Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Immunologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Immunologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW4 30 3,00,42egzamin
laboratoriaL4 20 2,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizmy odpowiedzi komórkowej i humoralnej.2
T-A-2Odporność przeciwbakteryjna i przeciwwirusowa.2
T-A-3Odporność przeciwgrzybicza, przeciw pierwotniakom i robakom.2
T-A-4Tolerancja immunologiczna. Przeszczep i jego odrzucanie.2
T-A-5Pierwotne i wtórne niedobory odporności.2
10
laboratoria
T-L-1Morfologiczna ocena układu czerwonokrwinkowego i białokrwinkowego.2
T-L-2Wykonanie rozmazu krwi oraz ocena leukogramu różnych gatunków zwierząt.2
T-L-3Testy NBT i MPO.2
T-L-4Test fagocytarny.4
T-L-5Rozdział białek surowicy.3
T-L-6Aglutynacja, precypitacja.2
T-L-7Transformacja blastyczna.2
T-L-8Test ELISA.3
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do układu immunologicznego.5
T-W-2Komórki biorące udział w odpowiedzi immunologicznej.3
T-W-3Reakcje immunologiczne typu komórkowego. Fagocytoza.5
T-W-4Rozpuszczalne mediatory odporności.2
T-W-5Układ dopełniacza.2
T-W-6Antygeny i immunoglobuliny.3
T-W-7Rozpoznawanie i prezentacja antygenów.2
T-W-8Zaburzenia układu odpornościowego.4
T-W-9Techniki immunologiczne.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.12
A-A-3Konsultacje.8
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.20
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.20
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_null_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
BT_1A_W19R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06C-3, C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_null_U01
Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego i posługuje się podstawowymi technikami immunologicznymi.
BT_1A_U04R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07C-3, C-2, C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_null_K01
Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
BT_1A_K06R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-3, C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_null_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
2,0Student nie nazywa, nie rozróżnia oraz nie charakteryzuje składowych układu immunologicznego.
3,0Student w stopniu minimalnym nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat nazywania, rozróżniania oraz charakterystyki składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_null_U01
Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego i posługuje się podstawowymi technikami immunologicznymi.
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego i posługiwać się podstawowymi technikami immunologicznymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_null_K01
Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
2,0Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt

Literatura podstawowa

  1. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  3. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizmy odpowiedzi komórkowej i humoralnej.2
T-A-2Odporność przeciwbakteryjna i przeciwwirusowa.2
T-A-3Odporność przeciwgrzybicza, przeciw pierwotniakom i robakom.2
T-A-4Tolerancja immunologiczna. Przeszczep i jego odrzucanie.2
T-A-5Pierwotne i wtórne niedobory odporności.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologiczna ocena układu czerwonokrwinkowego i białokrwinkowego.2
T-L-2Wykonanie rozmazu krwi oraz ocena leukogramu różnych gatunków zwierząt.2
T-L-3Testy NBT i MPO.2
T-L-4Test fagocytarny.4
T-L-5Rozdział białek surowicy.3
T-L-6Aglutynacja, precypitacja.2
T-L-7Transformacja blastyczna.2
T-L-8Test ELISA.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do układu immunologicznego.5
T-W-2Komórki biorące udział w odpowiedzi immunologicznej.3
T-W-3Reakcje immunologiczne typu komórkowego. Fagocytoza.5
T-W-4Rozpuszczalne mediatory odporności.2
T-W-5Układ dopełniacza.2
T-W-6Antygeny i immunoglobuliny.3
T-W-7Rozpoznawanie i prezentacja antygenów.2
T-W-8Zaburzenia układu odpornościowego.4
T-W-9Techniki immunologiczne.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.12
A-A-3Konsultacje.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.20
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.20
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_W01W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W19Posiada wiedzę na temat wpływu czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
Treści programoweT-W-4Rozpuszczalne mediatory odporności.
T-W-5Układ dopełniacza.
T-W-6Antygeny i immunoglobuliny.
T-W-7Rozpoznawanie i prezentacja antygenów.
T-W-8Zaburzenia układu odpornościowego.
T-W-9Techniki immunologiczne.
T-W-1Wprowadzenie do układu immunologicznego.
T-W-2Komórki biorące udział w odpowiedzi immunologicznej.
T-W-3Reakcje immunologiczne typu komórkowego. Fagocytoza.
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nazywa, nie rozróżnia oraz nie charakteryzuje składowych układu immunologicznego.
3,0Student w stopniu minimalnym nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat nazywania, rozróżniania oraz charakterystyki składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_U01Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego i posługuje się podstawowymi technikami immunologicznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
Treści programoweT-A-2Odporność przeciwbakteryjna i przeciwwirusowa.
T-A-3Odporność przeciwgrzybicza, przeciw pierwotniakom i robakom.
T-A-4Tolerancja immunologiczna. Przeszczep i jego odrzucanie.
T-A-5Pierwotne i wtórne niedobory odporności.
T-A-1Mechanizmy odpowiedzi komórkowej i humoralnej.
T-L-1Morfologiczna ocena układu czerwonokrwinkowego i białokrwinkowego.
T-L-2Wykonanie rozmazu krwi oraz ocena leukogramu różnych gatunków zwierząt.
T-L-3Testy NBT i MPO.
T-L-4Test fagocytarny.
T-L-5Rozdział białek surowicy.
T-L-6Aglutynacja, precypitacja.
T-L-7Transformacja blastyczna.
T-L-8Test ELISA.
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego i posługiwać się podstawowymi technikami immunologicznymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_K01Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K06Wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
Treści programoweT-L-1Morfologiczna ocena układu czerwonokrwinkowego i białokrwinkowego.
T-L-2Wykonanie rozmazu krwi oraz ocena leukogramu różnych gatunków zwierząt.
T-L-3Testy NBT i MPO.
T-L-4Test fagocytarny.
T-L-5Rozdział białek surowicy.
T-L-6Aglutynacja, precypitacja.
T-L-7Transformacja blastyczna.
T-L-8Test ELISA.
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt