Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Cytogenetyka psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Cytogenetyka psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu genetyki, cytogenetyki zwierząt. Umiejętność posługiwania się mikroskopami świetlnymi oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki psowatych. Poznanie metod z zakresu metod analizy chromosomów oraz identyfikacja aberracji chromosomowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady pracy w laboratorium cytogenetycznym. Zakładanie hodowli limfocytów T z krwi psów dla celów cytogenetycznych. | 4 |
T-L-2 | Utrwalanie komórek limfocytarnych dla celów cytogenetycznych i sporządzanie preparatów chromosomowych. | 4 |
T-L-3 | Standardowe i prążkowe barwienie płytek metafazalnych. | 4 |
T-L-4 | Analiza prawidłowego kariotypu psów- sporządzanie kariogramów, analiza prążków C i Ag. | 4 |
T-L-5 | Analiza nieprawidłowości chromosomowych psów- identyfikacja aneuploidii oraz aberracji chromosomowych strukturalnych. | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kariotyp psa i jego standaryzacja. | 2 |
T-W-2 | Podział mutacji chromosomowych. | 2 |
T-W-3 | Mutacje chromosomowe liczbowe autosomów i ich skutki fenotypowe u psów. | 2 |
T-W-4 | Mutacje chromosomowe liczbowe alosomów i ich skutki fenotypowe u psów. | 2 |
T-W-5 | Mutacje chromosomowe strukturalne zrównoważone i niezrównoważone oraz ich skutki fenotypowe i w potencjale rozrodczym. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 20 |
A-L-2 | Samodzoelne studiowanie literatury dotyczącej metod badań cytogenetycznych | 12 |
A-L-3 | Powtórzenie materiału i przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego | 10 |
42 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie podręczników i literatury przedmioru | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 4 |
18 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych. |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C32.1_W01 Stdent ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp psa, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz skutki fenotypowe. | Kn_1P_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C32.1_U01 Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu psa i zinterpretować wyniki. | Kn_1P_U02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C32.1_K01 Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuj i realizuje działania wykonwane w grupach. | Kn_1P_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C32.1_W01 Stdent ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp psa, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz skutki fenotypowe. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, nie potrafi opisać i scharakteryzować kariotypu. |
3,0 | Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, ale nie potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kariotypu i określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych poję z zakresu cytogenetyki psów, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, ale nie potrafi określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyn ich powstawania i następstw. | |
4,0 | Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć zzakresu cytogenetyki psów, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów. | |
4,5 | Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strikturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz możliwe ich następstwa. | |
5,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, potrafi szczegółowo opisać scharakteryzować kariotyp, określić dokładnie rodzaj zmian w strukturze chromosomów i dogłębnie wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz możliwe następstwa. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C32.1_U01 Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu psa i zinterpretować wyniki. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać preparatu mikroskopowego i przeprowadzić analizy kariotypu. |
3,0 | Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy kariotypu. | |
3,5 | Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi częściowo przeprowadić analizę kariotypu. | |
4,0 | Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym analizę kariotypu oraz zinterpretować wyniki. | |
4,5 | Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określnie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki. | |
5,0 | Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić dogłębną analizę kariotypu i bardzo dobrze zinterpretować wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C32.1_K01 Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuj i realizuje działania wykonwane w grupach. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. |
3,0 | Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania reparatów mikroskopowych. | |
3,5 | Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. | |
4,0 | Sudent dobrze potrafi sobie zorganizować indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Względnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidalne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów chromosomowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach. | |
5,0 | Student doskonale Potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności n iezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje dzialania wykonywane w grupach. |
Literatura podstawowa
- Olszewska M, Metody badania chromosomów, PWRiL, Warszawa, 1981
- Bal J, Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie, Springer-PWN, Warszawa, 1998