Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Zagrożenia wynikające z GMO roślinnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia wynikające z GMO roślinnego
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość genetyki, hodowli roślin, podstaw inżynierii genetycznej, oraz podstaw biotechnologii w tym biotechnologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie niesie ze sobą użytkowanie GMO w w tym możliwości zanieczyszczenia środowiska (transfer genów). Omówione zostaną potencjalne zagrożenia wynikające ze stosowania żywności oraz pasz wyprodukowanych z GMO jak i z dodatkiem GMO.
C-2Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodparniania na pestycydy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie tematyki realizowanych zajęć, kryteriów uzyskania zaliczenia oraz omówienie zasad przygotowania referatów.1
T-A-2Istota i charakterystyka metod stosowanych do modyfikacji genetycznych roślin. Wykorzystanie metod kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Przykłady.3
T-A-3Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych (GMO) w roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne.6
T-A-4Prawne, ekonomiczne oraz ekologiczne skutki koegzystencji. Rozwiązania prawne na przykładzie wybranych krajów europejskich.3
T-A-5Prezentacja referatów oraz dyskusja nad ich treściami.2
15
wykłady
T-W-1Metody oceny ryzyka roślinnych produktów GM w Unii Europejskiej2
T-W-2Potencjalne zagrożenia dla zdrowia człowieka będące efektem stosowania toksyny Bt oraz genów oporności na glifosat i glufosynat.2
T-W-3Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów. Stosowanie markerów odporności na atybiotyki oraz alternatywne rozwiązania zmierzające do ich eliminacji.2
T-W-4Zagrożenia mogące wynikać z wykorzystywania żywności wyprodukowanej z GMO jak i z dodatkiem GMO. Produkty transgenicznych roślin na rynku krajowym oraz europejskim.2
T-W-5Aspekty prawne, społeczne i gospodarcze w świetle powstawania możliwych zagrożeń wynikających z uprawy roślin GM.2
T-W-6Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i cetryfikację żywności GM.1
T-W-7Identyfikacja GMO. Identyfikowanie konstruktów jak i wybranych elementów konstruktów genowych z zastosowaniem techniki PCR. Inne metody wykorzystywane do identyfikacji GMO.3
T-W-8Aktualny stan prawodawstawa polskiego sankcjonujący dopuszczenie do uprawy, uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział studenta w zajęciach15
A-A-2praca własna nad opanowaniem materiału przedstawionego na ćwiczeniach20
A-A-3przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego formę zajęć10
45
wykłady
A-W-1udział studenta w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego formę przedmiotu5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia pokazowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na wybrany przez studenta temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z zagadnień omawianych na wykładach jak i ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O5.3_W01
ma wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
BT_2A_W14C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O5.3_U01
potrafi określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
BT_2A_U04C-2T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O5.3_K01
rozumie potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
BT_2A_K03C-2, C-1T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O5.3_W01
ma wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
2,0student nie ma wiedzy na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,0student ma wiedzę podstawową na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,5student ma wiedzę zadowalającą na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,0student ma dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,5student ma ponad dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
5,0student ma bardzo dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O5.3_U01
potrafi określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
2,0student nie potrafi określić i charakteryzować potencjalnych źródeł obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,0student potrafi w stopniu podstawowym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,0student potrafi w stopniu dobrym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
5,0student potrafi w bardzo dobrym stopniu określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O5.3_K01
rozumie potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
2,0student nie rozumie potrzeby przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
3,0student rozumie z stopniu podstawowym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
3,5student rozumie z stopniu zadowalającym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
4,0student rozumie z stopniu dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
4,5student rozumie z stopniu ponad dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
5,0student rozumie z stopniu bardzo dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S. (red), Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009
  2. Buchowicz J, Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Anioł A., Bujak H., Dalbiak A., Giziński M., Głowacka B., Linkiewicz A., Oleszczuk S., Sowa S., Twardowski T., Zimny J., Zimny T., Narkiewicz-Jodko J., Połanecki P., Wiąckowski S.K., Żarski T., Organizmy genetycznie zmodyfikowane - materiały szkoleniowe, Zakład Poligraficzny Moś-Łuczak sp. j., Poznań, 2007
  2. Wrześniewska-Wal Iwona, Żywność genetycznie zmodyfikowana. Aspekty prawne., Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  3. Autorzy prac naukowych, prac przeglądowych, Eksperymentalne prace naukowe, prace przeglądowe poświęcone tematyce wpływu GMO na zdrowie człowieka, Wiodące wydawnictwa naukowe, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie tematyki realizowanych zajęć, kryteriów uzyskania zaliczenia oraz omówienie zasad przygotowania referatów.1
T-A-2Istota i charakterystyka metod stosowanych do modyfikacji genetycznych roślin. Wykorzystanie metod kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Przykłady.3
T-A-3Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych (GMO) w roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne.6
T-A-4Prawne, ekonomiczne oraz ekologiczne skutki koegzystencji. Rozwiązania prawne na przykładzie wybranych krajów europejskich.3
T-A-5Prezentacja referatów oraz dyskusja nad ich treściami.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody oceny ryzyka roślinnych produktów GM w Unii Europejskiej2
T-W-2Potencjalne zagrożenia dla zdrowia człowieka będące efektem stosowania toksyny Bt oraz genów oporności na glifosat i glufosynat.2
T-W-3Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów. Stosowanie markerów odporności na atybiotyki oraz alternatywne rozwiązania zmierzające do ich eliminacji.2
T-W-4Zagrożenia mogące wynikać z wykorzystywania żywności wyprodukowanej z GMO jak i z dodatkiem GMO. Produkty transgenicznych roślin na rynku krajowym oraz europejskim.2
T-W-5Aspekty prawne, społeczne i gospodarcze w świetle powstawania możliwych zagrożeń wynikających z uprawy roślin GM.2
T-W-6Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i cetryfikację żywności GM.1
T-W-7Identyfikacja GMO. Identyfikowanie konstruktów jak i wybranych elementów konstruktów genowych z zastosowaniem techniki PCR. Inne metody wykorzystywane do identyfikacji GMO.3
T-W-8Aktualny stan prawodawstawa polskiego sankcjonujący dopuszczenie do uprawy, uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział studenta w zajęciach15
A-A-2praca własna nad opanowaniem materiału przedstawionego na ćwiczeniach20
A-A-3przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego formę zajęć10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział studenta w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego formę przedmiotu5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O5.3_W01ma wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człwieka i środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-2Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodparniania na pestycydy.
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie niesie ze sobą użytkowanie GMO w w tym możliwości zanieczyszczenia środowiska (transfer genów). Omówione zostaną potencjalne zagrożenia wynikające ze stosowania żywności oraz pasz wyprodukowanych z GMO jak i z dodatkiem GMO.
Treści programoweT-W-2Potencjalne zagrożenia dla zdrowia człowieka będące efektem stosowania toksyny Bt oraz genów oporności na glifosat i glufosynat.
T-W-1Metody oceny ryzyka roślinnych produktów GM w Unii Europejskiej
T-W-4Zagrożenia mogące wynikać z wykorzystywania żywności wyprodukowanej z GMO jak i z dodatkiem GMO. Produkty transgenicznych roślin na rynku krajowym oraz europejskim.
T-W-5Aspekty prawne, społeczne i gospodarcze w świetle powstawania możliwych zagrożeń wynikających z uprawy roślin GM.
T-W-3Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów. Stosowanie markerów odporności na atybiotyki oraz alternatywne rozwiązania zmierzające do ich eliminacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na wybrany przez studenta temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wiedzy na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,0student ma wiedzę podstawową na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,5student ma wiedzę zadowalającą na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,0student ma dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,5student ma ponad dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
5,0student ma bardzo dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O5.3_U01potrafi określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Cel przedmiotuC-2Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodparniania na pestycydy.
Treści programoweT-A-4Prawne, ekonomiczne oraz ekologiczne skutki koegzystencji. Rozwiązania prawne na przykładzie wybranych krajów europejskich.
T-W-2Potencjalne zagrożenia dla zdrowia człowieka będące efektem stosowania toksyny Bt oraz genów oporności na glifosat i glufosynat.
T-W-1Metody oceny ryzyka roślinnych produktów GM w Unii Europejskiej
T-W-4Zagrożenia mogące wynikać z wykorzystywania żywności wyprodukowanej z GMO jak i z dodatkiem GMO. Produkty transgenicznych roślin na rynku krajowym oraz europejskim.
T-W-7Identyfikacja GMO. Identyfikowanie konstruktów jak i wybranych elementów konstruktów genowych z zastosowaniem techniki PCR. Inne metody wykorzystywane do identyfikacji GMO.
T-W-3Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów. Stosowanie markerów odporności na atybiotyki oraz alternatywne rozwiązania zmierzające do ich eliminacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na wybrany przez studenta temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z zagadnień omawianych na wykładach jak i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi określić i charakteryzować potencjalnych źródeł obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,0student potrafi w stopniu podstawowym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,0student potrafi w stopniu dobrym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
5,0student potrafi w bardzo dobrym stopniu określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O5.3_K01rozumie potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-2Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodparniania na pestycydy.
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie niesie ze sobą użytkowanie GMO w w tym możliwości zanieczyszczenia środowiska (transfer genów). Omówione zostaną potencjalne zagrożenia wynikające ze stosowania żywności oraz pasz wyprodukowanych z GMO jak i z dodatkiem GMO.
Treści programoweT-A-3Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych (GMO) w roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne.
T-A-5Prezentacja referatów oraz dyskusja nad ich treściami.
T-A-4Prawne, ekonomiczne oraz ekologiczne skutki koegzystencji. Rozwiązania prawne na przykładzie wybranych krajów europejskich.
T-W-7Identyfikacja GMO. Identyfikowanie konstruktów jak i wybranych elementów konstruktów genowych z zastosowaniem techniki PCR. Inne metody wykorzystywane do identyfikacji GMO.
T-W-8Aktualny stan prawodawstawa polskiego sankcjonujący dopuszczenie do uprawy, uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na wybrany przez studenta temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie potrzeby przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
3,0student rozumie z stopniu podstawowym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
3,5student rozumie z stopniu zadowalającym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
4,0student rozumie z stopniu dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
4,5student rozumie z stopniu ponad dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
5,0student rozumie z stopniu bardzo dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń