Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy nanobiotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy nanobiotechnologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW7 10 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biotechnologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć audytoryjnych jest zapoznanie studenta z potencjałem oraz ograniczeniami stosowania nanomateriałów w biotechnologii
C-2Celem zajęć laboratoryjnych jest zapoznanie studenta obchodzeniem się z nanomateriałami oraz ich działani antybakteryjnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia partyczne z działania nanomateriałów na aktywność i żywotność mikroorganizmów5
5
wykłady
T-W-1Definicja i zakres nanotechnologii i nanobiotechnologii. Fizyczne różnice pomiędzy makromateriałem a nanomateriałem, właściwości nanomateriałów, typy oraz rodzaje nanomateriałów. Metody syntezy oraz ogólne zasady ich powstawania. Unikalne właściwości fizyko-chemiczne nanomateriałów i ich zastosowanie praktyczne4
T-W-2Zastosowanie nanomateriałów w biotechnologii, biologii, medycynie, rolnictwie, przemyśle spożywczym. Zagadnienie toksyczności i szkodliwość nanotechnologii i nanobiotechnologii dla człowieka i środowiska. Obieg nanomateriałów w środowisku (stabilność nanomateriałów)4
T-W-3Interakcje pomiędzy mikroorganizmami a nanomateriałami w warunkach in-vitro oraz w środowisku. Działanie antybakteryjne nanomateriałów.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych5
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych2
A-L-3Przygotowanie sprawozdania8
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Zaliczenie z wykładów5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem nanomateriałów i mikroorganizmów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z zajęć audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_null_W01
Wiedza z zakresu właściwości chemicznych i fizycznych nanomateriałów
BT_1A_W02R1A_W01, R1A_W04C-1T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_U01
Określenia oraz planowania potencjalnych skutków działania nanomateriałów na żywotność oraz aktywność mikroorganizmów, w zależności od ich właściwości fizycznych i chemicznych.
BT_1A_U02R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_K01
Projektowanie oraz planowanie procesów stymulacji lub neutralizacji mikroorganizmów
BT_1A_K08R1A_K04C-2, C-1T-L-1, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_null_W01
Wiedza z zakresu właściwości chemicznych i fizycznych nanomateriałów
2,0
3,0Podstawowa wiedza z zakresu właściwośic nanomateriałów oraz ich zastosowania w biotechnologii. Podstawowe ograniczenia oraz potencjał nanomateriałów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_U01
Określenia oraz planowania potencjalnych skutków działania nanomateriałów na żywotność oraz aktywność mikroorganizmów, w zależności od ich właściwości fizycznych i chemicznych.
2,0
3,0Dobieranie nanomateriałów o odpowiednich właściwościach chemicznych i fizycznych w celu otrzymania wcześniej założonych celach - neutralizacji/stymulacji mikroorganizmów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_K01
Projektowanie oraz planowanie procesów stymulacji lub neutralizacji mikroorganizmów
2,0
3,0Podstawowe umiejętności planowania procesu/eksperymentu z użyciem nanomateriału w celu neutralizacji mikroorganizmów. Dobór odpowiednich nanomateriałów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia partyczne z działania nanomateriałów na aktywność i żywotność mikroorganizmów5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i zakres nanotechnologii i nanobiotechnologii. Fizyczne różnice pomiędzy makromateriałem a nanomateriałem, właściwości nanomateriałów, typy oraz rodzaje nanomateriałów. Metody syntezy oraz ogólne zasady ich powstawania. Unikalne właściwości fizyko-chemiczne nanomateriałów i ich zastosowanie praktyczne4
T-W-2Zastosowanie nanomateriałów w biotechnologii, biologii, medycynie, rolnictwie, przemyśle spożywczym. Zagadnienie toksyczności i szkodliwość nanotechnologii i nanobiotechnologii dla człowieka i środowiska. Obieg nanomateriałów w środowisku (stabilność nanomateriałów)4
T-W-3Interakcje pomiędzy mikroorganizmami a nanomateriałami w warunkach in-vitro oraz w środowisku. Działanie antybakteryjne nanomateriałów.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych5
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych2
A-L-3Przygotowanie sprawozdania8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Zaliczenie z wykładów5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_W01Wiedza z zakresu właściwości chemicznych i fizycznych nanomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W02Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć audytoryjnych jest zapoznanie studenta z potencjałem oraz ograniczeniami stosowania nanomateriałów w biotechnologii
Treści programoweT-W-2Zastosowanie nanomateriałów w biotechnologii, biologii, medycynie, rolnictwie, przemyśle spożywczym. Zagadnienie toksyczności i szkodliwość nanotechnologii i nanobiotechnologii dla człowieka i środowiska. Obieg nanomateriałów w środowisku (stabilność nanomateriałów)
T-W-1Definicja i zakres nanotechnologii i nanobiotechnologii. Fizyczne różnice pomiędzy makromateriałem a nanomateriałem, właściwości nanomateriałów, typy oraz rodzaje nanomateriałów. Metody syntezy oraz ogólne zasady ich powstawania. Unikalne właściwości fizyko-chemiczne nanomateriałów i ich zastosowanie praktyczne
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowa wiedza z zakresu właściwośic nanomateriałów oraz ich zastosowania w biotechnologii. Podstawowe ograniczenia oraz potencjał nanomateriałów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U01Określenia oraz planowania potencjalnych skutków działania nanomateriałów na żywotność oraz aktywność mikroorganizmów, w zależności od ich właściwości fizycznych i chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć audytoryjnych jest zapoznanie studenta z potencjałem oraz ograniczeniami stosowania nanomateriałów w biotechnologii
Treści programoweT-W-3Interakcje pomiędzy mikroorganizmami a nanomateriałami w warunkach in-vitro oraz w środowisku. Działanie antybakteryjne nanomateriałów.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dobieranie nanomateriałów o odpowiednich właściwościach chemicznych i fizycznych w celu otrzymania wcześniej założonych celach - neutralizacji/stymulacji mikroorganizmów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_K01Projektowanie oraz planowanie procesów stymulacji lub neutralizacji mikroorganizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K08Ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć laboratoryjnych jest zapoznanie studenta obchodzeniem się z nanomateriałami oraz ich działani antybakteryjnego.
C-1Celem zajęć audytoryjnych jest zapoznanie studenta z potencjałem oraz ograniczeniami stosowania nanomateriałów w biotechnologii
Treści programoweT-L-1Zajęcia partyczne z działania nanomateriałów na aktywność i żywotność mikroorganizmów
T-W-3Interakcje pomiędzy mikroorganizmami a nanomateriałami w warunkach in-vitro oraz w środowisku. Działanie antybakteryjne nanomateriałów.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem nanomateriałów i mikroorganizmów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowe umiejętności planowania procesu/eksperymentu z użyciem nanomateriału w celu neutralizacji mikroorganizmów. Dobór odpowiednich nanomateriałów.
3,5
4,0
4,5
5,0