Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka andrologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka andrologiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,50,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL6 5 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu fizjologii, biologii rozwoju oraz biotechnologicznych metod stosowanych w rozrodzie
W-2Student powinien powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu technik mikroskopowych oraz umiejętność obsługi mikroskopu optycznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-2Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole oraz doskonalenie wykonywania czynności laboratoryjnych.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.1
T-A-2Metody określania koncentracji i ruchliwości plemników stosowane w pracowniach seminologicznych.2
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi).3
T-A-4Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).2
T-A-5Okreśanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników. Metody oceny biochemicznych parametrów nasienia.2
10
laboratoria
T-L-1Ocena ruchliwości i koncentracji plemników za pomocą systemów komuterowo wspomaganej analizy nasienia (system SCA). Ocena integralności i funkcjonalności struktur plemnika na podstawie wybranych testów fluorescencyjnych.5
5
wykłady
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Molekularne podstawy syntezy, transportu i mechanizmów działania androgenów w układzie rozrodczym.2
T-W-2Etologia niepłodności męskiej - wady wrodzone i nabyte narządów płciowych. Wpływ wad narządów rozrodczych na właściwości nasienia.4
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.2
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.4
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie; kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć audytoryjnych7
A-A-4Udział w konsultacjach2
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej1
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach4
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć5
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej1
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa12
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów14
A-W-4Udział w konsultacjach3
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O11.2_W01
Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn.
BT_1A_W10, BT_1A_W17R1A_W01, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-L-1M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O11.2_U01
Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika.
BT_1A_U08, BT_1A_U05R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3, C-1T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-4, T-L-1M-4, M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O11.2_K01
Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
BT_1A_K05, BT_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-1T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O11.2_W01
Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn.
2,0
3,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; potrafi wskazać i wytłumaczyć wpływ niektórych czynników zaburzających funkcje płciowe; wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia i ogólnie opisuje ich znaczenie diagnostyczne; zna podstawowe kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O11.2_U01
Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika.
2,0
3,0Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O11.2_K01
Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kurpisz M., Semczuk M. (red.), Andrologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. Wierzbowski S. (red.), Andrologia, Wydawnictwo Platan, Kraków, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kurpisz M. (red.), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
  2. World Health Organization, 2010, WHO laboratory manual for the Examination and processing of human semen 5th edn., Cambridge University Press, Cambridge, 2010
  3. Silva P.F.N., Gadella B.M., Detection of damage in mammalian sperm cells., Theriogenology 65, 958-978, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.1
T-A-2Metody określania koncentracji i ruchliwości plemników stosowane w pracowniach seminologicznych.2
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi).3
T-A-4Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).2
T-A-5Okreśanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników. Metody oceny biochemicznych parametrów nasienia.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena ruchliwości i koncentracji plemników za pomocą systemów komuterowo wspomaganej analizy nasienia (system SCA). Ocena integralności i funkcjonalności struktur plemnika na podstawie wybranych testów fluorescencyjnych.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Molekularne podstawy syntezy, transportu i mechanizmów działania androgenów w układzie rozrodczym.2
T-W-2Etologia niepłodności męskiej - wady wrodzone i nabyte narządów płciowych. Wpływ wad narządów rozrodczych na właściwości nasienia.4
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.2
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.4
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie; kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć audytoryjnych7
A-A-4Udział w konsultacjach2
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach4
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć5
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa12
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów14
A-W-4Udział w konsultacjach3
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O11.2_W01Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
BT_1A_W17Wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
Treści programoweT-W-2Etologia niepłodności męskiej - wady wrodzone i nabyte narządów płciowych. Wpływ wad narządów rozrodczych na właściwości nasienia.
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Molekularne podstawy syntezy, transportu i mechanizmów działania androgenów w układzie rozrodczym.
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie; kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).
T-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.
T-A-2Metody określania koncentracji i ruchliwości plemników stosowane w pracowniach seminologicznych.
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi).
T-A-5Okreśanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników. Metody oceny biochemicznych parametrów nasienia.
T-A-4Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).
T-L-1Ocena ruchliwości i koncentracji plemników za pomocą systemów komuterowo wspomaganej analizy nasienia (system SCA). Ocena integralności i funkcjonalności struktur plemnika na podstawie wybranych testów fluorescencyjnych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; potrafi wskazać i wytłumaczyć wpływ niektórych czynników zaburzających funkcje płciowe; wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia i ogólnie opisuje ich znaczenie diagnostyczne; zna podstawowe kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O11.2_U01Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U08Dobiera i wykorzystuje metody, techniki i urządzenia rutynowo stosowane w laboratoriach badawczych i diagnostycznych; posługuje się nimi przy rozwiązywaniu problemów w zakresie produkcji żywności, ochrony zdrowia zwierząt i ochrony środowiska przyrodniczego.
BT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole oraz doskonalenie wykonywania czynności laboratoryjnych.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
Treści programoweT-A-4Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).
T-A-5Okreśanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników. Metody oceny biochemicznych parametrów nasienia.
T-A-2Metody określania koncentracji i ruchliwości plemników stosowane w pracowniach seminologicznych.
T-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi).
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.
T-L-1Ocena ruchliwości i koncentracji plemników za pomocą systemów komuterowo wspomaganej analizy nasienia (system SCA). Ocena integralności i funkcjonalności struktur plemnika na podstawie wybranych testów fluorescencyjnych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O11.2_K01Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
BT_1A_K06Wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
Treści programoweT-A-4Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).
T-A-5Okreśanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników. Metody oceny biochemicznych parametrów nasienia.
T-A-2Metody określania koncentracji i ruchliwości plemników stosowane w pracowniach seminologicznych.
T-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi).
T-W-2Etologia niepłodności męskiej - wady wrodzone i nabyte narządów płciowych. Wpływ wad narządów rozrodczych na właściwości nasienia.
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Molekularne podstawy syntezy, transportu i mechanizmów działania androgenów w układzie rozrodczym.
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie; kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,5
4,0
4,5
5,0