Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności ruchowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności ruchowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 4 0,40,40zaliczenie
laboratoriaL5 6 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii organizmu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.2
T-L-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.2
T-L-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).2
6
wykłady
T-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Nerwowa kontrola wysiłku fizycznego. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.1
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Czynność układu oddechowego oraz krążenia podczas wysiłku. Zmiany objętości i składu krwi pod wpływem wysiłku i treningu fizycznego. Hormonalna kontrola wysiłku fizycznego.1
T-W-3Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Wpływ wysiłku na czynność przewodu pokarmowego1
T-W-4Wpływ wysiłku fizycznego na czynność nerek oraz równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Fizjologiczne nastepstwa bezczynności ruchowej i dlugotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Wpływ treningu na tkankę kostną.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych6
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-L-3Samodzielne przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści ćwiczeń6
18
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.4
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładow.4
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.5_W01
Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować. Zna następstwa bezczynności ruchowej oraz opisuje zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego.
Kn_1P_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.5_U01
Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową bądź bezczynnością. Posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znająć pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu.
Kn_1P_U17C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.5_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej zwiazanej z poprawą i usprawnieniem czynności narządów oraz metabolizmu tkankowego.
Kn_1P_K05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.5_W01
Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować. Zna następstwa bezczynności ruchowej oraz opisuje zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego.
2,0Student nie zna podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i nie potrafi je sklasyfikowac.
3,0Student zna zaledwie kilka podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i niektóre potrafi sklasyfikowac.
3,5Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i kilka potrafi sklasyfikowac.
4,0Student dobrze definiuje wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i i potrafi większośc sklasyfikowac.
4,5Student potrafi zdefiniowac wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i dobrze je klasyfikuje.
5,0Student bardzo dobrze zna wszystkie podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je wszystkie sklasyfikowac.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.5_U01
Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową bądź bezczynnością. Posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znająć pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu.
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową.
3,0Student zaledwie poprawnie posiada umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
3,5Student poprawnie rozumuje mechanizmy zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
4,0Student posiada dobrą umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
4,5Student potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, i posiada dużą umiejętnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejetnośc rozumienuia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, które determinują zwiększoną wydolnośc fizyczną organizmu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.5_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej zwiazanej z poprawą i usprawnieniem czynności narządów oraz metabolizmu tkankowego.
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
3,0Student wykazuje w stopniu wystarczająco dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
3,5Student wykazuje w stopniu dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
4,0Student wykazuje w stopniu wystarczająco dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
4,5Student wykazuje w stopniu dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.

Literatura podstawowa

  1. Traczyk W.Z.Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  2. Górski J., Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Czarkowska-Pączek B., Przybylski J., Zarys fizjologii wysiłku fizycznego., Urban and Partner, Wrocław, 2005
  2. Birch K., MacLaren D., George K., Fizjologia sportu krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.2
T-L-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.2
T-L-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Nerwowa kontrola wysiłku fizycznego. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.1
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Czynność układu oddechowego oraz krążenia podczas wysiłku. Zmiany objętości i składu krwi pod wpływem wysiłku i treningu fizycznego. Hormonalna kontrola wysiłku fizycznego.1
T-W-3Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Wpływ wysiłku na czynność przewodu pokarmowego1
T-W-4Wpływ wysiłku fizycznego na czynność nerek oraz równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Fizjologiczne nastepstwa bezczynności ruchowej i dlugotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Wpływ treningu na tkankę kostną.1
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych6
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-L-3Samodzielne przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści ćwiczeń6
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.4
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładow.4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.5_W01Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować. Zna następstwa bezczynności ruchowej oraz opisuje zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Nerwowa kontrola wysiłku fizycznego. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Czynność układu oddechowego oraz krążenia podczas wysiłku. Zmiany objętości i składu krwi pod wpływem wysiłku i treningu fizycznego. Hormonalna kontrola wysiłku fizycznego.
T-W-3Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Wpływ wysiłku na czynność przewodu pokarmowego
T-W-4Wpływ wysiłku fizycznego na czynność nerek oraz równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Fizjologiczne nastepstwa bezczynności ruchowej i dlugotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Wpływ treningu na tkankę kostną.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i nie potrafi je sklasyfikowac.
3,0Student zna zaledwie kilka podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i niektóre potrafi sklasyfikowac.
3,5Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i kilka potrafi sklasyfikowac.
4,0Student dobrze definiuje wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i i potrafi większośc sklasyfikowac.
4,5Student potrafi zdefiniowac wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i dobrze je klasyfikuje.
5,0Student bardzo dobrze zna wszystkie podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je wszystkie sklasyfikowac.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.5_U01Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową bądź bezczynnością. Posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znająć pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U17Posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-L-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.
T-L-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.
T-L-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową.
3,0Student zaledwie poprawnie posiada umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
3,5Student poprawnie rozumuje mechanizmy zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
4,0Student posiada dobrą umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
4,5Student potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, i posiada dużą umiejętnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejetnośc rozumienuia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, które determinują zwiększoną wydolnośc fizyczną organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.5_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej zwiazanej z poprawą i usprawnieniem czynności narządów oraz metabolizmu tkankowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Nerwowa kontrola wysiłku fizycznego. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Czynność układu oddechowego oraz krążenia podczas wysiłku. Zmiany objętości i składu krwi pod wpływem wysiłku i treningu fizycznego. Hormonalna kontrola wysiłku fizycznego.
T-W-3Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Wpływ wysiłku na czynność przewodu pokarmowego
T-W-4Wpływ wysiłku fizycznego na czynność nerek oraz równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Fizjologiczne nastepstwa bezczynności ruchowej i dlugotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Wpływ treningu na tkankę kostną.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
3,0Student wykazuje w stopniu wystarczająco dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
3,5Student wykazuje w stopniu dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
4,0Student wykazuje w stopniu wystarczająco dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
4,5Student wykazuje w stopniu dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.