Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Szkolenie psów stróżujących i obronnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Szkolenie psów stróżujących i obronnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Wojciechowski <Tomasz.Wojciechowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT7 10 0,60,60zaliczenie
wykładyW7 4 0,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rodzajami, metodami i regulaminami szkoleń psów stróżujących i obronnych. Dodatkowym celem jest przybliżenie ras z odpowiednimi predyspozycjami i selekcja psów do sportów obronnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Paraca licencjonowanego pozoranta1
T-T-2Metody pracy ze szczeniakiem w kierunku obrony i stróżowania1
T-T-3Metody pracy z psem dorosłym w kierunku obrony i stróżowania1
T-T-4Trening psów sportowych z elementami obrony: IPO, mondioring, ring francuski, campagne6
T-T-5Trening psów użytkowych: pilnowanie i obrona przewodnika, posesji, samochodu itp.1
10
wykłady
T-W-1Szkolenie psów stróżujących i obronnych czy nauka agresji. Regulaminy testów psychicznych, prób pracy psów obronnych, rodzaje i charakterystyka dyscyplin sportów kynologicznych z elementami obrony1
T-W-2Selekcja psów i wybór rasy z predyspozycjami do obrony i stróżowania; obrona sportowa, użytkowa, służbowa, rola pozoranta w szkoleniu1
T-W-3Kursy i szkolenia psów obronnych i stróżujących - ryzyko i konsekwencje z tytułu posiadania psa obronnego lub stróżującego1
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2przygotowanie do zaliczenia8
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3studiowanie piśmienictwa4
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponująca - film
M-4Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie praktycznej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C39_W01
Uczeń posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia psów obronnych i stróżujących, zna podstawowe przepisy prawne, regulaminy sportów z elementami obrony, próby pracy i zakres testów psychicznych psów obronnych
Kn_1P_W09, Kn_1P_W19, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20, Kn_1P_W24C-1T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C39_U01
Uczeń wykorzystuje zdobytą wiedzę w trening psów obronnych i stróżujących, potrafi interpretować zachowanie psów w trakcie ćwiczeń obronnych i stróżujących, potrafi zastosować podstawowe środki bezpieczeństwa
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09, Kn_1P_U13, Kn_1P_U15C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C39_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnościa
Kn_1P_K05, Kn_1P_K04C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C39_W01
Uczeń posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia psów obronnych i stróżujących, zna podstawowe przepisy prawne, regulaminy sportów z elementami obrony, próby pracy i zakres testów psychicznych psów obronnych
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C39_U01
Uczeń wykorzystuje zdobytą wiedzę w trening psów obronnych i stróżujących, potrafi interpretować zachowanie psów w trakcie ćwiczeń obronnych i stróżujących, potrafi zastosować podstawowe środki bezpieczeństwa
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C39_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnościa
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brzezicha Antoni, Twój przyjaciel pies - wychowanie i szkolenie użytkowo-obronne, Mada, 2002
  2. Gerilyn J. Bielakiewicz, Tresura psów, Helion, Gliwice, 2009
  3. Jan Giezyński, Szkolenie psów mysliwskich i obronnych, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1969

Literatura dodatkowa

  1. O'Hare James, Zachowania agresywne u psów, GALAKTYKA, Łódź, 2008
  2. Jensen Per, The behavioural Biology of Dogs, CAB, 2007

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Paraca licencjonowanego pozoranta1
T-T-2Metody pracy ze szczeniakiem w kierunku obrony i stróżowania1
T-T-3Metody pracy z psem dorosłym w kierunku obrony i stróżowania1
T-T-4Trening psów sportowych z elementami obrony: IPO, mondioring, ring francuski, campagne6
T-T-5Trening psów użytkowych: pilnowanie i obrona przewodnika, posesji, samochodu itp.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkolenie psów stróżujących i obronnych czy nauka agresji. Regulaminy testów psychicznych, prób pracy psów obronnych, rodzaje i charakterystyka dyscyplin sportów kynologicznych z elementami obrony1
T-W-2Selekcja psów i wybór rasy z predyspozycjami do obrony i stróżowania; obrona sportowa, użytkowa, służbowa, rola pozoranta w szkoleniu1
T-W-3Kursy i szkolenia psów obronnych i stróżujących - ryzyko i konsekwencje z tytułu posiadania psa obronnego lub stróżującego1
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania1
4

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2przygotowanie do zaliczenia8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3studiowanie piśmienictwa4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C39_W01Uczeń posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia psów obronnych i stróżujących, zna podstawowe przepisy prawne, regulaminy sportów z elementami obrony, próby pracy i zakres testów psychicznych psów obronnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W24Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii gatunków łownych oraz zna zasady gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rodzajami, metodami i regulaminami szkoleń psów stróżujących i obronnych. Dodatkowym celem jest przybliżenie ras z odpowiednimi predyspozycjami i selekcja psów do sportów obronnych.
Treści programoweT-T-1Paraca licencjonowanego pozoranta
T-W-1Szkolenie psów stróżujących i obronnych czy nauka agresji. Regulaminy testów psychicznych, prób pracy psów obronnych, rodzaje i charakterystyka dyscyplin sportów kynologicznych z elementami obrony
T-W-2Selekcja psów i wybór rasy z predyspozycjami do obrony i stróżowania; obrona sportowa, użytkowa, służbowa, rola pozoranta w szkoleniu
T-W-3Kursy i szkolenia psów obronnych i stróżujących - ryzyko i konsekwencje z tytułu posiadania psa obronnego lub stróżującego
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponująca - film
M-4Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie praktycznej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C39_U01Uczeń wykorzystuje zdobytą wiedzę w trening psów obronnych i stróżujących, potrafi interpretować zachowanie psów w trakcie ćwiczeń obronnych i stróżujących, potrafi zastosować podstawowe środki bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rodzajami, metodami i regulaminami szkoleń psów stróżujących i obronnych. Dodatkowym celem jest przybliżenie ras z odpowiednimi predyspozycjami i selekcja psów do sportów obronnych.
Treści programoweT-T-1Paraca licencjonowanego pozoranta
T-T-2Metody pracy ze szczeniakiem w kierunku obrony i stróżowania
T-T-3Metody pracy z psem dorosłym w kierunku obrony i stróżowania
T-T-4Trening psów sportowych z elementami obrony: IPO, mondioring, ring francuski, campagne
T-T-5Trening psów użytkowych: pilnowanie i obrona przewodnika, posesji, samochodu itp.
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponująca - film
M-4Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie praktycznej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C39_K01Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnościa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rodzajami, metodami i regulaminami szkoleń psów stróżujących i obronnych. Dodatkowym celem jest przybliżenie ras z odpowiednimi predyspozycjami i selekcja psów do sportów obronnych.
Treści programoweT-T-1Paraca licencjonowanego pozoranta
T-T-2Metody pracy ze szczeniakiem w kierunku obrony i stróżowania
T-T-3Metody pracy z psem dorosłym w kierunku obrony i stróżowania
T-T-4Trening psów sportowych z elementami obrony: IPO, mondioring, ring francuski, campagne
T-T-5Trening psów użytkowych: pilnowanie i obrona przewodnika, posesji, samochodu itp.
T-W-1Szkolenie psów stróżujących i obronnych czy nauka agresji. Regulaminy testów psychicznych, prób pracy psów obronnych, rodzaje i charakterystyka dyscyplin sportów kynologicznych z elementami obrony
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponująca - film
M-4Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0