Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Podstawy współczesnej mikroskopii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy współczesnej mikroskopii | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Samodzielna Pracownia Histologii i Biologii Rozwoju (PUM) | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Laszczyńska <laszcz@pum.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Stanisław Lenart <Stanislaw.Lenart@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiadomości o strukturach biologicznych oraz podstawowe wiadomości z fizyki z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań struktury w oparciu o możliwości techniczne Uczelni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów cz. I i II | 4 |
T-L-2 | Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym, ocena preparatów, technika parafinowa, technika barwienia | 2 |
T-L-3 | Utrwalanie, odwadnianie i zatapianie materiału do badań w mikroskopie elektronowym transmisyjnym. Ultramikrotomy, krojenie bloczków, kontrastowanie skrawków. | 3 |
T-L-4 | Suszenie w punkcie krytycznym CO2, napyalnie próżniowe preparatów do badań w mikroskopie elektronowym skaningowym | 3 |
T-L-5 | Mikroanaliza rentgenowska, mikroskop sił atomowych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje technik mikroskopowych we współczesnej biologii. Rodzaje mikroskopów | 3 |
T-W-2 | Mikroskopia elektronowa i jej znaczenie w świetle innych technik badawczych | 3 |
T-W-3 | Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym (I), utrwalacze, sposoby utrwalania materiału, płukanie, odwadnianie i zatapianie materiału | 3 |
T-W-4 | Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym (II), mikrotomy, ultramikrotomy, krojenie skrawków, barwienie, kontrastowanie, technika skrawków półcienkich | 3 |
T-W-5 | Interpretacja obrazów w mikroskopie świetlnym, polaryzacyjnym, fluorescencyjnym i elektronowym | 3 |
T-W-6 | Podstawy optyki elektronowej | 3 |
T-W-7 | Zasada działania mikroskopu świetlnego, elektronowego transmisyjnego i skaningowego | 3 |
T-W-8 | Transmisyjna mikroskopia elektronowa (TEM), skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM) | 3 |
T-W-9 | Mikroanaliza rentgenowska | 3 |
T-W-10 | Mikroskopia Tunelowa (STM), mikroskopia sił atomowych (AFM) | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń laboratoryjnych | 45 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do kolkwium I | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do kolokwium II | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. Ćwiczenia laboratoryne z wykorzystaniem mowoczesnych urządzeń do badań struktury |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiadomości w kolokwiach I i II. Zaliczenie końcowe wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena referatów przygotowanych przez studentów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien dobrać metodę badawczą do badań struktury | BT_2A_W09 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować i interpretować wyniki uzyskanych badań | BT_2A_U05 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę aktywnego i kreatywnego podejścia do prowadzonych badań | BT_2A_K01 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien dobrać metodę badawczą do badań struktury | 2,0 | |
3,0 | Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badń struktury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować i interpretować wyniki uzyskanych badań | 2,0 | |
3,0 | Znajomość podstwowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badań struktury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę aktywnego i kreatywnego podejścia do prowadzonych badań | 2,0 | |
3,0 | Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do dadań struktury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Litwin J.A., Podstawy technik mikroskopowych, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999
- Zabel M., Immunocytochemia, PWN, Warszawa, 1999
- Kawiak J., Mirecka J., Olszewska M., Warchoł J., Podstawy cytofizjologii, PWN, Warszawa, 1997
- Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki, PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Postępy Biologii Komórki - kwartalnik Polskiego Towarzystwa Biologii Komórki, 2011
- Cieciura L., Techniki stosowane w mikroskopiii elektronowej, PWN, Warszawa, 1989
- Materiały własne Zakładu Histologii i Biologii Rozwoju PUM, 2011
- Materiały własne Zakładu Metaloznawstwa i Odlewnictwa ZUT, 2011