaroznawstwa żywności:klasyfikacja żywności,normy żywnościowe,opakowania, przechowywanie.
Treści programoweT-L-1Zasady znakowania żywności. Kody kreskowe.
T-L-2Normy jakościowe żywności.Normalizacja.
T-W-3Znakowanie żywności
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.
T-W-4Wędliny – charakterystyka, podział, znakowanie, przechowywanie
T-W-2Dodatki do żywności
T-W-5Owoce i warzywa.Przetwory z owoców i warzyw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz prezentacji przygotowanej przez zespół.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składaja się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń aydytoryjnych i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji surowców, oceny jakości surowców i produktów. Nie potrafi wykonywać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student dostateczne posiada umiejętności identyfikacji surowców, oceny jakości surowców i produktów. Nie potrafi wykonywać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem jej spożycia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K04Potrafi właściwie zdefiniować ryzyko zawodowe związane z produkcją wysokiej jakości żywności oraz kształtowaniem i stanem środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadniemi towaroznawstwa żywności:klasyfikacja żywności,normy żywnościowe,opakowania, przechowywanie.
Treści programoweT-L-1Zasady znakowania żywności. Kody kreskowe.
T-L-2Normy jakościowe żywności.Normalizacja.
T-W-3Znakowanie żywności
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.
T-W-4Wędliny – charakterystyka, podział, znakowanie, przechowywanie
T-W-2Dodatki do żywności
T-W-5Owoce i warzywa.Przetwory z owoców i warzyw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz prezentacji przygotowanej przez zespół.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składaja się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń aydytoryjnych i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi świadomie ocenić jakości oferowanej żywności oraz zagrożeń związanych z jej spożyciem.
3,0Nie zawsze potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności oraz zagrożeń związanych z jej spożyciem.
3,5
4,0
4,5
5,0