Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Biotechniki rozrodu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechniki rozrodu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt, genetyki ogólnej i fizjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sprzęt i materiały do pozyskiwania zarodków. Przygotowanie sprzętu do pozyskiwania zarodków. | 1 |
T-L-2 | Procedura postępowania z zarodkami po ich uzyskaniu. Klasyfikacja zarodków na podstawie ich oceny morfologicznej | 1 |
T-L-3 | Metody pozyskiwanie zarodków od zwierząt gospodarskich (krowa,owca) i laboratoryjnych ( mysz, królik) | 2 |
T-L-4 | Zamrażanie zarodków metodą witryfikacji . | 1 |
T-L-5 | Klonowanie. Bisekcja jako najprostsza metoda klonowania. | 1 |
T-L-6 | Możliwości zastosowania klonowania. | 1 |
T-L-7 | Badania i stosowanie biotechnik w rozrodzie -regulacje prawne w Polsce i na świecie | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biotechniki stosowane w rozrodzie. | 2 |
T-W-2 | Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART) | 1 |
T-W-3 | Transfer zarodków | 2 |
T-W-4 | Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas czasie kriokonserwacji zarodków. | 1 |
T-W-5 | Metody kriokonserewacji zarodków zwierząt gospodarskich i laboratoryjnych. Kriokonserwacja oocytów. | 2 |
T-W-6 | Klonowanie ssaków | 1 |
T-W-7 | Zwierzęta transgeniczne- wytwarzanie, zastosowanie i utrzymanie | 1 |
T-W-8 | Możliwości regulacji płci u zwierząt | 1 |
11 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego | 25 |
A-L-3 | Konsultacje | 8 |
A-L-4 | Weryfikacja meteriałów przygotowanych do dyskusji | 5 |
A-L-5 | Pomoc w przygodowaniu pokazu | 6 |
A-L-6 | Pomoc w przygotowaniu prezentacji | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia końcowego | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Prezentacja filmowa |
M-4 | Dyskusja problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja na zadany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_3A_W01 Po ukończeniu kursu student potrafi wskazać i objaśnić na jakie procesy fizjologiczne rozrodu można wpływać za pomocą techniki oraz wymienić i scharakteryzować biotechnki stosowane w rozrodzie zwierząt | ZO_2A_W01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-5, T-L-4 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_3A_U01 Po ukończeniu przedmiotu student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi przygotować podstawowy sprzęt do wybranych manipulacji na zarodkach oraz przygotować je do kriokonserwacji | ZO_2A_U14, ZO_2A_U13 | — | — | C-1 | T-L-4, T-W-1, T-W-3 | M-4, M-3, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_3A_K01 Student nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki | ZO_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-7, T-W-7 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_3A_W01 Po ukończeniu kursu student potrafi wskazać i objaśnić na jakie procesy fizjologiczne rozrodu można wpływać za pomocą techniki oraz wymienić i scharakteryzować biotechnki stosowane w rozrodzie zwierząt | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić istoty biotechnik rozrodu zwierząt |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana | |
3,5 | Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich | |
4,0 | Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować. | |
4,5 | Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować. Zna sprzęt i preparaty stosowane w poszczególnych biotechnikach. | |
5,0 | Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować. Zna sprzęt i preparaty stosowane w poszczególnych biotechnikach. Zna możliwości konserwacji gamet i zarodków. Potrafi wyjaśnić istotę klonowania i wytwarzania zwierząt transgenicznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_3A_U01 Po ukończeniu przedmiotu student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi przygotować podstawowy sprzęt do wybranych manipulacji na zarodkach oraz przygotować je do kriokonserwacji | 2,0 | Student nie wie, do jakiego celu służą poszczególne biotehcniki rozrodu. |
3,0 | Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu | |
3,5 | Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. | |
4,0 | Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia. | |
4,5 | Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia. Potrafi sam wykonać najprostsze narzędzia do manipulacji na zarodkach. | |
5,0 | Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia. Potrafi sam wykonać najprostsze narzędzia do manipulacji na zarodkach. Jest w stanie przygotować pojemniki do konsewacji zarodków i umieścić je w nich. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_3A_K01 Student nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki | 2,0 | |
3,0 | Student zna zalety i zagrożenia ze stosowania metod biotechnicznych w rozrodzie zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bielański A., M.Tischner, Biotechnologia w rozrodzie zwierząt, Universitas, 1993
- Modliński J.A., Karasiewicz J., Perspektywy klonowania somatycznego dla hodowli. farmacji i medycymy oraz zachowania ginących ras i gatunków ssaków, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 157-176
Literatura dodatkowa
- Papis K., Najnowsze osiągnięcia w kriokonserwacji oocytów ssaków oraz perspektywy ich wykorzystania w medycynie i weterynarii, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 189-200
- Niemann H., Ehling Ch., Falge R., ,Biotechnological methods for preservation and maintaince of farm animals genetic resources, Schriftenreihe des BML “Angewandte Wissenschaft”, 1997, 465, 65-76