Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S3)

Sylabus przedmiotu Techniki mowy i emisja głosu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Techniki mowy i emisja głosu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 4 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 4 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Sprawnie działajacy słuch, wzrok i mowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narzadu głosu, mowy i słuchu.
C-2Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-3Poznanie technik oddechowych. Analiza zjawiska rezonansu. Praca nad prawidłowa artykulacja i dykcja. Poznanie podstawowych zasad higieny głosu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i spiewie. Doskonalenie umiejetnosci prawidłowego mówienia (cwiczenia nad prawidłowa artykulacja i dykcja).2
T-A-2Patologie głosu i zaburzenia narzadu artykulacyjnego (wstepna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych cwiczen profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczace prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniace przed przeciazeniem głosu.2
4
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomosci o budowie i funkcjonowaniu narzadu mowy i słuchu.2
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o prace płuc, krtani, wiazadeł głosowych, nasady i przepony).2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajeciach4
A-A-2Praca indywidualna i grupowa - cwiczenia w domu9
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zajęć9
A-W-3indywidualne konsultacje2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne : pokaz, cwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiagniecia własciwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi służąca osiagnieciu własciwej sprawnosci narzadów artykulacyjnych.
M-2Metody eksponujace : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawnosc mowy, dykcja
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_2a.7_W01
Student posiada podstawowa wiedze z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem.
BCH_3-_W02C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_2a.7_U01
Student posiada umiejetnosc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
BCH_3-_U05C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_2a.7_K01
Student ma swiadomosc swojej wiedzy, waznosci profesjonalnych zachowan, odpowiedzialnosci za prace własna i współprace w grupie.
BCH_3-_K03C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_2a.7_W01
Student posiada podstawowa wiedze z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem.
2,0
3,0Wykazuje podstawy z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_2a.7_U01
Student posiada umiejetnosc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
2,0
3,0Posiada podstawowe umiejetności pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_2a.7_K01
Student ma swiadomosc swojej wiedzy, waznosci profesjonalnych zachowan, odpowiedzialnosci za prace własna i współprace w grupie.
2,0
3,0Wykazuje podstawową swiadomość swojej wiedzy, waznosci profesjonalnych zachowan, odpowiedzialnosci za prace własna i współprace w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dolecka M., Zabawy z językiem polskim. Od słowa do rozmowy., Warszawa, 1999
  2. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa, 1996
  3. Toczyńska B., Dykcja, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Lubaś W., Urbańczyk S., Słownik poprawnej wymowy polskiej, Kraków-Katowice, 1994
  2. Doroszewski W. (red.), Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i spiewie. Doskonalenie umiejetnosci prawidłowego mówienia (cwiczenia nad prawidłowa artykulacja i dykcja).2
T-A-2Patologie głosu i zaburzenia narzadu artykulacyjnego (wstepna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych cwiczen profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczace prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniace przed przeciazeniem głosu.2
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomosci o budowie i funkcjonowaniu narzadu mowy i słuchu.2
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o prace płuc, krtani, wiazadeł głosowych, nasady i przepony).2
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajeciach4
A-A-2Praca indywidualna i grupowa - cwiczenia w domu9
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zajęć9
A-W-3indywidualne konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_2a.7_W01Student posiada podstawowa wiedze z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBCH_3-_W02charakteryzuje metodologię oraz warsztat badawczy niezbędny do prowadzenia badań z zakresu biotechnologii,
Cel przedmiotuC-3Poznanie technik oddechowych. Analiza zjawiska rezonansu. Praca nad prawidłowa artykulacja i dykcja. Poznanie podstawowych zasad higieny głosu.
C-2Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narzadu głosu, mowy i słuchu.
Treści programoweT-A-1Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i spiewie. Doskonalenie umiejetnosci prawidłowego mówienia (cwiczenia nad prawidłowa artykulacja i dykcja).
T-A-2Patologie głosu i zaburzenia narzadu artykulacyjnego (wstepna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych cwiczen profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczace prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniace przed przeciazeniem głosu.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujace : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa
M-1Metody praktyczne : pokaz, cwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiagniecia własciwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi służąca osiagnieciu własciwej sprawnosci narzadów artykulacyjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
S-1Ocena formująca: sprawnosc mowy, dykcja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawy z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_2a.7_U01Student posiada umiejetnosc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBCH_3-_U05potrafi prowadzić zajęcia na poziomie akademickim
Cel przedmiotuC-3Poznanie technik oddechowych. Analiza zjawiska rezonansu. Praca nad prawidłowa artykulacja i dykcja. Poznanie podstawowych zasad higieny głosu.
C-2Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narzadu głosu, mowy i słuchu.
Treści programoweT-A-1Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i spiewie. Doskonalenie umiejetnosci prawidłowego mówienia (cwiczenia nad prawidłowa artykulacja i dykcja).
T-A-2Patologie głosu i zaburzenia narzadu artykulacyjnego (wstepna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych cwiczen profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczace prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniace przed przeciazeniem głosu.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujace : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa
M-1Metody praktyczne : pokaz, cwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiagniecia własciwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi służąca osiagnieciu własciwej sprawnosci narzadów artykulacyjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
S-1Ocena formująca: sprawnosc mowy, dykcja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawowe umiejetności pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_2a.7_K01Student ma swiadomosc swojej wiedzy, waznosci profesjonalnych zachowan, odpowiedzialnosci za prace własna i współprace w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBCH_3-_K03potrafi upowszechniać wyniki badań naukowych i rozumie rolę nauki w dążeniu do wszechstronnego rozwoju społecznego,
Cel przedmiotuC-3Poznanie technik oddechowych. Analiza zjawiska rezonansu. Praca nad prawidłowa artykulacja i dykcja. Poznanie podstawowych zasad higieny głosu.
C-2Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narzadu głosu, mowy i słuchu.
Treści programoweT-A-1Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i spiewie. Doskonalenie umiejetnosci prawidłowego mówienia (cwiczenia nad prawidłowa artykulacja i dykcja).
T-A-2Patologie głosu i zaburzenia narzadu artykulacyjnego (wstepna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych cwiczen profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczace prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniace przed przeciazeniem głosu.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujace : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa
M-1Metody praktyczne : pokaz, cwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiagniecia własciwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi służąca osiagnieciu własciwej sprawnosci narzadów artykulacyjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
S-1Ocena formująca: sprawnosc mowy, dykcja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawową swiadomość swojej wiedzy, waznosci profesjonalnych zachowan, odpowiedzialnosci za prace własna i współprace w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0