Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Medycyna alternatywna psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Medycyna alternatywna psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 0,60,60zaliczenie
wykładyW5 4 0,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizjologia i anatomia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania alternatywnych (naturalnych) metod leczenia i zapobiegania schorzeń psów
C-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji psów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie wybranych alternatywnych metod przywracania zdrowia i równowagi u psów.0
T-A-2Homeopatia, homeosiniatria i homotoksykologia psów.2
T-A-3Bioenergioterapia i klawiterapia psów.Akupunktura i elektroakupunktura.2
T-A-4Akupresura i refleksoterapia. Hydroterapia i aromatoterapia. Esencje kwiatowe dr Bacha. Termoterapie2
6
wykłady
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu psa. Weterynaria holistyczna2
T-W-2Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2Czytanie wskazanej literatury4
A-A-3Przydotowanie do dyskusji z wybranej tematyki4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-A-5Zaliczenie pisemne zajęć audytoryjnych1
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach4
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury4
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów4
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wypowiedzi studentów w dyskusji z wybranej tematyki
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.3_W01
Student definiuje i tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów
Kn_1P_W09C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.3_U01
Student umie ocenić możliwości wykorzystania metod medycyny alternatywnej w zapobieganiu chorób i leczeniu psów
Kn_1P_U13C-2T-W-2M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.3_K01
Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów
Kn_1P_K03C-2T-W-1, T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.3_W01
Student definiuje i tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów, podsumowuje ich efektywność

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.3_U01
Student umie ocenić możliwości wykorzystania metod medycyny alternatywnej w zapobieganiu chorób i leczeniu psów
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.3_K01
Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów
2,0Student nie jest świadomy celowości i możliwości stosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,0Student jest w niewielkimm stopniu świadomy o celowości i mozliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,5Student jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
4,0Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów
4,5Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność
5,0Student świadomie i celowo dobiera i identyfikuje metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność

Literatura podstawowa

  1. Adam Anczyk (red.), Medicina Magica. Oblicza medycyny niekonwencjonalnej. Seria: „Szkice nauk o zdrowiu”, Wydawnictwo Medycyny i Zdrowia Środowiskowego i Autorzy, Sosnowiec, 2011, tom III, http://books.google.pl/books?id=LdevCh2NkFAC&pg=PA87&dq=medycyna+naturalna&hl=pl&sa=X&ei=NoSLUcKeFMmwhAeC5IGgAw&ved=0CDgQ6AEwAA#v=onepage&q=medycyna%20naturalna&f=false
  2. Kazimierz Janicki; Wojciech Rewerski, Medycyna naturalna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001, 3
  3. Barbara Rakow, Homeopatia w leczeniu psów i kotów, Multico, Warszawa, 2010, 1
  4. Elizabeth Fulton, Kathleen Prasad, Reiki dla zwierząt, Studio Astropsychologii, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Piątkowski W., Naturalne sposoby leczenia, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław, 1984
  2. Joel L. Swerdlow, Medycyna naturalna: rośliny, które leczą, G+J RBA, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie wybranych alternatywnych metod przywracania zdrowia i równowagi u psów.0
T-A-2Homeopatia, homeosiniatria i homotoksykologia psów.2
T-A-3Bioenergioterapia i klawiterapia psów.Akupunktura i elektroakupunktura.2
T-A-4Akupresura i refleksoterapia. Hydroterapia i aromatoterapia. Esencje kwiatowe dr Bacha. Termoterapie2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu psa. Weterynaria holistyczna2
T-W-2Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.2
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2Czytanie wskazanej literatury4
A-A-3Przydotowanie do dyskusji z wybranej tematyki4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-A-5Zaliczenie pisemne zajęć audytoryjnych1
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach4
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury4
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C23.3_W01Student definiuje i tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania alternatywnych (naturalnych) metod leczenia i zapobiegania schorzeń psów
C-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji psów
Treści programoweT-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu psa. Weterynaria holistyczna
T-W-2Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów, podsumowuje ich efektywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C23.3_U01Student umie ocenić możliwości wykorzystania metod medycyny alternatywnej w zapobieganiu chorób i leczeniu psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji psów
Treści programoweT-W-2Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wypowiedzi studentów w dyskusji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C23.3_K01Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji psów
Treści programoweT-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu psa. Weterynaria holistyczna
T-A-1Omówienie wybranych alternatywnych metod przywracania zdrowia i równowagi u psów.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wypowiedzi studentów w dyskusji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy celowości i możliwości stosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,0Student jest w niewielkimm stopniu świadomy o celowości i mozliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,5Student jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
4,0Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów
4,5Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność
5,0Student świadomie i celowo dobiera i identyfikuje metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność