Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Anatomia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Anatomia zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,50,30zaliczenie
laboratoriaL2 36 2,50,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową makroskopową poszczególnych układów organizmu zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa.
C-2Stworzenie podstaw do studiowania histologii, fizjologii oraz przedmiotów związanych chowem i hodowlą zwierząt, a także z higieną, profilaktyką i rehabilitacją psów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie i prezentacja tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny); gruczołowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego).6
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe i specyficzne u zwierząt, w tym u psa. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.4
T-L-3Klasyfikacja kości: długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki. Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic między odcinkiem obwodowym przednim i tylnym części wolnej kończyny piersiowej i kończyny miednicznej u zwierząt nieparzystokopytnych, parzystokopytnych i psa. Układ mięśniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej.4
T-L-4Budowa kręgów, rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. Punkty pomiarowe na szkielecie. Pomiary szkieletów i obliczanie indeksów.3
T-L-5Omówienie charakterystycznych kości czaszki trzewnej i mózgowej zwierząt gatunków roślinożernych i mięsożernych; budowa żuchwy i aparatu gnykowego; różnice gatunkowe między szkieletem głowy konia, krowy i psa.3
T-L-6Rozróżnianie typów morfologicznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa i porównanie ich ze szkieletem innych gatunków zwierząt domowych.3
T-L-7Budowa serca; główne naczynia krwionośne organizmu - rodzaje i przebieg.2
T-L-8Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych.2
T-L-9Budowa aparatu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; zęby zwierząt roślinożernych i mięsożernych; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego.3
T-L-10Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy i nerwy rdzeniowe; sploty; nerwy czaszkowe; układ nerwowy autonomiczny - części: współczulna i przywspółczulna.2
T-L-11Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych - preparaty.4
36
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała; ogólne zagadnienia z zakresu osteologii, miologii i syndesmologii.2
T-W-2Narządy zmysłów: wzroku i słuchu. Gruczoły dokrewne.2
T-W-3Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe.2
T-W-4Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk i bariery łożyskowe.2
T-W-5Morfologiczne i anatomiczne cechy organizmu ptaków wskazujące na ich przystosowanie do lotu.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury19
A-L-3Przygotowanie do zajęc20
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studentów w zajęciach10
A-W-2Praca własna studenta35
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organizmie zwierząt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B08_W01
Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
Kn_1P_W07, Kn_1P_W08, Kn_1P_W09, Kn_1P_W23C-1, C-2T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B12_U01
Potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Zna miejsca przyczepów oraz funkcje poszczególnych mięśni, budowę i mechanikę poszczególnych stawów.
Kn_1P_U09C-1T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-2M-1, M-2S-1
Kn_1P_B12_U02
Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenia i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych.
Kn_1P_U09C-1, C-2T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B12_K01
Ma świadomość wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K06, Kn_1P_K07C-1T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B08_W01
Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
3,0Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B12_U01
Potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Zna miejsca przyczepów oraz funkcje poszczególnych mięśni, budowę i mechanikę poszczególnych stawów.
2,0Nie potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Nie zna miejsca przyczepów oraz funkcji poszczególnych mięśni, budowy i mechanik poszczególnych stawów.
3,0Potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Zna miejsca przyczepów oraz funkcje poszczególnych mięśni, budowę i mechanikę poszczególnych stawów.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B12_U02
Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenia i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych.
2,0Nie potrafi wymienic układów i poszczególnych narządów, ze wskazaniem ich wzajemnego położenia i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Nie zna budowy oraz funkcji poszczególnych układów anatomicznych.
3,0Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenie i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B12_K01
Ma świadomość wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
2,0Student nie ma świadomości wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
3,0Ma świadomość wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Przespolewska H., Kobryń H., Szara T., Bartyzel J. B., Zarys anatomii zwierząt domowych, Wieś Jutra, Warszawa, 2005
  2. Kubasiewicz M., Zarys anatomii zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Sanley H. Done, Peter C. Goody, Susan A. Evans, Neil C. Stickland, Atlas anatomii psa i kota, Elsevier, Wrocław, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie i prezentacja tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny); gruczołowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego).6
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe i specyficzne u zwierząt, w tym u psa. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.4
T-L-3Klasyfikacja kości: długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki. Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic między odcinkiem obwodowym przednim i tylnym części wolnej kończyny piersiowej i kończyny miednicznej u zwierząt nieparzystokopytnych, parzystokopytnych i psa. Układ mięśniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej.4
T-L-4Budowa kręgów, rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. Punkty pomiarowe na szkielecie. Pomiary szkieletów i obliczanie indeksów.3
T-L-5Omówienie charakterystycznych kości czaszki trzewnej i mózgowej zwierząt gatunków roślinożernych i mięsożernych; budowa żuchwy i aparatu gnykowego; różnice gatunkowe między szkieletem głowy konia, krowy i psa.3
T-L-6Rozróżnianie typów morfologicznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa i porównanie ich ze szkieletem innych gatunków zwierząt domowych.3
T-L-7Budowa serca; główne naczynia krwionośne organizmu - rodzaje i przebieg.2
T-L-8Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych.2
T-L-9Budowa aparatu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; zęby zwierząt roślinożernych i mięsożernych; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego.3
T-L-10Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy i nerwy rdzeniowe; sploty; nerwy czaszkowe; układ nerwowy autonomiczny - części: współczulna i przywspółczulna.2
T-L-11Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych - preparaty.4
36

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała; ogólne zagadnienia z zakresu osteologii, miologii i syndesmologii.2
T-W-2Narządy zmysłów: wzroku i słuchu. Gruczoły dokrewne.2
T-W-3Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe.2
T-W-4Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk i bariery łożyskowe.2
T-W-5Morfologiczne i anatomiczne cechy organizmu ptaków wskazujące na ich przystosowanie do lotu.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury19
A-L-3Przygotowanie do zajęc20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studentów w zajęciach10
A-W-2Praca własna studenta35
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B08_W01Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową makroskopową poszczególnych układów organizmu zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa.
