Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Chów alpak, lam, bawołów i wielbłądów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów alpak, lam, bawołów i wielbłądów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna dotycząca biologii i funkcjonowania organizmuzwierząt przeżuwających. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków wielbłądowatych oraz bawołów, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu i prowadzenia pracy hodowlanej oraz organizacją i prowadzeniem stad. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja fermy i opieki weterynaryjnej (pomieszczenia i ich wyposażenie, zabiegi pielęgnacyjne, profilaktyka i choroby). | 2 |
T-L-2 | Użytkowanie mleczne – ocena wydajności, czynniki wpływające na mleczność. | 2 |
T-L-3 | Użytkowanie mięsne. Właściwości prozdrowotne i przetwórstwo mięsa. | 2 |
T-L-4 | Użytkowanie wełniste . Ocena jakości włókna i wykorzystanie (alpaki i lamy). Skóry, futra, nawóz. | 2 |
T-L-5 | Genetyczne doskonalenie i praca hodowlana w stadzie. | 2 |
T-L-6 | Organizacja gospodarstwa i jego wynik ekonomiczny w zależności od przyjętego kierunku produkcji. | 4 |
T-L-7 | Opracowanie zasad dobrze prowadzonej zooterapii z wykorzystaniem wielbłądowatych i przeżuwających w wybranych grupach docelowych. | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie, czas oraz udomowienie wielbłądowatych i przeżuwających. Znaczenie hodowli wielbłądowatych oraz bawołów na świecie i w Polsce. | 3 |
T-W-2 | Typy użytkowe i rasy lam, alpak, guanako, wielbłądów oraz bawołów. | 2 |
T-W-3 | Rozród. Odsadzenie młodych zwierząt. | 3 |
T-W-4 | Żywienie i potrzeby pokarmowe. | 2 |
T-W-5 | Alternatywne kierunki wykorzystania lam, alpak , guanako, wikuni i bawołów. | 2 |
T-W-6 | Promocja wielbłądowatych, bawołów i produktów od nich pochodzących. | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 16 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie projektu gospodarstwa i przedstawienie w formie prezentacji multimedialnej. | 8 |
A-L-3 | Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa. | 6 |
A-L-4 | Konsultacje naukowe. | 5 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 14 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 4 |
A-W-3 | Czytanie wskazanego piśmiennictwa. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 2 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera. |
M-3 | Metoda projektów. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena projektu fermy i sposobu prezentacji. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie aktywności na zajęciach, projektu oraz prezentacji. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C10.3_W06 Student zna i potrafi scharakteryzować poszczególne gatunki przeżuwaczy w hodowli fermowej, kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od bawołów i wielbłądowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji. | Kn_1P_W03, Kn_1P_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C10.3_U18 Student potrafi opracować projekt organizacji gospodarstwa w którym utrzymywane są wielbłądowate, bądź bawoły, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu, bądź też utrzymania tych zwierząt w gospodarstwach agroturystycznych i zagrodach edukacyjnych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji. | Kn_1P_U11, Kn_1P_U18 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C10.3_K01 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną. | Kn_1P_K01, Kn_1P_K02, Kn_1P_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C10.3_W06 Student zna i potrafi scharakteryzować poszczególne gatunki przeżuwaczy w hodowli fermowej, kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od bawołów i wielbłądowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i potrafi scharakteryzować omawiane grupy przeżuwaczy utrzymywane w hodowli fermowej. Potrafi wymienić kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od nich oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji. Posiada wiedzę umożliwiajacą wykonanie projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C10.3_U18 Student potrafi opracować projekt organizacji gospodarstwa w którym utrzymywane są wielbłądowate, bądź bawoły, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu, bądź też utrzymania tych zwierząt w gospodarstwach agroturystycznych i zagrodach edukacyjnych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi organizować produkcję w opraciu o znajomość wymagań młodych wielbłądowatych i specyfikę ich wychowu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C10.3_K01 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskuje informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.Potrafi ocenić dobrostan wielbłądowatych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Villavicencio Morales Anna, Chów alpak, Multico, Warszawa, 2010
- Bawoły wodne (domowe) w Polsce, http://bydlo.net.pl, 2014
- Wielka Encyklopedia Zwierząt: Ssaki, Oxford Educational, 2007
Literatura dodatkowa
- http://www.alpaki.pl, 2015
- http://alpacaspot.pl, 2015
- www.pzha.pl, 2015
- Lawrie John, Bonnie Vale Alpacas, Pastures for alpacas in Southern Australia, http://bonnievalealpacas.com, 2015