Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,50,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii, ochrony środowiska, biochemii i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska (organizmy uczestniczące w procesach biodegradacji, mikrobiologiczne procesy rozkładu i syntezy materii) oraz wykorzystania biologicznych procesów do: oczyszczania ścieków i gazów odlotowych, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
C-2Zapoznanie studentów ze wskaźnikami charakteryzującymi zanieczyszczenia ścieków oraz metodami oznaczeń laboratoryjnych pozwalających na określenie efektywności procesu oczyszczania ścieków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków.2
T-A-2Wykorzystanie roślin do oczyszczania ścieków.2
T-A-3zaliczenie zajęć audytoryjnych1
5
laboratoria
T-L-1Oznaczenie Biochemicznego Zapotrzebowania na Tlen (BZT) metodą bezpośrednią.4
T-L-2Ocena zawartości związków organicznych w wodzie i ściekch. Oznaczenie Chemicznego Zapotrzebowania na Tlen (ChZT) metodą nadmanganianową.2
T-L-3Analiza chemiczna związków azotu i fosforu w wodzie i ściekach.4
T-L-4Ocena właściwości odpadów organicznych w aspekcie produkcji biogazu.2
T-L-5Wykorzystanie biotestów do oceny efektywności bioremediacji.2
T-L-6Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie środowiska.Zastosowanie mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej i ochronie środowiska.2
T-W-2Charakterystyka przemian mikrobiologicznych zachodzących podczas degradacji ksenobiotyków organicznych w w warunkach tlenowych i beztlenowych.2
T-W-3Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych.1
T-W-4Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach sterowanych (z zastosowaniem osadu czynnego i złóż biologicznych).2
T-W-5Usuwanie pierwiastków biogennych (N i P) ze ścieków metodami mikrobiologicznymi.1
T-W-6Biologiczne metody stabilizacji oraz zagospodarowania osadów ściekowych, odpadów komunalnych i odchodów zwierzęcych.2
T-W-7Skażenie środowiska związkami ropopochodnymi i ich usuwanie metodami biologicznymi.2
T-W-8Biotechnologiczne metody oczyszczania powietrza i gazów odlotowych2
T-W-9Procesy biotechnologiczne w uzdatnianiu wody do picia.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i przygotowanie do zaliczenia.15
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie sprawozdania.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia ćwiczeń.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.18
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Cwiczenia audytoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania analiz laboratoryjnych, obsługi aparatury, wyciągania wniosków z wyników przeprowadzonych analiz.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz potrafi wymienić i opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
BT_1A_W16, BT_1A_W12, BT_1A_W10R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-6M-1, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_U01
Student interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz dobiera i wykorzystuje metody biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
BT_1A_U14R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-6M-1, M-3, M-4S-2
BT_1A_??_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
BT_1A_U14R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_K01
Ma świadomość zagrożenia środowiska i posiada zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz środowiska naturalnego wykorzystując odpowiednie metody biotechnologiczne do jego ochrony i bioremediacji.
BT_1A_K04, BT_1A_K06R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-6M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz potrafi wymienić i opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
2,0Student nie zna podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska oraz nie potrafi opisać procesów biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody pitnej, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
3,0Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
3,5Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
4,0Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia,usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
4,5Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia,usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz bierze udział w dyskusji.
5,0Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia, usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz aktywnie uczestniczy w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_U01
Student interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz dobiera i wykorzystuje metody biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
2,0Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz nie potrafi dobierać i wykorzystywać metod biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
3,0Student w stopniu dostatecznym nterpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać niektóre poznane metody biologiczne w ochronie środowiska.
3,5Student w stopniu dostatecznym nterpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać większość poznanych metod biologicznych w ochronie środowiska
4,0Student dobrze interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać większość poznanych metod biologicznych w ochronie środowiska.
4,5Student dobrze interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać większość poznanych metod biologicznych w ochronie środowiska. Potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student znakomicie interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi doskonale dobierać i wykorzystywać poznane metody biologiczne w ochronie środowiska. Potrafi dyskutować na dany temat.