C-2Stworzenie podstaw do studiowania histologii, fizjologii oraz przedmiotów związanych chowem i hodowlą zwierząt, a także z higieną, profilaktyką i rehabilitacją psów.
Treści programoweT-L-3Klasyfikacja kości: długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki. Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic między odcinkiem obwodowym przednim i tylnym części wolnej kończyny piersiowej i kończyny miednicznej u zwierząt nieparzystokopytnych, parzystokopytnych i psa. Układ mięśniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej.
T-L-1Omówienie i prezentacja tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny); gruczołowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego).
T-L-5Omówienie charakterystycznych kości czaszki trzewnej i mózgowej zwierząt gatunków roślinożernych i mięsożernych; budowa żuchwy i aparatu gnykowego; różnice gatunkowe między szkieletem głowy konia, krowy i psa.
T-L-6Rozróżnianie typów morfologicznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa i porównanie ich ze szkieletem innych gatunków zwierząt domowych.
T-L-4Budowa kręgów, rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. Punkty pomiarowe na szkielecie. Pomiary szkieletów i obliczanie indeksów.
T-L-7Budowa serca; główne naczynia krwionośne organizmu - rodzaje i przebieg.
T-L-8Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych.
T-L-9Budowa aparatu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; zęby zwierząt roślinożernych i mięsożernych; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego.
T-L-10Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy i nerwy rdzeniowe; sploty; nerwy czaszkowe; układ nerwowy autonomiczny - części: współczulna i przywspółczulna.
T-L-11Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych - preparaty.
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała; ogólne zagadnienia z zakresu osteologii, miologii i syndesmologii.
T-W-5Morfologiczne i anatomiczne cechy organizmu ptaków wskazujące na ich przystosowanie do lotu.
T-W-4Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk i bariery łożyskowe.
T-W-2Narządy zmysłów: wzroku i słuchu. Gruczoły dokrewne.
T-W-3Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe.
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe i specyficzne u zwierząt, w tym u psa. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organizmie zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
3,0Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B12_U01Potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Zna miejsca przyczepów oraz funkcje poszczególnych mięśni, budowę i mechanikę poszczególnych stawów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową makroskopową poszczególnych układów organizmu zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa.
Treści programoweT-L-3Klasyfikacja kości: długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki. Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic między odcinkiem obwodowym przednim i tylnym części wolnej kończyny piersiowej i kończyny miednicznej u zwierząt nieparzystokopytnych, parzystokopytnych i psa. Układ mięśniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej.
T-L-1Omówienie i prezentacja tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny); gruczołowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego).
T-L-5Omówienie charakterystycznych kości czaszki trzewnej i mózgowej zwierząt gatunków roślinożernych i mięsożernych; budowa żuchwy i aparatu gnykowego; różnice gatunkowe między szkieletem głowy konia, krowy i psa.
T-L-6Rozróżnianie typów morfologicznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa i porównanie ich ze szkieletem innych gatunków zwierząt domowych.
T-L-4Budowa kręgów, rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. Punkty pomiarowe na szkielecie. Pomiary szkieletów i obliczanie indeksów.
T-L-7Budowa serca; główne naczynia krwionośne organizmu - rodzaje i przebieg.
T-L-8Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych.
T-L-9Budowa aparatu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; zęby zwierząt roślinożernych i mięsożernych; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego.
T-L-10Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy i nerwy rdzeniowe; sploty; nerwy czaszkowe; układ nerwowy autonomiczny - części: współczulna i przywspółczulna.
T-L-11Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych - preparaty.
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała; ogólne zagadnienia z zakresu osteologii, miologii i syndesmologii.
