Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Szkolenie psów ratowniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Szkolenie psów ratowniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Górska <Marta_Gorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 4 0,40,40zaliczenie
zajęcia terenoweT7 10 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich uzytkowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa1
T-T-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa1
T-T-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą2
T-T-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych1
T-T-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych5
10
wykłady
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu1
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie1
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2przygotowanie do zaliczenia8
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3studiowanie piśmiennictwa4
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna - pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczebnie materiału w formie praktycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C43_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Kn_1P_W02, Kn_1P_W09, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C43_U01
Student potrafi rozpoznać rasy wykorzystywane w ratownictwie, posiada umiejętność przygotowania wyposażenia psa do szkolenia specjalistycznego, umie dostosować się do zasad bezpieczeństwa
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U13, Kn_1P_U15C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C43_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
Kn_1P_K05, Kn_1P_K07, Kn_1P_K01C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C43_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C43_U01
Student potrafi rozpoznać rasy wykorzystywane w ratownictwie, posiada umiejętność przygotowania wyposażenia psa do szkolenia specjalistycznego, umie dostosować się do zasad bezpieczeństwa
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C43_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem : doskonalenie sztuki porozumiewania się, Galaktyka, Łodź, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, Galaktyka, Łódź, 2010

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa1
T-T-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa1
T-T-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą2
T-T-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych1
T-T-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu1
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie1
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych2
4

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2przygotowanie do zaliczenia8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3studiowanie piśmiennictwa4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C43_W01Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Treści programoweT-T-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa
T-T-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa
T-T-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą
T-T-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych
T-T-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczebnie materiału w formie praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C43_U01Student potrafi rozpoznać rasy wykorzystywane w ratownictwie, posiada umiejętność przygotowania wyposażenia psa do szkolenia specjalistycznego, umie dostosować się do zasad bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Treści programoweT-T-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa
T-T-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa
T-T-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą
T-T-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych
T-T-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczebnie materiału w formie praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C43_K01Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Treści programoweT-T-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa
T-T-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa
T-T-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą
T-T-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych
T-T-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0