Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_BT-S-B5_U02 | Student posiada umiejetność wykorzystania elementarnych wiadomości z chemii fizycznej do opisu zjawisk przebiegających w układach nieożywionych jak i ożywionych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_U01 | Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie. |
---|
BT_1A_U02 | Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem nauczania chemii fizycznej jest przekazanie studentom wiadomości stanowiących teoretyczne podstawy przemian chemicznych, zapoznanie z możliwościami, wykorzystania chemii fizycznej w analizie chemicznej. |
---|
C-3 | Zajęcia praktyczne mają na celu nauczenie studentów praktycznego wykonywania różnorodnych pomiarów fizykochemicznych (doświadczenia), opisywania wyników tych pomiarów oraz ich interpretacji. |
C-2 | Wykorzystanie elementarnych wiadomości z chemii fizycznej do opisu zjawisk przebiegających w układach nieożywionych jak i ożywionych. |
Treści programowe | T-L-3 | 1. Destylacja. Wyznaczanie krzywych składu pary i cieczy wrzącej. |
---|
T-L-6 | Napięcie powierzchniowe cieczy. Wyznaczanie wartości CMC dla związków powierzchniowo czynnych. |
T-L-4 | Wyznaczanie izotermy rozpuszczalności w układzie trójskładnikowym dwufazowym. |
T-L-7 | 1. Adsorpcja. Wyznaczanie izotermy adsorpcji Freundlicha.
2. Wyznaczanie współczynnika podziału kwasu octowego pomiędzy wodę i butanol. |
T-L-5 | 1. Fotochemia. Kinetyka reakcji fotochemicznej.
2. Kinetyka reakcji enzymatycznej. |
T-L-2 | 1. Spektrofotometria. Oznaczanie stężenia jonów Fe2+ metodą z o-fenantroliną.
2. Wyznaczanie zależności lepkości cieczy od temperatury za pomocą wiskozymetru Höpplera. |
T-W-1 | Definicja pojęcia chemia fizyczna.
Termdynamika. Podstawowe pojęcia z termodynamiki (układ, faza, otoczenie układu, parametry stanu, funkcja stanu). Energia wewnętrza układu. Klasyfikacja układów. Entalpia. reakcje endo i egzotermiczne. Prawo Hessa. Zasady Termodymnamiki.
Reguła faz Gibssa, liczba stopni swobody.
Stany skupienia. Gaz doskonały, gaz rzeczywisty, parametry stanu gazowego. Stała gazowa „R”. Równanie Clapeyrona, Prawo Daltona, Gay'a-Lussaca, Prawo Boyle`a - Mariotte`a, Równanie van der Waalsa, Prawo Avogadra.
Ciecze. Ciepło parowania. Para nasycona.Gęstość cieczy. Napięcie powierzchniowe cieczy. Równanie adsorpcji Gibbsa. Lepkość cieczy. Prawo Newtona.
Stan stały.
Koloidy. Podział koloidów. Metody otrzymywania. Metody oczyszczania koloidów. Właściwości kinetyczne i optyczne koloidów. Koagulacja. Peptyzacja. Próg koagulacji.
Równowagi fazowe. Równowaga między fazą ciekłą i gazową, równowaga między fazą stałą, ciekłą i gazową. Diagram fazowy dla układu wielofazowego, jednoskładnikowego. Roztwory. Stężenia roztworów. Rozpuszczalność. Prawo Henry'ego. Destylacja. Prawo Raoulta. Mieszanina azeotropowa. Prawo podziału Nersta. Ekstrakcja. Osmoza. Dyfuzja.
Zjawiska na granicy faz – podstawowe pojęcia: adsorbent, adsorbat. Podział procesów adsorpcji, adsorpcja fizyczna, chemiczna. Izotermy adsorpcji, Izoterma Freundlicha, izoterma Langmuira.
Szybkość reakcji chemicznej. Kinetyka chemiczna. Rząd reakcji chemicznej. Reakcja kinetyki pierwszego, drugiego rzędu. Czas połowicznego zaniku. Stała szybkości reakcji. Wpływ temperatury na szybkość reakcji (reguła van’t Hoffa). Energia aktywacji. Katalizatory. Spektroskopia. Metody spektroskopowe,. Prawa absorpcji świata. Odchylenia od praw absorpcji. Absorbancja. Transmitancja.
Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej. Metody kalibracji w metodach analitycznych. Metoda prostowania krzywych. Metoda najmniejszych kwadratów. |
Metody nauczania | M-2 | Samodzielne wykonywanie przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych |
---|
M-3 | Samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Sposób oceny | S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z ćwiczeń laboratoryjnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Brak umiejetność wykorzystania elementarnych wiadomości z chemii fizycznej do opisu zjawisk przebiegających w układach nieożywionych jak i ożywionych. |
3,0 | Dostateczna umiejetność wykorzystania elementarnych wiadomości z chemii fizycznej do opisu zjawisk przebiegających w układach nieożywionych jak i ożywionych. |
3,5 | Poprawna umiejetność wykorzystania elementarnych wiadomości z chemii fizycznej do opisu zjawisk przebiegających w układach nieożywionych jak i ożywionych, z nielicznymi błędami |
4,0 | Dobra umiejetność wykorzystania elementarnych wiadomości z chemii fizycznej do opisu zjawisk przebiegających w układach nieożywionych jak i ożywionych. |
4,5 | Bardzo dobra umiejetność wykorzystania elementarnych wiadomości z chemii fizycznej do opisu zjawisk przebiegających w układach nieożywionych jak i ożywionych z drobnymi błedami |
5,0 | Bardzo dobra umiejetność wykorzystania elementarnych wiadomości z chemii fizycznej do opisu zjawisk przebiegających w układach nieożywionych jak i ożywionych. |