Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka laboratoryjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Diagnostyka laboratoryjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 1,00,40zaliczenie
laboratoriaL3 16 3,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboratoriach diagnostycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe metody jakościowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilościowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej.2
T-L-2Badanie kału. Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl- Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych.2
T-L-3Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy.3
T-L-4Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badań, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.2
T-L-5Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy użyciu analizatora hematologicznego. Jonogram – oznaczenie stężenia jonów K+, Ca2+, Na+ w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.2
T-L-6Badanie ogólne moczu – badania jakościowe i ilościowe przy uzyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, zwiazki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe związki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciężar właściwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu.1
T-L-7Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.2
T-L-8Ocena układu białokrwinkowego i czerwonokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników.2
16
wykłady
T-W-1Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Zasady prawidłowego pobierania prób do badań. Wpływ warunków pobrania materiału do badań na jakość uzyskiwanych wyników.1
T-W-2Analiza wiarygodnosci wyników badań. Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływajace na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych.1
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.2
T-W-4Podstawy diagnostyki hematologicznej. Badanie morfologiczne krwi obwodowej – metody manualne i automatyczne.1
T-W-5Badanie ogólne moczu.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2przygotowanie się do zajęć46
A-L-3Samodzielne studiowanie piśmiennictwa fachowego27
89
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykladów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów w formie testu, uwzględniający cały zakres materiału.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B21_W01
Zna i omawia metody stosowane w diagnostyce llaboratoryjnej
Kn_1P_W09C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-1, T-L-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B21_U01
Potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem analitycznym
Kn_1P_U02C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-1, T-L-5M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B21_K01
Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczenstwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
Kn_1P_K04C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B21_W01
Zna i omawia metody stosowane w diagnostyce llaboratoryjnej
2,0
3,0Student omawia ważniejsze metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B21_U01
Potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem analitycznym
2,0
3,0Z pomocą nauczyciela wykonuje analizy laboratoryjne przy zastosowaniu odpowiedniego sprzętu analitycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B21_K01
Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczenstwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
2,0
3,0Student wykazuje średnią odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych osób oraz za powierzone mu mienie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dembinska-Kiec A., Naskalski J., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2002
  2. Gundłach J.L., Sadzikowski A.B., Diagnostyka i zwalczanie inwazji pasożytów u zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Lublin, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Malicka E. (red), Sekcja zwłok zwierząt, SGGW, Warszawa, 2008
  2. Tomaszewski J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe metody jakościowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilościowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej.2
T-L-2Badanie kału. Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl- Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych.2
T-L-3Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy.3
T-L-4Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badań, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.2
T-L-5Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy użyciu analizatora hematologicznego. Jonogram – oznaczenie stężenia jonów K+, Ca2+, Na+ w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.2
T-L-6Badanie ogólne moczu – badania jakościowe i ilościowe przy uzyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, zwiazki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe związki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciężar właściwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu.1
T-L-7Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.2
T-L-8Ocena układu białokrwinkowego i czerwonokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Zasady prawidłowego pobierania prób do badań. Wpływ warunków pobrania materiału do badań na jakość uzyskiwanych wyników.1
T-W-2Analiza wiarygodnosci wyników badań. Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływajace na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych.1
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.2
T-W-4Podstawy diagnostyki hematologicznej. Badanie morfologiczne krwi obwodowej – metody manualne i automatyczne.1
T-W-5Badanie ogólne moczu.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2przygotowanie się do zajęć46
A-L-3Samodzielne studiowanie piśmiennictwa fachowego27
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykladów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B21_W01Zna i omawia metody stosowane w diagnostyce llaboratoryjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-W-4Podstawy diagnostyki hematologicznej. Badanie morfologiczne krwi obwodowej – metody manualne i automatyczne.
T-W-5Badanie ogólne moczu.
T-W-1Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Zasady prawidłowego pobierania prób do badań. Wpływ warunków pobrania materiału do badań na jakość uzyskiwanych wyników.
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.
T-W-2Analiza wiarygodnosci wyników badań. Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływajace na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych.
T-L-2Badanie kału. Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl- Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych.
T-L-3Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy.
T-L-4Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badań, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.
T-L-7Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.
T-L-8Ocena układu białokrwinkowego i czerwonokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników.
T-L-6Badanie ogólne moczu – badania jakościowe i ilościowe przy uzyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, zwiazki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe związki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciężar właściwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu.
T-L-1Podstawowe metody jakościowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilościowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej.
T-L-5Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy użyciu analizatora hematologicznego. Jonogram – oznaczenie stężenia jonów K+, Ca2+, Na+ w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów w formie testu, uwzględniający cały zakres materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia ważniejsze metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B21_U01Potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem analitycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-L-2Badanie kału. Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl- Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych.
T-L-3Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy.
T-L-4Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badań, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.
T-L-7Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.
T-L-8Ocena układu białokrwinkowego i czerwonokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników.
T-L-6Badanie ogólne moczu – badania jakościowe i ilościowe przy uzyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, zwiazki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe związki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciężar właściwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu.
T-L-1Podstawowe metody jakościowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilościowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej.
T-L-5Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy użyciu analizatora hematologicznego. Jonogram – oznaczenie stężenia jonów K+, Ca2+, Na+ w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Z pomocą nauczyciela wykonuje analizy laboratoryjne przy zastosowaniu odpowiedniego sprzętu analitycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B21_K01Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczenstwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-W-4Podstawy diagnostyki hematologicznej. Badanie morfologiczne krwi obwodowej – metody manualne i automatyczne.
T-W-5Badanie ogólne moczu.
T-W-1Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Zasady prawidłowego pobierania prób do badań. Wpływ warunków pobrania materiału do badań na jakość uzyskiwanych wyników.
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.
T-W-2Analiza wiarygodnosci wyników badań. Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływajace na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych.
T-L-2Badanie kału. Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl- Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych.
T-L-3Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy.
T-L-4Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badań, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.
T-L-7Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.
T-L-8Ocena układu białokrwinkowego i czerwonokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników.
T-L-6Badanie ogólne moczu – badania jakościowe i ilościowe przy uzyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, zwiazki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe związki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciężar właściwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu.
T-L-1Podstawowe metody jakościowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilościowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej.
T-L-5Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy użyciu analizatora hematologicznego. Jonogram – oznaczenie stężenia jonów K+, Ca2+, Na+ w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje średnią odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych osób oraz za powierzone mu mienie
3,5
4,0
4,5
5,0