Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Szkolenie psów przewodników osób niewidomych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Szkolenie psów przewodników osób niewidomych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 4 0,40,40zaliczenie
zajęcia terenoweT7 10 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakrseie dobrostanu zwierząt, odchowu szczeniąt, psychologii psów. Znajomość ras psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie w studentach zrozumienia roli i znaczenia psów dla niewidomych
C-2Nabycie podstawowych umieętności z zakresu organizowania i szkolenia psów na przewodników niewidomych
C-3Zapoznanie studentów z organzacją i przebiegiem szkolenia psów przewodników osób niewidpmych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter.2
T-T-2Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia2
T-T-3Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja2
T-T-4Wstępna selekcja psów odchowanych podczas sprawdzianu w warunkach miejskich.2
T-T-5Sprzęt do szkolenia. Etapy szkolenia. Wymagania egzaminu komisyjnego2
10
wykłady
T-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników1
T-W-2Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja1
T-W-3Proces szkolenia na psa przewodnika. Rola więzi człowiek- pies. Regulacje prawne dotyczące dostępu psów przewodników do obiektów publicznych. Kształcenie trenerów psów przewodników Pies senior- „emerytura” psów przewodników1
T-W-4Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Indywudualny udział w zajęciach2
A-T-2Indywidualny udział w zaęciach, przygotowanie projektu2
A-T-3Zajęcia praktyczne, wykonanie hipotycznego projektu4
A-T-4Praktyczne zajęcia w terenie5
A-T-5Zajęcia praktyczne, wykonanie projektu5
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Przygotowanie sie do realizacji projektu8
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład inormacyjny
M-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C41_W01
Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni
Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-3T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C41_U01
Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
Kn_1P_U08, Kn_1P_U07C-2T-W-4M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C41_K01
Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu.
Kn_1P_K04, Kn_1P_K01C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C41_W01
Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni
2,0
3,0Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce ioraz jak przebiega ich szkolenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C41_U01
Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
2,0
3,0Wie jak zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C41_K01
Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu.
2,0
3,0Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Walter H. Rupp:, Der Blindenhund - die neue Ausbildungsmethode.[Pies przewodnik niewidomych-nowe metody szkolenia], Verlag Müller Rüschlikon, 1987, ISBN 3-275-00913-3
  2. Georg Riederle:, Der Blindenführhund - Hilfsmittel mit Seele [Pies przewodnik niewidomych- pomoc z duszą]., Reha-Verlag GmbH, ISBN 3-88239-196-, 1991
  3. Rehmann, Sibylle:, Miejsca szkolenia i egzaminów dla psów przewodników osób niewidomych, Uniwersytet Monachium, Monachium, 2000, praca doktorska, (niemiecki)

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter.2
T-T-2Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia2
T-T-3Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja2
T-T-4Wstępna selekcja psów odchowanych podczas sprawdzianu w warunkach miejskich.2
T-T-5Sprzęt do szkolenia. Etapy szkolenia. Wymagania egzaminu komisyjnego2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników1
T-W-2Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja1
T-W-3Proces szkolenia na psa przewodnika. Rola więzi człowiek- pies. Regulacje prawne dotyczące dostępu psów przewodników do obiektów publicznych. Kształcenie trenerów psów przewodników Pies senior- „emerytura” psów przewodników1
T-W-4Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja1
4

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Indywudualny udział w zajęciach2
A-T-2Indywidualny udział w zaęciach, przygotowanie projektu2
A-T-3Zajęcia praktyczne, wykonanie hipotycznego projektu4
A-T-4Praktyczne zajęcia w terenie5
A-T-5Zajęcia praktyczne, wykonanie projektu5
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Przygotowanie sie do realizacji projektu8
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C41_W01Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z organzacją i przebiegiem szkolenia psów przewodników osób niewidpmych
Treści programoweT-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników
Metody nauczaniaM-1wykład inormacyjny
M-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce ioraz jak przebiega ich szkolenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C41_U01Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umieętności z zakresu organizowania i szkolenia psów na przewodników niewidomych
Treści programoweT-W-4Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja
Metody nauczaniaM-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C41_K01Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie w studentach zrozumienia roli i znaczenia psów dla niewidomych
Treści programoweT-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników
Metody nauczaniaM-1wykład inormacyjny
M-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych .
3,5
4,0
4,5
5,0