Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej

Sylabus przedmiotu Diagnostyka genetyczna zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka genetyczna zwierząt
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu fizjologii, genetyki, inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z najczęściej występującymi chorobami genetycznymi zwierząt.
C-2Zapoznanie studenta z diagnostyką genetyczną zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnostyka molekularna chorób genetycznych bydła i trzody chlewnej.2
T-A-2Diagnostyka cech użytkowych zwierząt gospodarskich – MAS.2
T-A-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych ssaków.2
T-A-4Diagnostyka molekularna chorób genetycznych drobiu.2
T-A-5Diagnostyka molekularna wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie sportowe).2
T-A-6Określenie podatności owiec i bydła na choroby prionowe na podstawie genotypu PRNP.2
T-A-7Diagnostyka molekularna zaburzeń determinacji płci.2
T-A-8Genetyczne podłoże agresji u psów na przykładzie polimorfizmu genu DRD4.1
15
wykłady
T-W-1Diagnostyka genetyczna – podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Narzędzia biologii molekularnej stosowane w diagnostyce chorób.3
T-W-2Choroby genetyczne wybranych gatunków zwierząt – przyczyny, objawy. Genetyczna oporność na choroby.2
T-W-3Diagnostyka nosicielstwa wad dziedzicznych zwierząt gospodarskich.2
T-W-4Choroby prionowe – podstawy genetyczne, przyczyny, objawy, testy genetyczne.2
T-W-5Diagnostyka genetyczna cech użytkowych – selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS).2
T-W-6Kontrola pochodzenia zwierząt.2
T-W-7Selekcja genomowa.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wkazanej literatury.5
A-A-3Przygotowanie projektu.5
A-A-4Zaliczenie materiału.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.5
A-W-4Konsultacje.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Pokaz.
M-4Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt - opracowanie testu diagnostycznego wybranej choroby genetycznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.3_W01
Opisuje techniki wykorzystywane w diagnostyce genetycznej zwierząt.
BT_2A_W06, BT_2A_W08C-2T-A-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
BT_2A_BTZ-S-O2.3_W02
Wymienia wybrane choroby genetyczne zwierząt, opisując podłoże molekularne.
BT_2A_W07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.3_U01
Potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt.
BT_2A_U05C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.3_K01
Ma zdolność kreatywnego działania w celu przygotowania testów molekularnych DNA stosowanych w diagnostyce genetycznej zwierząt.
BT_2A_K02C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.3_W01
Opisuje techniki wykorzystywane w diagnostyce genetycznej zwierząt.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-S-O2.3_W02
Wymienia wybrane choroby genetyczne zwierząt, opisując podłoże molekularne.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.3_U01
Potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2008
  2. Słomski R. (red.), Analiza DNA – teoria i praktyka, Wydawnictwo UP, Poznań, 2008
  3. Kosowska B., Nowicki B., Genetyka weterynaryjna, PZWL, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnostyka molekularna chorób genetycznych bydła i trzody chlewnej.2
T-A-2Diagnostyka cech użytkowych zwierząt gospodarskich – MAS.2
T-A-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych ssaków.2
T-A-4Diagnostyka molekularna chorób genetycznych drobiu.2
T-A-5Diagnostyka molekularna wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie sportowe).2
T-A-6Określenie podatności owiec i bydła na choroby prionowe na podstawie genotypu PRNP.2
T-A-7Diagnostyka molekularna zaburzeń determinacji płci.2
T-A-8Genetyczne podłoże agresji u psów na przykładzie polimorfizmu genu DRD4.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diagnostyka genetyczna – podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Narzędzia biologii molekularnej stosowane w diagnostyce chorób.3
T-W-2Choroby genetyczne wybranych gatunków zwierząt – przyczyny, objawy. Genetyczna oporność na choroby.2
T-W-3Diagnostyka nosicielstwa wad dziedzicznych zwierząt gospodarskich.2
T-W-4Choroby prionowe – podstawy genetyczne, przyczyny, objawy, testy genetyczne.2
T-W-5Diagnostyka genetyczna cech użytkowych – selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS).2
T-W-6Kontrola pochodzenia zwierząt.2
T-W-7Selekcja genomowa.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wkazanej literatury.5
A-A-3Przygotowanie projektu.5
A-A-4Zaliczenie materiału.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.5
A-W-4Konsultacje.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O2.3_W01Opisuje techniki wykorzystywane w diagnostyce genetycznej zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z diagnostyką genetyczną zwierząt.
Treści programoweT-A-7Diagnostyka molekularna zaburzeń determinacji płci.
T-W-5Diagnostyka genetyczna cech użytkowych – selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS).
T-W-6Kontrola pochodzenia zwierząt.