BT_1A_??_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analiz chemicznych podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i nie potrafi oszacować stopnia redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
3,0Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach.
3,5Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i prezentuje uzyskane wyniki
4,0Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i interpretuje uzyskane wyniki
4,5Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i potrafi oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
5,0Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach, potrafi oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania. Interpretuje i wyciąga wnioski z uzyskanych wyników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_K01
Ma świadomość zagrożenia środowiska i posiada zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz środowiska naturalnego wykorzystując odpowiednie metody biotechnologiczne do jego ochrony i bioremediacji.
2,0Nie ma świadomości zagrożenia środowiska i nie posiada zdolności wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
3,0Ma umiarkowaną świadomość zagrożenia środowiska ale nie posiada zdolności wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
3,5Ma dostateczną świadomość zagrożenia środowiska i posiada dostateczną zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
4,0Ma dodrą świadomość zagrożenia środowiska i posiada umiarkowaną zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska i posiada dobrą zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
5,0Ma bardzo dobrą świadomość zagrożenia środowiska i posiada bardzoa dobrą zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego oraz wyraża swoje opinie w danym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004
  2. Łomotowki J., Szpindor A., Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, Arkady, 2002
  3. Nawrocki J., Biłozora S., Uzdatnianie wody – procesy chemiczne i biologiczne, PWN, Warszawa, 2000
  4. Baran S., Turski R., Ćwiczenia specjalistyczne z utylizacji odpadów i ścieków, AR, Lublin, 1996
  5. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007
  6. Szklaeczyk M., Biologiczne oczyszczanie gazów odlotowych, Wrocław, 1991
  7. Surgała J., Zanieczyszczenia naftowe w gruncie- Biodegradacja produktów naftowych., Oficyna Wydawnicza P Wrocław, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Buraczewski S., Biotechnologia osadu czynnego, PWN, Warszawa, 1996
  2. Kowalik P., Ochrona środowiska glebowego, PWN, Warszawa, 2001
  3. Krzywy E., Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków i osadów, Wyd. AR, Szczecin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków.2
T-A-2Wykorzystanie roślin do oczyszczania ścieków.2
T-A-3zaliczenie zajęć audytoryjnych1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczenie Biochemicznego Zapotrzebowania na Tlen (BZT) metodą bezpośrednią.4
T-L-2Ocena zawartości związków organicznych w wodzie i ściekch. Oznaczenie Chemicznego Zapotrzebowania na Tlen (ChZT) metodą nadmanganianową.2
T-L-3Analiza chemiczna związków azotu i fosforu w wodzie i ściekach.4
T-L-4Ocena właściwości odpadów organicznych w aspekcie produkcji biogazu.2
T-L-5Wykorzystanie biotestów do oceny efektywności bioremediacji.2
T-L-6Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie środowiska.Zastosowanie mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej i ochronie środowiska.2
T-W-2Charakterystyka przemian mikrobiologicznych zachodzących podczas degradacji ksenobiotyków organicznych w w warunkach tlenowych i beztlenowych.2
T-W-3Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych.1
T-W-4Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach sterowanych (z zastosowaniem osadu czynnego i złóż biologicznych).2
T-W-5Usuwanie pierwiastków biogennych (N i P) ze ścieków metodami mikrobiologicznymi.1
T-W-6Biologiczne metody stabilizacji oraz zagospodarowania osadów ściekowych, odpadów komunalnych i odchodów zwierzęcych.2
T-W-7Skażenie środowiska związkami ropopochodnymi i ich usuwanie metodami biologicznymi.2
T-W-8Biotechnologiczne metody oczyszczania powietrza i gazów odlotowych2
T-W-9Procesy biotechnologiczne w uzdatnianiu wody do picia.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i przygotowanie do zaliczenia.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie sprawozdania.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia ćwiczeń.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.18
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz potrafi wymienić i opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W16Ma wiedzę na temat różnorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego.
