Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Łowiectwo w Polsce i na świecie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Łowiectwo w Polsce i na świecie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca funkcjonowania organizmu zwierząt w ekosystemie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego łowiectwa, gatunków łownych zwierzyny drobnej i grubej oraz sposobu ich pozyskania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Broń, optyka myśliwska oraz zasady jej użytkowania.2
T-A-2Wykonywanie polowań. Zasady pozyskania zwierzyny drobnej i grubej.2
T-A-3Odstrzał różnych gatunków oraz zasady obchodzenia się z ubitą zwierzyną.4
T-A-4Bezpieczeństwo wykonywania polowań zbiorowych i indywidualnych.2
T-A-5Znaczenie psów myśliwskich w racjonalnym użytkowaniu łowiska z uwzględnieniem aspektu etycznego.2
T-A-6Baza żerowa oraz zapobieganie szkodom łowieckim.2
T-A-7Budowa urządzeń łowieckich.2
T-A-8Tryb i warunki wstąpienia do Polskiego Związku Łowieckiego, regulacje prawne.2
T-A-9Wycena trofeów łowieckich.2
20
wykłady
T-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Rys historyczny łowiectwa polskiego. Organizacja łowiectwa w Polsce i innych krajach.2
T-W-2Charakterystyka gatunków zwierzyny grubej i drobnej.4
T-W-3Zasady funkcjonowania gospodarki łowieckiej. Wykonywanie polowań.2
T-W-4Hodowla zwierzyny oraz regulacja jej liczebności.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Czytanie wskazanej literatury.10
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wskazany temat.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.16
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja na wskazany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z prezentacji i oceny aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C14.3_W24
Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz sposoby jej pozyskania i wykorzystania.
Kn_1P_W24C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C14.3_U18
Student potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz przeprowadzić prawidłową selekcję z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących.
Kn_1P_U18C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C14.3_K03
Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt łownych, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt łownych w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
Kn_1P_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-8, T-A-4, T-A-7, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C14.3_W24
Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz sposoby jej pozyskania i wykorzystania.
2,0
3,0Student zna gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej, sposoby jej pozyskania i wykorzystania z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C14.3_U18
Student potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz przeprowadzić prawidłową selekcję z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących.
2,0
3,0Student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C14.3_K03
Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt łownych, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt łownych w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
2,0
3,0Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt łownych w stopniu dostatecznym, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt łownych w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nüβlein F., Łowiectwo., Galaktyka, Łódź, 2005
  2. Gembarzewski A., Konnak Z., Matuszewski G., Obwód łowiecki. Poradnik gospodarowania w obwodzie łowieckim dla praktyków., Wydawnictwo Świat., Warszawa, 2010
  3. Pasławski T., Podręcznik selekcjonera zwierzyny., Wydawnictwo Świat., Warszawa, 1999
  4. Wójcik M., Hołoś - Krajewska I., O szacowaniu szkód łowieckich., Oficyna Wydawnicza OIKOS., Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szukiel E., Ochrona drzew przed ssakami roślinożernymi., Wyd. CILP, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Broń, optyka myśliwska oraz zasady jej użytkowania.2
T-A-2Wykonywanie polowań. Zasady pozyskania zwierzyny drobnej i grubej.2
T-A-3Odstrzał różnych gatunków oraz zasady obchodzenia się z ubitą zwierzyną.4
T-A-4Bezpieczeństwo wykonywania polowań zbiorowych i indywidualnych.2
T-A-5Znaczenie psów myśliwskich w racjonalnym użytkowaniu łowiska z uwzględnieniem aspektu etycznego.2
T-A-6Baza żerowa oraz zapobieganie szkodom łowieckim.2
T-A-7Budowa urządzeń łowieckich.2
T-A-8Tryb i warunki wstąpienia do Polskiego Związku Łowieckiego, regulacje prawne.2
T-A-9Wycena trofeów łowieckich.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Rys historyczny łowiectwa polskiego. Organizacja łowiectwa w Polsce i innych krajach.2
T-W-2Charakterystyka gatunków zwierzyny grubej i drobnej.4
T-W-3Zasady funkcjonowania gospodarki łowieckiej. Wykonywanie polowań.2
T-W-4Hodowla zwierzyny oraz regulacja jej liczebności.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Czytanie wskazanej literatury.10
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wskazany temat.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C14.3_W24Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz sposoby jej pozyskania i wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W24Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii gatunków łownych oraz zna zasady gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego łowiectwa, gatunków łownych zwierzyny drobnej i grubej oraz sposobu ich pozyskania.
