Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biofizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biofizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Giegużyńska <Elzbieta.Gieguzynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 5 0,50,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość materiału z fizyki realizowanego w semestrze 1.
W-2Znajomość materiału dotyczącego właściwości błon biologicznych oraz transportu biernego i czynnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w organizmie żywym.
C-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych
C-3Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych
C-4Umiejetność przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych
C-5Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów5
5
laboratoria
T-L-1Wybrane ćwiczenia z zakresu biofizyki układów biologicznych5
5
wykłady
T-W-1Biofizyka tkanki nerwowej. Warunki powstawania i rozprzestrzenianie się potencjałów czynnościowych. Zjawiska zachodzące na synapsach. Biofizyka tkanki mięśniowej. Mechanizm powstawania skurczu w komórkach mięśniowych. Znaczenie biofizycznych właściwości tkanek w biomechanice2
T-W-2Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym. Wytwarzanie dźwięków mowy.2
T-W-3Biofizyka zmysłu wzroku. Układ optyczny oka. Zdolność rozdzielcza oka. Energetyka procesu widzenia.2
T-W-4Biofizyka układu oddechowego. Rola ciśnień wewnątrzopłucnowego i śródpęcherzykowego. Histereza objętościowo-ciśnieniowa. Praca wykonana przez układ oddechowy. Wymiana gazowa.2
T-W-5Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych4
A-A-3przygotowanie się do kolokwium3
A-A-4konsultacje z nauczycielem3
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3opracowanie wyników z laboratoriów i napisanie sprawozdań4
A-L-4konsultacje z nauczycielem prowadzącym3
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie sie do kolokwium zaliczeniowego10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych na podstawie wykonanych cwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: test wyboru
S-4Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-B7_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki
BT_1A_W01R1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-B7_U01
Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie.
BT_1A_U02R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-4
BT_1A_BT-S-B7_U02
Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
BT_1A_U01R1A_U01, R1A_U03InzA_U01, InzA_U02C-3, C-4, C-5T-A-1, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-B7_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
BT_1A_K04R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2, C-5T-A-1, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-B7_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki
2,0Nieznajomość obowiązującego materiału.
3,0Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z biofizyki. Student zna podstawowe wzory, prawa i zasady. Rozwiązuje proste zadania rachunkowe z zakresu biofizyki..
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Rozwiązuje proste zadania rachunkowe z zakresu biofizyki.
4,0Dobra znajomość realizowanych treści programowych.
4,5Student rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy biofizyczne zachodzące w przyrodzie ożywionej. Rozwiązuje zadania rachunkowe i problemowe z zakresu omawianych zagadnień biofizyki.
5,0Bardzo dobra znajomośc relizowanych treści programowych. Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy biofizyczne zachodzące w środowisku ożywionym. Rozwiązuje zadania rachunkowe i problemowe z zakresu biofizyki.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-B7_U01
Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych z zakresu wymaganego materiału z fizyki. Nie potrafi interpretować wyników i wyciągać płynących z nich wniosków.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań rachunkowych.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowych i problemowych. Potrafi Interpretować uzyskane wyniki
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowo-problemowych. Interpretuje wyniki oraz analizuje zagadnienia problemowe.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań z fizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Potrafi w sposób zadowalający prezentować i wyjaśniać wyniki swojej pracy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań z fizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Efektywnie prezentuje i wyjaśnia wyniki swojej pracy.
BT_1A_BT-S-B7_U02
Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
2,0Student nIe potrafi samodzielnie i z pomocą przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. Nie uczestniczy w pracy zespołowej Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fzyicznych.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-B7_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Nie ma świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
3,5Student zaczyna aktywniej uczestniczyć w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Wykazuje dostateczną świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej. Szanuje pracę własną i innych. Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. Rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Ma świadomość ważności wykonywanej pracy oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. red. F. Jaroszyk, Biofizyka – podręcznik dla studentów, wyd. lekarskie PZWL, Warszawa
  2. red. M. Bryszewska, W. Leyko, Biofizyka dla biologów, Wyd. PWN, Warszawa
  3. red. D. Gołębiowska, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i biofizyki dla biotechnologów część I - fizyka, Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin

Literatura dodatkowa

  1. K. Dołowy, A. Szewczyk, S. Pikuła, Błony biologiczne, Wyd. Śląsk, Katowice
  2. red. A. Pilawski, Podstawy biofizyki, Wyd. PZWL, Warszawa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybrane ćwiczenia z zakresu biofizyki układów biologicznych5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biofizyka tkanki nerwowej. Warunki powstawania i rozprzestrzenianie się potencjałów czynnościowych. Zjawiska zachodzące na synapsach. Biofizyka tkanki mięśniowej. Mechanizm powstawania skurczu w komórkach mięśniowych. Znaczenie biofizycznych właściwości tkanek w biomechanice2
T-W-2Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym. Wytwarzanie dźwięków mowy.2
T-W-3Biofizyka zmysłu wzroku. Układ optyczny oka. Zdolność rozdzielcza oka. Energetyka procesu widzenia.2
T-W-4Biofizyka układu oddechowego. Rola ciśnień wewnątrzopłucnowego i śródpęcherzykowego. Histereza objętościowo-ciśnieniowa. Praca wykonana przez układ oddechowy. Wymiana gazowa.2
T-W-5Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych4
A-A-3przygotowanie się do kolokwium3
A-A-4konsultacje z nauczycielem3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3opracowanie wyników z laboratoriów i napisanie sprawozdań4
A-L-4konsultacje z nauczycielem prowadzącym3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie sie do kolokwium zaliczeniowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-B7_W01Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W01Ma wiedzę ogólną z zakresu matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w organizmie żywym.
