Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Użytkowanie koni i kuców:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Użytkowanie koni i kuców
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL3 16 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenia z przedmiotów anatomia i fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Cele przedmiotu zakładają: znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni i kuców, znajomość pokroju i cech psychicznych. zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej. Znajomość chowu oraz specyfiki rozrodu i żywienia koni i kuców. Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni i kuców, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco-, zimnokrwistych i prymitywnych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.2
T-L-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.2
T-L-3Identyfikacja koni i kuców: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary zoometryczne i indeksy budowy.2
T-L-4Wybrane aspekty rozrodu koni. Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym z klaczą i źrebięciem.2
T-L-5Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.2
T-L-6Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.2
T-L-7Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy. Podstawy jazdy konnej i powożenia.4
16
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni i kuców na świecie i w Polsce.2
T-W-2Rasy i typy użytkowe koni i kuców. Kierunki użytkowania koni i kuców-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.2
T-W-3Cechy psychiczne koni. Charakter, temperament, narowy, nałogi.2
T-W-4Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.2
T-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.2
T-W-6Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.2
T-W-7Transport koni i kuców, aspekty prawne użytkowania koni, umowa kupna-sprzedaży, wady zwrotne.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2praca własna studenta12
A-L-3przygotowanie do zaliczenia5
A-L-4udział w konsultacjach2
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2praca własna studenta7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne
S-3Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C09.3_W01
Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy oraz cechy psychiczne. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania.
Kn_1P_W06, Kn_1P_W08, Kn_1P_W12, Kn_1P_W22C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C09.3_U01
Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim
Kn_1P_U09C-1T-L-3, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C09.3_K01
student ma świadomość znaczenia koni i kuców w życiu współczesnego człowieka i możliwości ich użytkowania w sporcie, rekreacji i hipoterapii
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C09.3_W01
Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy oraz cechy psychiczne. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania bez zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C09.3_U01
Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim
2,0
3,0Student wykonanuje prawidłowo pielęgnację bezpośrednią konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim unikając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C09.3_K01
student ma świadomość znaczenia koni i kuców w życiu współczesnego człowieka i możliwości ich użytkowania w sporcie, rekreacji i hipoterapii
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia koni i kuców w życiu współczesnego człowieka i możliwości ich użytkowania w sporcie, rekreacji i hipoterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chachuła J., Chachuła J., Chrzanowski Sz., Oleksiak S., Chów, hodowla i użytkowanie koni, SGGW, Warszawa, 1999, II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco-, zimnokrwistych i prymitywnych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.2
T-L-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.2
T-L-3Identyfikacja koni i kuców: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary zoometryczne i indeksy budowy.2
T-L-4Wybrane aspekty rozrodu koni. Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym z klaczą i źrebięciem.2
T-L-5Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.2
T-L-6Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.2
T-L-7Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy. Podstawy jazdy konnej i powożenia.4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni i kuców na świecie i w Polsce.2
T-W-2Rasy i typy użytkowe koni i kuców. Kierunki użytkowania koni i kuców-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.2
T-W-3Cechy psychiczne koni. Charakter, temperament, narowy, nałogi.2
T-W-4Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.2
T-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.2
T-W-6Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.2
T-W-7Transport koni i kuców, aspekty prawne użytkowania koni, umowa kupna-sprzedaży, wady zwrotne.2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2praca własna studenta12
A-L-3przygotowanie do zaliczenia5
A-L-4udział w konsultacjach2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2praca własna studenta7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C09.3_W01Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy oraz cechy psychiczne. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W12Zna zasady i techniki żywienia zwierząt oraz metody produkcji karm
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Cele przedmiotu zakładają: znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni i kuców, znajomość pokroju i cech psychicznych. zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej. Znajomość chowu oraz specyfiki rozrodu i żywienia koni i kuców. Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni i kuców, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego.
Treści programoweT-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni i kuców na świecie i w Polsce.
T-W-2Rasy i typy użytkowe koni i kuców. Kierunki użytkowania koni i kuców-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.
T-W-4Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.
T-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.
T-W-6Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.
T-W-7Transport koni i kuców, aspekty prawne użytkowania koni, umowa kupna-sprzedaży, wady zwrotne.
T-L-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco-, zimnokrwistych i prymitywnych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.
T-L-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.
T-L-3Identyfikacja koni i kuców: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary zoometryczne i indeksy budowy.
T-L-4Wybrane aspekty rozrodu koni. Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym z klaczą i źrebięciem.
T-L-5Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania bez zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C09.3_U01Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Cele przedmiotu zakładają: znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni i kuców, znajomość pokroju i cech psychicznych. zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej. Znajomość chowu oraz specyfiki rozrodu i żywienia koni i kuców. Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni i kuców, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego.
Treści programoweT-L-3Identyfikacja koni i kuców: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary zoometryczne i indeksy budowy.
T-L-6Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.
T-L-7Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy. Podstawy jazdy konnej i powożenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonanuje prawidłowo pielęgnację bezpośrednią konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim unikając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C09.3_K01student ma świadomość znaczenia koni i kuców w życiu współczesnego człowieka i możliwości ich użytkowania w sporcie, rekreacji i hipoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Cele przedmiotu zakładają: znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni i kuców, znajomość pokroju i cech psychicznych. zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej. Znajomość chowu oraz specyfiki rozrodu i żywienia koni i kuców. Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni i kuców, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego.
Treści programoweT-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni i kuców na świecie i w Polsce.
T-W-2Rasy i typy użytkowe koni i kuców. Kierunki użytkowania koni i kuców-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.
T-L-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.
T-L-7Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy. Podstawy jazdy konnej i powożenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia koni i kuców w życiu współczesnego człowieka i możliwości ich użytkowania w sporcie, rekreacji i hipoterapii
3,5
4,0
4,5
5,0