Treści programoweT-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Rys historyczny łowiectwa polskiego. Organizacja łowiectwa w Polsce i innych krajach.
T-W-2Charakterystyka gatunków zwierzyny grubej i drobnej.
T-W-3Zasady funkcjonowania gospodarki łowieckiej. Wykonywanie polowań.
T-W-4Hodowla zwierzyny oraz regulacja jej liczebności.
T-A-1Broń, optyka myśliwska oraz zasady jej użytkowania.
T-A-3Odstrzał różnych gatunków oraz zasady obchodzenia się z ubitą zwierzyną.
T-A-5Znaczenie psów myśliwskich w racjonalnym użytkowaniu łowiska z uwzględnieniem aspektu etycznego.
T-A-6Baza żerowa oraz zapobieganie szkodom łowieckim.
T-A-9Wycena trofeów łowieckich.
T-A-8Tryb i warunki wstąpienia do Polskiego Związku Łowieckiego, regulacje prawne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja na wskazany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej, sposoby jej pozyskania i wykorzystania z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C14.3_U18Student potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz przeprowadzić prawidłową selekcję z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego łowiectwa, gatunków łownych zwierzyny drobnej i grubej oraz sposobu ich pozyskania.
Treści programoweT-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Rys historyczny łowiectwa polskiego. Organizacja łowiectwa w Polsce i innych krajach.
T-W-2Charakterystyka gatunków zwierzyny grubej i drobnej.
T-W-3Zasady funkcjonowania gospodarki łowieckiej. Wykonywanie polowań.
T-W-4Hodowla zwierzyny oraz regulacja jej liczebności.
T-A-1Broń, optyka myśliwska oraz zasady jej użytkowania.
T-A-3Odstrzał różnych gatunków oraz zasady obchodzenia się z ubitą zwierzyną.
T-A-5Znaczenie psów myśliwskich w racjonalnym użytkowaniu łowiska z uwzględnieniem aspektu etycznego.
T-A-6Baza żerowa oraz zapobieganie szkodom łowieckim.
T-A-9Wycena trofeów łowieckich.
T-A-8Tryb i warunki wstąpienia do Polskiego Związku Łowieckiego, regulacje prawne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja na wskazany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C14.3_K03Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt łownych, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt łownych w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego łowiectwa, gatunków łownych zwierzyny drobnej i grubej oraz sposobu ich pozyskania.
Treści programoweT-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Rys historyczny łowiectwa polskiego. Organizacja łowiectwa w Polsce i innych krajach.
T-W-2Charakterystyka gatunków zwierzyny grubej i drobnej.
T-W-3Zasady funkcjonowania gospodarki łowieckiej. Wykonywanie polowań.
T-W-4Hodowla zwierzyny oraz regulacja jej liczebności.
T-A-1Broń, optyka myśliwska oraz zasady jej użytkowania.
T-A-3Odstrzał różnych gatunków oraz zasady obchodzenia się z ubitą zwierzyną.
T-A-5Znaczenie psów myśliwskich w racjonalnym użytkowaniu łowiska z uwzględnieniem aspektu etycznego.
T-A-6Baza żerowa oraz zapobieganie szkodom łowieckim.
T-A-9Wycena trofeów łowieckich.
T-A-8Tryb i warunki wstąpienia do Polskiego Związku Łowieckiego, regulacje prawne.
T-A-4Bezpieczeństwo wykonywania polowań zbiorowych i indywidualnych.
T-A-7Budowa urządzeń łowieckich.
T-A-2Wykonywanie polowań. Zasady pozyskania zwierzyny drobnej i grubej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja na wskazany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt łownych w stopniu dostatecznym, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt łownych w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0