Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_BT-S-C12_U01 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w kontroli i sterowaniu procesami rozrodczymi u zwierząt, wykonuje podstawowe czynnosci dotyczące oceny i przygotowania gamet do dalszego wykorzystania w biotechnice rozrodu |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_U07 | Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt. |
---|
BT_1A_U17 | Planuje, organizuje i realizuje proste zadania badawcze, indywidualnie i w zespole, pod kierunkiem opiekuna; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; systematycznie aktualizuje swoją wiedzę i wykorzystuje ją przy rozwiazywaniu określonych problemów; ma zdolność upowszechniania zdobytej wiedzy w środowisku zawodowym i naukowym; samodzielnie przygotowuje pracę dyplomową. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
R1A_U08 | posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
R1A_U09 | posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych zachodzących w organizmie samicy i samca oraz możliwością ich regulacji. |
---|
Treści programowe | T-A-1 | Ciąża (objawy, rozpoznawanie, czas trwania). Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Postępowanie z ciężarną samicą. |
---|
T-A-2 | Znaczenie transplantacji zarodków. Przygotowanie hormonalne samicy do transplantacji zarodków. |
T-L-2 | Topografia żeńskiego narządu rozrodczego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Struktura morfologiczna narządów rozrodczych żeńskich. Poród (fazy porodu, przebieg porodu, wyznaczanie terminu porodu, pomoc porodowa, indukcja porodu). |
T-L-3 | Topografia męskiego narządu rozrodczego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Budowa morfologiczna narządów rozrodczych męskich. |
T-W-3 | Hormonalne podstawy regulacji procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich.Sezonowość w rozrodzie. Metody i znaczenie synchronizacji rui. |
T-W-4 | Możliwości regulacji cyklu rujowego. |
T-W-2 | Znaczenie i zastosowanie inseminacji oraz transplantacja zarodków w hodowli zwierząt. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
---|
M-2 | Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa). |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów. |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Ocenia aktualną fazę cyklu płciowego i dobiera przy pomocy prowadzącego odpowiednią metodę regulacji cyklu rujowego.
Określa podstawowe warunki przygotowania i przeprowadzenia oceny jakości nasienia i zarodków, analizuje i interpretuje otrzymane wyniki wybranych wskaźników oceny szacunkowej i szczegółowej. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |