Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych i ratunkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych i ratunkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,50,50zaliczenie
laboratoriaL2 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza humanistyczno-społeczna na poziomie adekwatnym do roku studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kryteria doboru, predyspozycje, szkolenie, umiejętności psów ratowniczych i w służbach mundurowych2
T-L-2Plan szkolenia psów do ratownictwa wodnego i lądowego. Pokazy ratownictwa wodnego/lądowego z udziałem psów.2
T-L-3Kryteria doboru, predyspozycje, trening, umiejętności koni służbowych.2
T-L-4Szkolenie koni do pracy policyjnej. Metody treningu, etapy kwalifikacji koni policyjnej.2
T-L-5Policyjne formacje konne na świecie.2
10
wykłady
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.2
T-W-2Akty prawne w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Psy w ratownictwie wodnym2
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.2
T-W-4Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych. Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce.2
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2udział w konsultacjach2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych,
Kn_1P_W13, Kn_1P_W17C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.3_U01
student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08C-1T-W-5, T-L-1, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.3_K01
student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
Kn_1P_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych,
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.3_U01
student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
2,0
3,0student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.3_K01
student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. periodyki tematyczne z zakresu hodowli i użytkowania koni i psów

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kryteria doboru, predyspozycje, szkolenie, umiejętności psów ratowniczych i w służbach mundurowych2
T-L-2Plan szkolenia psów do ratownictwa wodnego i lądowego. Pokazy ratownictwa wodnego/lądowego z udziałem psów.2
T-L-3Kryteria doboru, predyspozycje, trening, umiejętności koni służbowych.2
T-L-4Szkolenie koni do pracy policyjnej. Metody treningu, etapy kwalifikacji koni policyjnej.2
T-L-5Policyjne formacje konne na świecie.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.2
T-W-2Akty prawne w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Psy w ratownictwie wodnym2
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.2
T-W-4Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych. Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce.2
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2udział w konsultacjach2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.3_W01student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych
Treści programoweT-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
T-W-2Akty prawne w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Psy w ratownictwie wodnym
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.
T-L-1Kryteria doboru, predyspozycje, szkolenie, umiejętności psów ratowniczych i w służbach mundurowych
T-L-2Plan szkolenia psów do ratownictwa wodnego i lądowego. Pokazy ratownictwa wodnego/lądowego z udziałem psów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.3_U01student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Cel przedmiotuC-1Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych
Treści programoweT-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.
T-L-1Kryteria doboru, predyspozycje, szkolenie, umiejętności psów ratowniczych i w służbach mundurowych
T-L-3Kryteria doboru, predyspozycje, trening, umiejętności koni służbowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.3_K01student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych
Treści programoweT-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
T-W-2Akty prawne w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Psy w ratownictwie wodnym
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.
T-W-4Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych. Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce.
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0