BT_1A_W12Wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu.
BT_1A_W10Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska (organizmy uczestniczące w procesach biodegradacji, mikrobiologiczne procesy rozkładu i syntezy materii) oraz wykorzystania biologicznych procesów do: oczyszczania ścieków i gazów odlotowych, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
Treści programoweT-A-2Wykorzystanie roślin do oczyszczania ścieków.
T-W-3Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych.
T-W-4Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach sterowanych (z zastosowaniem osadu czynnego i złóż biologicznych).
T-W-1Ogólna charakterystyka metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie środowiska.Zastosowanie mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej i ochronie środowiska.
T-W-7Skażenie środowiska związkami ropopochodnymi i ich usuwanie metodami biologicznymi.
T-W-8Biotechnologiczne metody oczyszczania powietrza i gazów odlotowych
T-W-2Charakterystyka przemian mikrobiologicznych zachodzących podczas degradacji ksenobiotyków organicznych w w warunkach tlenowych i beztlenowych.
T-W-5Usuwanie pierwiastków biogennych (N i P) ze ścieków metodami mikrobiologicznymi.
T-W-9Procesy biotechnologiczne w uzdatnianiu wody do picia.
T-W-6Biologiczne metody stabilizacji oraz zagospodarowania osadów ściekowych, odpadów komunalnych i odchodów zwierzęcych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-3Cwiczenia audytoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska oraz nie potrafi opisać procesów biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody pitnej, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
3,0Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
3,5Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
4,0Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia,usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
4,5Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia,usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz bierze udział w dyskusji.
5,0Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia, usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz aktywnie uczestniczy w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U01Student interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz dobiera i wykorzystuje metody biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U14Umie przedstawić metody przeciwdziałania skażeniu środowiska; zna oznaczania stężeń substancji niebezpiecznych; zna podstawy wpływu substancji toksycznych na organizmy, posługuje się wiedzą z zakresu zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska (organizmy uczestniczące w procesach biodegradacji, mikrobiologiczne procesy rozkładu i syntezy materii) oraz wykorzystania biologicznych procesów do: oczyszczania ścieków i gazów odlotowych, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
Treści programoweT-A-2Wykorzystanie roślin do oczyszczania ścieków.
T-W-3Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych.
T-W-4Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach sterowanych (z zastosowaniem osadu czynnego i złóż biologicznych).
T-W-1Ogólna charakterystyka metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie środowiska.Zastosowanie mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej i ochronie środowiska.
T-W-7Skażenie środowiska związkami ropopochodnymi i ich usuwanie metodami biologicznymi.
T-W-8Biotechnologiczne metody oczyszczania powietrza i gazów odlotowych
T-W-2Charakterystyka przemian mikrobiologicznych zachodzących podczas degradacji ksenobiotyków organicznych w w warunkach tlenowych i beztlenowych.
T-W-5Usuwanie pierwiastków biogennych (N i P) ze ścieków metodami mikrobiologicznymi.
T-W-9Procesy biotechnologiczne w uzdatnianiu wody do picia.
T-W-6Biologiczne metody stabilizacji oraz zagospodarowania osadów ściekowych, odpadów komunalnych i odchodów zwierzęcych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-3Cwiczenia audytoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz nie potrafi dobierać i wykorzystywać metod biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
3,0Student w stopniu dostatecznym nterpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać niektóre poznane metody biologiczne w ochronie środowiska.
3,5Student w stopniu dostatecznym nterpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać większość poznanych metod biologicznych w ochronie środowiska
4,0Student dobrze interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać większość poznanych metod biologicznych w ochronie środowiska.
4,5Student dobrze interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać większość poznanych metod biologicznych w ochronie środowiska. Potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student znakomicie interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi doskonale dobierać i wykorzystywać poznane metody biologiczne w ochronie środowiska. Potrafi dyskutować na dany temat.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U14Umie przedstawić metody przeciwdziałania skażeniu środowiska; zna oznaczania stężeń substancji niebezpiecznych; zna podstawy wpływu substancji toksycznych na organizmy, posługuje się wiedzą z zakresu zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze wskaźnikami charakteryzującymi zanieczyszczenia ścieków oraz metodami oznaczeń laboratoryjnych pozwalających na określenie efektywności procesu oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-A-1Wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków.
T-L-1Oznaczenie Biochemicznego Zapotrzebowania na Tlen (BZT) metodą bezpośrednią.
T-L-2Ocena zawartości związków organicznych w wodzie i ściekch. Oznaczenie Chemicznego Zapotrzebowania na Tlen (ChZT) metodą nadmanganianową.
T-L-3Analiza chemiczna związków azotu i fosforu w wodzie i ściekach.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania analiz laboratoryjnych, obsługi aparatury, wyciągania wniosków z wyników przeprowadzonych analiz.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analiz chemicznych podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i nie potrafi oszacować stopnia redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
3,0Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach.
3,5Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i prezentuje uzyskane wyniki
4,0Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i interpretuje uzyskane wyniki
4,5Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i potrafi oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
5,0Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach, potrafi oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania. Interpretuje i wyciąga wnioski z uzyskanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_K01Ma świadomość zagrożenia środowiska i posiada zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz środowiska naturalnego wykorzystując odpowiednie metody biotechnologiczne do jego ochrony i bioremediacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
BT_1A_K06Wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska (organizmy uczestniczące w procesach biodegradacji, mikrobiologiczne procesy rozkładu i syntezy materii) oraz wykorzystania biologicznych procesów do: oczyszczania ścieków i gazów odlotowych, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
C-2Zapoznanie studentów ze wskaźnikami charakteryzującymi zanieczyszczenia ścieków oraz metodami oznaczeń laboratoryjnych pozwalających na określenie efektywności procesu oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-A-2Wykorzystanie roślin do oczyszczania ścieków.
T-A-1Wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków.
T-L-1Oznaczenie Biochemicznego Zapotrzebowania na Tlen (BZT) metodą bezpośrednią.
T-L-2Ocena zawartości związków organicznych w wodzie i ściekch. Oznaczenie Chemicznego Zapotrzebowania na Tlen (ChZT) metodą nadmanganianową.
T-L-3Analiza chemiczna związków azotu i fosforu w wodzie i ściekach.
T-W-3Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych.
T-W-4Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach sterowanych (z zastosowaniem osadu czynnego i złóż biologicznych).
T-W-1Ogólna charakterystyka metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie środowiska.Zastosowanie mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej i ochronie środowiska.
T-W-7Skażenie środowiska związkami ropopochodnymi i ich usuwanie metodami biologicznymi.
T-W-8Biotechnologiczne metody oczyszczania powietrza i gazów odlotowych
T-W-2Charakterystyka przemian mikrobiologicznych zachodzących podczas degradacji ksenobiotyków organicznych w w warunkach tlenowych i beztlenowych.
T-W-5Usuwanie pierwiastków biogennych (N i P) ze ścieków metodami mikrobiologicznymi.
T-W-9Procesy biotechnologiczne w uzdatnianiu wody do picia.
T-W-6Biologiczne metody stabilizacji oraz zagospodarowania osadów ściekowych, odpadów komunalnych i odchodów zwierzęcych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania analiz laboratoryjnych, obsługi aparatury, wyciągania wniosków z wyników przeprowadzonych analiz.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości zagrożenia środowiska i nie posiada zdolności wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
3,0Ma umiarkowaną świadomość zagrożenia środowiska ale nie posiada zdolności wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
3,5Ma dostateczną świadomość zagrożenia środowiska i posiada dostateczną zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
4,0Ma dodrą świadomość zagrożenia środowiska i posiada umiarkowaną zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska i posiada dobrą zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
5,0Ma bardzo dobrą świadomość zagrożenia środowiska i posiada bardzoa dobrą zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego oraz wyraża swoje opinie w danym temacie.