T-W-5Morfologiczne i anatomiczne cechy organizmu ptaków wskazujące na ich przystosowanie do lotu.
T-W-4Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk i bariery łożyskowe.
T-W-2Narządy zmysłów: wzroku i słuchu. Gruczoły dokrewne.
T-W-3Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe.
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe i specyficzne u zwierząt, w tym u psa. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organizmie zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Nie zna miejsca przyczepów oraz funkcji poszczególnych mięśni, budowy i mechanik poszczególnych stawów.
3,0Potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Zna miejsca przyczepów oraz funkcje poszczególnych mięśni, budowę i mechanikę poszczególnych stawów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B12_U02Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenia i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową makroskopową poszczególnych układów organizmu zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa.
C-2Stworzenie podstaw do studiowania histologii, fizjologii oraz przedmiotów związanych chowem i hodowlą zwierząt, a także z higieną, profilaktyką i rehabilitacją psów.
Treści programoweT-L-3Klasyfikacja kości: długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki. Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic między odcinkiem obwodowym przednim i tylnym części wolnej kończyny piersiowej i kończyny miednicznej u zwierząt nieparzystokopytnych, parzystokopytnych i psa. Układ mięśniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej.
T-L-1Omówienie i prezentacja tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny); gruczołowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego).
T-L-5Omówienie charakterystycznych kości czaszki trzewnej i mózgowej zwierząt gatunków roślinożernych i mięsożernych; budowa żuchwy i aparatu gnykowego; różnice gatunkowe między szkieletem głowy konia, krowy i psa.
T-L-6Rozróżnianie typów morfologicznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa i porównanie ich ze szkieletem innych gatunków zwierząt domowych.
T-L-4Budowa kręgów, rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. Punkty pomiarowe na szkielecie. Pomiary szkieletów i obliczanie indeksów.
T-L-7Budowa serca; główne naczynia krwionośne organizmu - rodzaje i przebieg.
T-L-8Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych.
T-L-9Budowa aparatu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; zęby zwierząt roślinożernych i mięsożernych; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego.
T-L-10Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy i nerwy rdzeniowe; sploty; nerwy czaszkowe; układ nerwowy autonomiczny - części: współczulna i przywspółczulna.
T-L-11Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych - preparaty.
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała; ogólne zagadnienia z zakresu osteologii, miologii i syndesmologii.
T-W-5Morfologiczne i anatomiczne cechy organizmu ptaków wskazujące na ich przystosowanie do lotu.
T-W-4Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk i bariery łożyskowe.
T-W-2Narządy zmysłów: wzroku i słuchu. Gruczoły dokrewne.
T-W-3Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe.
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe i specyficzne u zwierząt, w tym u psa. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organizmie zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienic układów i poszczególnych narządów, ze wskazaniem ich wzajemnego położenia i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Nie zna budowy oraz funkcji poszczególnych układów anatomicznych.
3,0Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenie i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B12_K01Ma świadomość wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową makroskopową poszczególnych układów organizmu zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa.
Treści programoweT-L-3Klasyfikacja kości: długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki. Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic między odcinkiem obwodowym przednim i tylnym części wolnej kończyny piersiowej i kończyny miednicznej u zwierząt nieparzystokopytnych, parzystokopytnych i psa. Układ mięśniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej.
T-L-1Omówienie i prezentacja tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny); gruczołowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego).
T-L-5Omówienie charakterystycznych kości czaszki trzewnej i mózgowej zwierząt gatunków roślinożernych i mięsożernych; budowa żuchwy i aparatu gnykowego; różnice gatunkowe między szkieletem głowy konia, krowy i psa.
T-L-6Rozróżnianie typów morfologicznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa i porównanie ich ze szkieletem innych gatunków zwierząt domowych.
T-L-4Budowa kręgów, rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. Punkty pomiarowe na szkielecie. Pomiary szkieletów i obliczanie indeksów.
T-L-7Budowa serca; główne naczynia krwionośne organizmu - rodzaje i przebieg.
T-L-8Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych.
T-L-9Budowa aparatu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; zęby zwierząt roślinożernych i mięsożernych; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego.
T-L-10Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy i nerwy rdzeniowe; sploty; nerwy czaszkowe; układ nerwowy autonomiczny - części: współczulna i przywspółczulna.
T-L-11Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych - preparaty.
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała; ogólne zagadnienia z zakresu osteologii, miologii i syndesmologii.
T-W-5Morfologiczne i anatomiczne cechy organizmu ptaków wskazujące na ich przystosowanie do lotu.
T-W-4Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk i bariery łożyskowe.
T-W-2Narządy zmysłów: wzroku i słuchu. Gruczoły dokrewne.
T-W-3Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe.
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe i specyficzne u zwierząt, w tym u psa. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organizmie zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
3,0Ma świadomość wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0