Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej

Sylabus przedmiotu Metody biologiczne w likwidacji skażeń środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody biologiczne w likwidacji skażeń środowiska
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,30,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,70,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu mikrobiologii, ochrony środowiska, podstaw biotechnologii środowiska i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody pobierania, przechowywania i przygotowania prób do badań laboratoryjnych.2
T-L-2Ocena wybranych wskaźników jakości wód w aspekcie ich biologicznej ochrony. Wpływ sezonowości na efektywność samooczyszczania zbiorników wodnych. Wykorzystanie alternatywnych metod ochrony wód w praktyce.3
T-L-3Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno- spożywczego i ocena ich przydatności do przyrodniczego zagospodarowania2
T-L-4Budowa i zasada działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach. Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w systemach z przepływem pionowym i pziomym.2
T-L-5Ocena podatności na biodegradację odpadów z różnych gałezi przemysłu. Analiza materiałów opakowaniowych podatnych na biodegradację.2
T-L-6Charakterystyka i ocena ekologicznych kierunków w rolnictwie (rolnictwo organiczne, zintegrowane, biodynamiczne). Ocena metod umożliwiających zmniejszenie obciążenia środowiska produkcją zwierzęcą.3
T-L-7Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu – nowe kierunki rozwoju biotechnologii w ochronie środowiska zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju2
T-W-2Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe.2
T-W-3Biotechnologie usuwania metali ze ścieków.3
T-W-4Mikrobiologiczne ługowanie metali z rud i odpadów przemysłowych.2
T-W-5Biotechnologie odsiarczania węgla i ropy naftowej.2
T-W-6Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania2
T-W-7Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-L-2Samodzielne studiowanie teorii i metodyczne przygotowanie do wykonywania analiz.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń.2
A-L-5Konsultacje.3
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-4Konsultacje.8
A-W-5Zaliczenie wykładów.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-D6_W01
Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
BT_2A_W10C-1T-L-6, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-1S-2
BT_2A_BTZ-S-D6_W02
Student zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
BT_2A_W08C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-D6_U01
Student umie dobrać i zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologiczne ze stosowania biotechnologii.
BT_2A_U04C-1T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-1S-2
BT_2A_BTZ-S-D6_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
BT_2A_U05C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-D6_K01
Student kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
BT_2A_K03C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-D6_W01
Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,0Student zna i charakteryzuje nieliczne poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,5Student zna i charakteryzuje co najmniej 50% poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,0Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,5Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i uczestniczy w dyskusji.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i bierze aktywny udział w dyskusji.
BT_2A_BTZ-S-D6_W02
Student zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
2,0Student nie zna metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student zna niektóre metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student zna większość metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i przedstawia suche wyniki.
4,0Student dobrze zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń przedstawia suche wyniki.
4,5Student zna dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student zna bardzo dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-D6_U01
Student umie dobrać i zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologiczne ze stosowania biotechnologii.
2,0Student nie umie dobrać i nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
3,0Student umie dobrać i potrafi zastosować niektóre osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
3,5Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
4,0Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
4,5Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student umie dobrać i potrafi zastosować wszystkie poznane osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat.
BT_2A_BTZ-S-D6_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student potrafi zastosować niektóre metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student potrafi zastosować 50% poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,0Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,5Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student potrafi doskonale zastosować poznane metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i odnosi je do zagrożeń środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-D6_K01
Student kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
2,0Student nie kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
3,0Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, ale nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
3,5Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dostatecznym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
4,0Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
4,5Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie.
5,0Student kieruje się zasadą pełnej odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje pełną otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004
  2. Falandysz J., Polichlorowane bifenyle (PCBs) w środowisku: Chemia, Analiza, Toksyczność, Stężenia i Ocena Ryzyka., Gdańsk, 1999
  3. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007
  4. Wojnowska-Baryła I., Trendy w biotechnologii środowiskowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2008
  5. Pullin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, PWN, Warszawa, 2007
  6. Nawrocki J., Biłozora S., Uzdatnianie wody-procesy chemiczne i biologiczne, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody pobierania, przechowywania i przygotowania prób do badań laboratoryjnych.2
T-L-2Ocena wybranych wskaźników jakości wód w aspekcie ich biologicznej ochrony. Wpływ sezonowości na efektywność samooczyszczania zbiorników wodnych. Wykorzystanie alternatywnych metod ochrony wód w praktyce.3
T-L-3Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno- spożywczego i ocena ich przydatności do przyrodniczego zagospodarowania2
T-L-4Budowa i zasada działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach. Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w systemach z przepływem pionowym i pziomym.2
T-L-5Ocena podatności na biodegradację odpadów z różnych gałezi przemysłu. Analiza materiałów opakowaniowych podatnych na biodegradację.2
T-L-6Charakterystyka i ocena ekologicznych kierunków w rolnictwie (rolnictwo organiczne, zintegrowane, biodynamiczne). Ocena metod umożliwiających zmniejszenie obciążenia środowiska produkcją zwierzęcą.3
T-L-7Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu – nowe kierunki rozwoju biotechnologii w ochronie środowiska zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju2
T-W-2Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe.2
T-W-3Biotechnologie usuwania metali ze ścieków.3
T-W-4Mikrobiologiczne ługowanie metali z rud i odpadów przemysłowych.2
T-W-5Biotechnologie odsiarczania węgla i ropy naftowej.2
T-W-6Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania2
T-W-7Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-L-2Samodzielne studiowanie teorii i metodyczne przygotowanie do wykonywania analiz.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń.2
A-L-5Konsultacje.3
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-4Konsultacje.8
A-W-5Zaliczenie wykładów.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-D6_W01Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-L-6Charakterystyka i ocena ekologicznych kierunków w rolnictwie (rolnictwo organiczne, zintegrowane, biodynamiczne). Ocena metod umożliwiających zmniejszenie obciążenia środowiska produkcją zwierzęcą.
T-W-3Biotechnologie usuwania metali ze ścieków.
T-W-6Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania
T-W-5Biotechnologie odsiarczania węgla i ropy naftowej.
T-W-2Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe.
T-W-4Mikrobiologiczne ługowanie metali z rud i odpadów przemysłowych.
T-W-7Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu – nowe kierunki rozwoju biotechnologii w ochronie środowiska zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,0Student zna i charakteryzuje nieliczne poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,5Student zna i charakteryzuje co najmniej 50% poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,0Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,5Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i uczestniczy w dyskusji.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i bierze aktywny udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-D6_W02Student zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-L-1Metody pobierania, przechowywania i przygotowania prób do badań laboratoryjnych.
T-L-3Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno- spożywczego i ocena ich przydatności do przyrodniczego zagospodarowania
T-L-4Budowa i zasada działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach. Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w systemach z przepływem pionowym i pziomym.
T-L-5Ocena podatności na biodegradację odpadów z różnych gałezi przemysłu. Analiza materiałów opakowaniowych podatnych na biodegradację.
T-L-2Ocena wybranych wskaźników jakości wód w aspekcie ich biologicznej ochrony. Wpływ sezonowości na efektywność samooczyszczania zbiorników wodnych. Wykorzystanie alternatywnych metod ochrony wód w praktyce.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student zna niektóre metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student zna większość metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i przedstawia suche wyniki.
4,0Student dobrze zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń przedstawia suche wyniki.
4,5Student zna dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student zna bardzo dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-D6_U01Student umie dobrać i zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologiczne ze stosowania biotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-W-3Biotechnologie usuwania metali ze ścieków.
T-W-6Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania
T-W-5Biotechnologie odsiarczania węgla i ropy naftowej.
T-W-2Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe.
T-W-4Mikrobiologiczne ługowanie metali z rud i odpadów przemysłowych.
T-W-7Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu – nowe kierunki rozwoju biotechnologii w ochronie środowiska zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobrać i nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
3,0Student umie dobrać i potrafi zastosować niektóre osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
3,5Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
4,0Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
4,5Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student umie dobrać i potrafi zastosować wszystkie poznane osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-D6_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-L-1Metody pobierania, przechowywania i przygotowania prób do badań laboratoryjnych.
T-L-3Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno- spożywczego i ocena ich przydatności do przyrodniczego zagospodarowania
T-L-4Budowa i zasada działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach. Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w systemach z przepływem pionowym i pziomym.
T-L-5Ocena podatności na biodegradację odpadów z różnych gałezi przemysłu. Analiza materiałów opakowaniowych podatnych na biodegradację.
T-L-2Ocena wybranych wskaźników jakości wód w aspekcie ich biologicznej ochrony. Wpływ sezonowości na efektywność samooczyszczania zbiorników wodnych. Wykorzystanie alternatywnych metod ochrony wód w praktyce.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student potrafi zastosować niektóre metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student potrafi zastosować 50% poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,0Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,5Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student potrafi doskonale zastosować poznane metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i odnosi je do zagrożeń środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-D6_K01Student kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-L-1Metody pobierania, przechowywania i przygotowania prób do badań laboratoryjnych.
T-L-3Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno- spożywczego i ocena ich przydatności do przyrodniczego zagospodarowania
T-L-4Budowa i zasada działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach. Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w systemach z przepływem pionowym i pziomym.
T-L-5Ocena podatności na biodegradację odpadów z różnych gałezi przemysłu. Analiza materiałów opakowaniowych podatnych na biodegradację.
T-L-2Ocena wybranych wskaźników jakości wód w aspekcie ich biologicznej ochrony. Wpływ sezonowości na efektywność samooczyszczania zbiorników wodnych. Wykorzystanie alternatywnych metod ochrony wód w praktyce.
T-W-3Biotechnologie usuwania metali ze ścieków.
T-W-6Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania
T-W-5Biotechnologie odsiarczania węgla i ropy naftowej.
T-W-2Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe.
T-W-4Mikrobiologiczne ługowanie metali z rud i odpadów przemysłowych.
T-W-7Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu – nowe kierunki rozwoju biotechnologii w ochronie środowiska zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
3,0Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, ale nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
3,5Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dostatecznym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
4,0Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
4,5Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie.
5,0Student kieruje się zasadą pełnej odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje pełną otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie.