Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Metody inżynierii genetycznej roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody inżynierii genetycznej roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59egzamin
laboratoriaL6 20 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1biologia molekularna
W-2kultury in vitro roślin
W-3biochemia
W-4inżynieria genetyczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1uzyskanie przez studentów wiedzy na temat współczesnych metod i osiągnięć inżynierii genetycznej roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA, izolacja i ocena koncentracji DNA3
T-L-2amplifikacja genu przewidzianego do tranformacji, optymalizacja warunków PCR3
T-L-3izolacja produktu amplifikacji z żelu agarozowego3
T-L-4klonowanie molekularne6
T-L-5sekwencjonowanie5
20
wykłady
T-W-1Zasady izolacji genów przewidzianych do transformacji roślin1
T-W-2Metody przygotowania materiału roślinnego do transformacji i jego regeneracja1
T-W-3Metody wprowadzania transgenu do tkanki roślinnej1
T-W-4Molekularne oddziaływania na transgen w cytoplaźmie i w jądrze komórki roślinnej1
T-W-5Mechanizm transformacji roślin z użyciem Agrobacterium tumefaciens1
T-W-6Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na szkodniki owadzie1
T-W-7Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na herbicydy1
T-W-8Strategie wprowadzania odporności na wirusy do roślin transgenicznych1
T-W-9Strategie wprowadzania odporności na patogeny do roślin transgenicznych1
T-W-10Strategie wprowadzania transgenów poprawiających cechy jakościowe roślin uprawnych1
T-W-11Strategie wprowadzania transgenów zwiększających odporność roślin uprawnych na stresy abiotyczne1
T-W-12Rośliny transgeniczne jako uprawy molekularne1
T-W-13Zastosowania Agrobacterium rhizogenes w transformacji roślin1
T-W-14Zastosowania roślin transgenicznych w przemyśle1
T-W-15Transformacja roślin dla potrzeb badania funkcji genów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-L-2praca własna studenta, opanowanie teoretycznych podstaw zagadnień, których dotyczą zadania wykonywane podczas ćwiczeń9
A-L-3sprawdzian pisemny1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielna praca studenta z notatkami i z podręcznikiem8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4egzamin testowy2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test pisemny z treści wykładów po zakończeniu zajęć . 30 pytań szczegółowych wymagających precyzyjnych lecz krótkich odpowiedzi
S-2Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian znajomości zagadnień opracowywanych w ramach ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C14_W01
student opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin
BT_1A_W10, BT_1A_W12, BT_1A_W18R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-15, T-W-11, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-8, T-W-14M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C14_U01
student wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej
BT_1A_U17R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C23_K01
ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej roślin i zagrożeń wynikających z wprowadzania GMO do upraw roślinnych
BT_1A_K08R1A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-15, T-W-11, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-8, T-W-14M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C14_W01
student opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin
2,0student nie przyswoił żadnej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych zagadnień z zakresu omawianych na wykładach
3,5student ma zadowalającą wiedzę na temat podstawowych zagadnień prezentowanych podczas wykładów
4,0student ma szczegółową wiedzę na temat zagadnień posuszanych podczas zajęć
4,5student ma szczegółową wiedzę na temat zagadnień poruszanych na zajęciach i wykazuje dodatkowo wiedzę z zakresu podręcznika
5,0student ma dogłębną wiedzę na temat zagadnień poruszanych na zajęciach i treści zawartych w podręczniku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C14_U01
student wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej
2,0nie umie wykorzystać narzędzi inzynierii genetycznej
3,0wykorzystuje podstawowe narzędzia inzynierii genetycznej
3,5wykorzystuje podstawowe narzędzia inżynierii genetycznej oraz
4,0wykorzystuje podstawowe i bardziej zaawansowane narzędzia inżynierii genetycznej
4,5wykorzystuje większość zaawansowanych narzędzi inzynierii genetycznej
5,0wykorzystuje wszystkie zaawansowane narzędzia inżynierii genetycznej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C23_K01
ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej roślin i zagrożeń wynikających z wprowadzania GMO do upraw roślinnych
2,0nie ma świadomości ogromnego potencjału metod inzynierii genetycznej w stosunku do roslin uprawnych
3,0ma świadomośc potencjału co do wybranych metod inzynierii genetycznej
3,5ma świadomośc potencjału co do połowy omawianych metod inzynierii genetycznej
4,0ma świadomość potencjału i zagrożeń ponad połowy omawianych metod inżynierii genetycznej
4,5ma świadomośc co do potencjału i zagrożeń wiekszości omawianych metod inżynierii genetycznej
5,0ma świadomośc co do potencjału i zagrożeń wszystkich omawianych metod inzynierii genetycznej

Literatura podstawowa

  1. S. Malepszy (red), Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. A. Slater, N. Scott, M. Fowler, Plant Biotechnology. The genetic manipulation of plants, Oxford University Press, Oxford, 2003

Literatura dodatkowa

  1. J.D. Watson, M. Gilman, J. Witkowski, M. Zoller, Recombinant DNA. Second edition, W.H. Freeman and Company, New York, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA, izolacja i ocena koncentracji DNA3
T-L-2amplifikacja genu przewidzianego do tranformacji, optymalizacja warunków PCR3
T-L-3izolacja produktu amplifikacji z żelu agarozowego3
T-L-4klonowanie molekularne6
T-L-5sekwencjonowanie5
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady izolacji genów przewidzianych do transformacji roślin1
T-W-2Metody przygotowania materiału roślinnego do transformacji i jego regeneracja1
T-W-3Metody wprowadzania transgenu do tkanki roślinnej1
T-W-4Molekularne oddziaływania na transgen w cytoplaźmie i w jądrze komórki roślinnej1
T-W-5Mechanizm transformacji roślin z użyciem Agrobacterium tumefaciens1
T-W-6Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na szkodniki owadzie1
T-W-7Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na herbicydy1
T-W-8Strategie wprowadzania odporności na wirusy do roślin transgenicznych1
T-W-9Strategie wprowadzania odporności na patogeny do roślin transgenicznych1
T-W-10Strategie wprowadzania transgenów poprawiających cechy jakościowe roślin uprawnych1
T-W-11Strategie wprowadzania transgenów zwiększających odporność roślin uprawnych na stresy abiotyczne1
T-W-12Rośliny transgeniczne jako uprawy molekularne1
T-W-13Zastosowania Agrobacterium rhizogenes w transformacji roślin1
T-W-14Zastosowania roślin transgenicznych w przemyśle1
T-W-15Transformacja roślin dla potrzeb badania funkcji genów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-L-2praca własna studenta, opanowanie teoretycznych podstaw zagadnień, których dotyczą zadania wykonywane podczas ćwiczeń9
A-L-3sprawdzian pisemny1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielna praca studenta z notatkami i z podręcznikiem8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4egzamin testowy2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C14_W01student opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
BT_1A_W12Wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu.
BT_1A_W18Ma ogólną wiedzę z zakresu technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w biotechnologii.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1uzyskanie przez studentów wiedzy na temat współczesnych metod i osiągnięć inżynierii genetycznej roślin
Treści programoweT-W-15Transformacja roślin dla potrzeb badania funkcji genów
T-W-11Strategie wprowadzania transgenów zwiększających odporność roślin uprawnych na stresy abiotyczne
T-W-2Metody przygotowania materiału roślinnego do transformacji i jego regeneracja
T-W-1Zasady izolacji genów przewidzianych do transformacji roślin
T-W-3Metody wprowadzania transgenu do tkanki roślinnej
T-W-4Molekularne oddziaływania na transgen w cytoplaźmie i w jądrze komórki roślinnej
T-W-5Mechanizm transformacji roślin z użyciem Agrobacterium tumefaciens
T-W-6Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na szkodniki owadzie
T-W-7Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na herbicydy
T-W-9Strategie wprowadzania odporności na patogeny do roślin transgenicznych
T-W-10Strategie wprowadzania transgenów poprawiających cechy jakościowe roślin uprawnych
T-W-12Rośliny transgeniczne jako uprawy molekularne
T-W-13Zastosowania Agrobacterium rhizogenes w transformacji roślin
T-W-8Strategie wprowadzania odporności na wirusy do roślin transgenicznych
T-W-14Zastosowania roślin transgenicznych w przemyśle
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test pisemny z treści wykładów po zakończeniu zajęć . 30 pytań szczegółowych wymagających precyzyjnych lecz krótkich odpowiedzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych zagadnień z zakresu omawianych na wykładach
3,5student ma zadowalającą wiedzę na temat podstawowych zagadnień prezentowanych podczas wykładów
4,0student ma szczegółową wiedzę na temat zagadnień posuszanych podczas zajęć
4,5student ma szczegółową wiedzę na temat zagadnień poruszanych na zajęciach i wykazuje dodatkowo wiedzę z zakresu podręcznika
5,0student ma dogłębną wiedzę na temat zagadnień poruszanych na zajęciach i treści zawartych w podręczniku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C14_U01student wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U17Planuje, organizuje i realizuje proste zadania badawcze, indywidualnie i w zespole, pod kierunkiem opiekuna; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; systematycznie aktualizuje swoją wiedzę i wykorzystuje ją przy rozwiazywaniu określonych problemów; ma zdolność upowszechniania zdobytej wiedzy w środowisku zawodowym i naukowym; samodzielnie przygotowuje pracę dyplomową.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1uzyskanie przez studentów wiedzy na temat współczesnych metod i osiągnięć inżynierii genetycznej roślin
Treści programoweT-L-1przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA, izolacja i ocena koncentracji DNA
T-L-2amplifikacja genu przewidzianego do tranformacji, optymalizacja warunków PCR
T-L-4klonowanie molekularne
T-L-5sekwencjonowanie
T-L-3izolacja produktu amplifikacji z żelu agarozowego
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian znajomości zagadnień opracowywanych w ramach ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wykorzystać narzędzi inzynierii genetycznej
3,0wykorzystuje podstawowe narzędzia inzynierii genetycznej
3,5wykorzystuje podstawowe narzędzia inżynierii genetycznej oraz
4,0wykorzystuje podstawowe i bardziej zaawansowane narzędzia inżynierii genetycznej
4,5wykorzystuje większość zaawansowanych narzędzi inzynierii genetycznej
5,0wykorzystuje wszystkie zaawansowane narzędzia inżynierii genetycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C23_K01ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej roślin i zagrożeń wynikających z wprowadzania GMO do upraw roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K08Ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1uzyskanie przez studentów wiedzy na temat współczesnych metod i osiągnięć inżynierii genetycznej roślin
Treści programoweT-L-1przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA, izolacja i ocena koncentracji DNA
T-L-2amplifikacja genu przewidzianego do tranformacji, optymalizacja warunków PCR
T-L-4klonowanie molekularne
T-L-5sekwencjonowanie
T-L-3izolacja produktu amplifikacji z żelu agarozowego
T-W-15Transformacja roślin dla potrzeb badania funkcji genów
T-W-11Strategie wprowadzania transgenów zwiększających odporność roślin uprawnych na stresy abiotyczne
T-W-2Metody przygotowania materiału roślinnego do transformacji i jego regeneracja
T-W-1Zasady izolacji genów przewidzianych do transformacji roślin
T-W-3Metody wprowadzania transgenu do tkanki roślinnej
T-W-4Molekularne oddziaływania na transgen w cytoplaźmie i w jądrze komórki roślinnej
T-W-5Mechanizm transformacji roślin z użyciem Agrobacterium tumefaciens
T-W-6Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na szkodniki owadzie
T-W-7Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na herbicydy
T-W-9Strategie wprowadzania odporności na patogeny do roślin transgenicznych
T-W-10Strategie wprowadzania transgenów poprawiających cechy jakościowe roślin uprawnych
T-W-12Rośliny transgeniczne jako uprawy molekularne
T-W-13Zastosowania Agrobacterium rhizogenes w transformacji roślin
T-W-8Strategie wprowadzania odporności na wirusy do roślin transgenicznych
T-W-14Zastosowania roślin transgenicznych w przemyśle
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test pisemny z treści wykładów po zakończeniu zajęć . 30 pytań szczegółowych wymagających precyzyjnych lecz krótkich odpowiedzi
S-2Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian znajomości zagadnień opracowywanych w ramach ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości ogromnego potencjału metod inzynierii genetycznej w stosunku do roslin uprawnych
3,0ma świadomośc potencjału co do wybranych metod inzynierii genetycznej
3,5ma świadomośc potencjału co do połowy omawianych metod inzynierii genetycznej
4,0ma świadomość potencjału i zagrożeń ponad połowy omawianych metod inżynierii genetycznej
4,5ma świadomośc co do potencjału i zagrożeń wiekszości omawianych metod inżynierii genetycznej
5,0ma świadomośc co do potencjału i zagrożeń wszystkich omawianych metod inzynierii genetycznej