T-W-1Diagnostyka genetyczna – podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Narzędzia biologii molekularnej stosowane w diagnostyce chorób.
T-W-2Choroby genetyczne wybranych gatunków zwierząt – przyczyny, objawy. Genetyczna oporność na choroby.
T-W-3Diagnostyka nosicielstwa wad dziedzicznych zwierząt gospodarskich.
T-W-4Choroby prionowe – podstawy genetyczne, przyczyny, objawy, testy genetyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Pokaz.
M-4Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt - opracowanie testu diagnostycznego wybranej choroby genetycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O2.3_W02Wymienia wybrane choroby genetyczne zwierząt, opisując podłoże molekularne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najczęściej występującymi chorobami genetycznymi zwierząt.
Treści programoweT-A-1Diagnostyka molekularna chorób genetycznych bydła i trzody chlewnej.
T-A-2Diagnostyka cech użytkowych zwierząt gospodarskich – MAS.
T-A-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych ssaków.
T-A-4Diagnostyka molekularna chorób genetycznych drobiu.
T-A-5Diagnostyka molekularna wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie sportowe).
T-A-6Określenie podatności owiec i bydła na choroby prionowe na podstawie genotypu PRNP.
T-A-8Genetyczne podłoże agresji u psów na przykładzie polimorfizmu genu DRD4.
T-W-7Selekcja genomowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Pokaz.
M-4Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt - opracowanie testu diagnostycznego wybranej choroby genetycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O2.3_U01Potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z diagnostyką genetyczną zwierząt.
C-1Zapoznanie studenta z najczęściej występującymi chorobami genetycznymi zwierząt.
Treści programoweT-A-1Diagnostyka molekularna chorób genetycznych bydła i trzody chlewnej.
T-A-2Diagnostyka cech użytkowych zwierząt gospodarskich – MAS.
T-A-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych ssaków.
T-A-4Diagnostyka molekularna chorób genetycznych drobiu.
T-A-5Diagnostyka molekularna wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie sportowe).
T-A-6Określenie podatności owiec i bydła na choroby prionowe na podstawie genotypu PRNP.
T-A-7Diagnostyka molekularna zaburzeń determinacji płci.
T-A-8Genetyczne podłoże agresji u psów na przykładzie polimorfizmu genu DRD4.
T-W-5Diagnostyka genetyczna cech użytkowych – selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS).
T-W-6Kontrola pochodzenia zwierząt.
T-W-1Diagnostyka genetyczna – podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Narzędzia biologii molekularnej stosowane w diagnostyce chorób.
T-W-2Choroby genetyczne wybranych gatunków zwierząt – przyczyny, objawy. Genetyczna oporność na choroby.
T-W-3Diagnostyka nosicielstwa wad dziedzicznych zwierząt gospodarskich.
T-W-4Choroby prionowe – podstawy genetyczne, przyczyny, objawy, testy genetyczne.
T-W-7Selekcja genomowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Pokaz.
M-4Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt - opracowanie testu diagnostycznego wybranej choroby genetycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O2.3_K01Ma zdolność kreatywnego działania w celu przygotowania testów molekularnych DNA stosowanych w diagnostyce genetycznej zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z diagnostyką genetyczną zwierząt.
C-1Zapoznanie studenta z najczęściej występującymi chorobami genetycznymi zwierząt.
Treści programoweT-A-1Diagnostyka molekularna chorób genetycznych bydła i trzody chlewnej.
T-A-2Diagnostyka cech użytkowych zwierząt gospodarskich – MAS.
T-A-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych ssaków.
T-A-4Diagnostyka molekularna chorób genetycznych drobiu.
T-A-5Diagnostyka molekularna wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie sportowe).
T-A-6Określenie podatności owiec i bydła na choroby prionowe na podstawie genotypu PRNP.
T-A-7Diagnostyka molekularna zaburzeń determinacji płci.
T-A-8Genetyczne podłoże agresji u psów na przykładzie polimorfizmu genu DRD4.
T-W-5Diagnostyka genetyczna cech użytkowych – selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS).
T-W-6Kontrola pochodzenia zwierząt.
T-W-1Diagnostyka genetyczna – podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Narzędzia biologii molekularnej stosowane w diagnostyce chorób.
T-W-2Choroby genetyczne wybranych gatunków zwierząt – przyczyny, objawy. Genetyczna oporność na choroby.
T-W-3Diagnostyka nosicielstwa wad dziedzicznych zwierząt gospodarskich.
T-W-4Choroby prionowe – podstawy genetyczne, przyczyny, objawy, testy genetyczne.
T-W-7Selekcja genomowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Pokaz.
M-4Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt - opracowanie testu diagnostycznego wybranej choroby genetycznej.