Treści programoweT-W-1Biofizyka tkanki nerwowej. Warunki powstawania i rozprzestrzenianie się potencjałów czynnościowych. Zjawiska zachodzące na synapsach. Biofizyka tkanki mięśniowej. Mechanizm powstawania skurczu w komórkach mięśniowych. Znaczenie biofizycznych właściwości tkanek w biomechanice
T-W-2Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym. Wytwarzanie dźwięków mowy.
T-W-3Biofizyka zmysłu wzroku. Układ optyczny oka. Zdolność rozdzielcza oka. Energetyka procesu widzenia.
T-W-4Biofizyka układu oddechowego. Rola ciśnień wewnątrzopłucnowego i śródpęcherzykowego. Histereza objętościowo-ciśnieniowa. Praca wykonana przez układ oddechowy. Wymiana gazowa.
T-W-5Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieznajomość obowiązującego materiału.
3,0Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z biofizyki. Student zna podstawowe wzory, prawa i zasady. Rozwiązuje proste zadania rachunkowe z zakresu biofizyki..
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Rozwiązuje proste zadania rachunkowe z zakresu biofizyki.
4,0Dobra znajomość realizowanych treści programowych.
4,5Student rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy biofizyczne zachodzące w przyrodzie ożywionej. Rozwiązuje zadania rachunkowe i problemowe z zakresu omawianych zagadnień biofizyki.
5,0Bardzo dobra znajomośc relizowanych treści programowych. Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy biofizyczne zachodzące w środowisku ożywionym. Rozwiązuje zadania rachunkowe i problemowe z zakresu biofizyki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-B7_U01Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w organizmie żywym.
Treści programoweT-A-1rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów
T-W-1Biofizyka tkanki nerwowej. Warunki powstawania i rozprzestrzenianie się potencjałów czynnościowych. Zjawiska zachodzące na synapsach. Biofizyka tkanki mięśniowej. Mechanizm powstawania skurczu w komórkach mięśniowych. Znaczenie biofizycznych właściwości tkanek w biomechanice
T-W-2Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym. Wytwarzanie dźwięków mowy.
T-W-3Biofizyka zmysłu wzroku. Układ optyczny oka. Zdolność rozdzielcza oka. Energetyka procesu widzenia.
T-W-4Biofizyka układu oddechowego. Rola ciśnień wewnątrzopłucnowego i śródpęcherzykowego. Histereza objętościowo-ciśnieniowa. Praca wykonana przez układ oddechowy. Wymiana gazowa.
T-W-5Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych z zakresu wymaganego materiału z fizyki. Nie potrafi interpretować wyników i wyciągać płynących z nich wniosków.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań rachunkowych.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowych i problemowych. Potrafi Interpretować uzyskane wyniki
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowo-problemowych. Interpretuje wyniki oraz analizuje zagadnienia problemowe.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań z fizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Potrafi w sposób zadowalający prezentować i wyjaśniać wyniki swojej pracy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań z fizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Efektywnie prezentuje i wyjaśnia wyniki swojej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-B7_U02Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych
C-4Umiejetność przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych
C-5Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
Treści programoweT-A-1rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów
T-L-1Wybrane ćwiczenia z zakresu biofizyki układów biologicznych
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych na podstawie wykonanych cwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nIe potrafi samodzielnie i z pomocą przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. Nie uczestniczy w pracy zespołowej Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fzyicznych.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-B7_K01Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych
C-5Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
Treści programoweT-A-1rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów
T-L-1Wybrane ćwiczenia z zakresu biofizyki układów biologicznych
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych na podstawie wykonanych cwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Nie ma świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
3,5Student zaczyna aktywniej uczestniczyć w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Wykazuje dostateczną świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej. Szanuje pracę własną i innych. Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. Rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Ma świadomość ważności wykonywanej pracy oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.