Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Etyczne, prawne i ekonomiczne aspekty biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyczne, prawne i ekonomiczne aspekty biotechnologii
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomosci z zakresu nauk biologicznych i humanistycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie aktualnych trendów i teorii dotyczących rozwoju ludzkości i miejsca człowieka w przyrodzie w aspekcie dynamicznego rozwoju nauk biologicznych.
C-2Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami etyczno-prawnymi i wyrobienie u nich właściwej postawy w kontekście mozliwości i celowości dokonywanych modyfikacji genetycznych u zwierzat i ludzi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Potęga przyrody - wielkość człowieka. Wspólny świat. Trwanie o długości skończonej. Dobro człowieka przed jego wolnością. Możliwości techniczne a etyka pragmatycznego działania.3
T-K-2Modyfikacje genetyczne a zdrowie i "jakość" życia oraz transformacja nowotworowa komórki. Komórki macierzyste i etyczna ocena ich wykorzystania. Teoria struktur dyspatywnych. Skuteczność terapii.3
T-K-3Transgeneza - organizmy transgeniczne: cele, sposoby otrzymywania, zagrożenia wynikajace z wprowadzenia organizmów transgenicznych, organizacje zwalczajace GMO. Etyczne aspekty terapii genowej, terapia genowa nowotworów, terapia genowa w Polsce.4
T-K-4Klonowanie - klonowanie zwierząt i ludzi, przyczyny aktualnych badań nad klonowaniem, klonowanie a przekazywanie osobowości, podstawowe problemy etyczne i prawne.2
T-K-5Transplantacje - przeszczepianie narządów: rys historyczny, aspekty medyczne, etyczne (transplantacja w poszczególnych systemach religijnych), prawne. Ograniczenia i wyzwania ksenotransplantacji.4
T-K-6Etyczne, prawne i praktyczne aspekty zapłodnienia in vitro oraz regulacji płci.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2Przygotowanie sie do zajęć22
A-K-3Przygotowanie referatów15
A-K-4Przygotowanie sie do zaliczenia zajęć5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja dydaktyczna panelowa
M-2wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania sie do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: ocena okresowa obejmujaca zakres treści programowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-A4_W01
Posiada wiedzę dotycząca aktualnych trendów i kierunków badań w naukach biologicznych. Zna teorie i poglądy dotyczące roli i miejsca człowieka w przyrodzie, wskazuje mozliwości i ewentualne konsekwencje modyfikacji genetycznych.
BT_2A_W02C-1T-K-1, T-K-3, T-K-2M-3, M-1, M-2S-2, S-3, S-1
BT_2A_BTR-S-A4_W02
Zna podstawowe akty prawne dotyczace pracy z organizmami genetycznie modyfikowanymi oraz zna stanowiska i poglądy róznych grup społecznych odnośnie tożsamości genetycznej
BT_2A_W02C-2T-K-4, T-K-6, T-K-5M-3, M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-A4_U01
Student potrafi przedstawić i ocenić znaczenie najważniejszych odkryć z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii dla rozwoju nauki oraz wskazać granice odpowiedzialności człowieka w świecie przyrody
BT_2A_U01C-1T-K-1, T-K-3, T-K-2M-3, M-1, M-2S-2, S-3, S-1
BT_2A_BTR-S-A4_U02
Student potrafi przedstawić znaczenie unormowań prawnych i etycznych oraz świadomosci społeczeństwa w rozwoju nauk biologicznych i wykorzystania zdobyczy współczesnej biotechnologii
BT_2A_U01C-2T-K-4, T-K-6, T-K-5M-3, M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-A4_K01
Student ma świadomość wpływu osiągnięć nauki na rozwój udzkości i całej przyrody oraz ewentualnych skutków związanych z ich niekontrolowanym wykorzystaniem
BT_2A_K04C-1T-K-1, T-K-3, T-K-2M-1S-1
BT_2A_BTR-S-A4_K02
Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość wpływu umiejetności przekonywania na postawę innych członków grupy i osiagane przez nią efekty
BT_2A_K04C-2T-K-4, T-K-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-A4_W01
Posiada wiedzę dotycząca aktualnych trendów i kierunków badań w naukach biologicznych. Zna teorie i poglądy dotyczące roli i miejsca człowieka w przyrodzie, wskazuje mozliwości i ewentualne konsekwencje modyfikacji genetycznych.
2,0Student nie potrafi podać podstawowych trendów i kierunków badań w naukach biologicznych. W zakresie tematu wykazuje obojetność.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych kierunków badań w naukach biologicznych. Potrafi przedstawić niektóre poglady na temat roli człowieka w przyrodzie, aczkolwiek nie potrafi szerzej rozwinąć tematu.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą aktualnych trendów w naukach biologicznych, przedstawia wybrane poglądy i teorie dotyczące miejsca i roli człowieka w przyrodzie oraz zna niektóre sposoby otrzymywania organizmów genetycznie modyfikowanych, niemnie przy prezentacji wiedzy popełnia błędy..
4,0Student posiada wiedze dotyczącą bieżących kierunków i trendów w naukach biologicznych, zna i rozumie rolę człowieka w przyrodzie, zna niektóre sposoby otrzymywania GMO, potrafi wyjaśnić znaczenie modyfikacji genetycznych, sporadycznie popełniając błędy.
4,5Student posiada wiedzę dotycząca zarówno aktualnych trendów w naukach biologicznych jak również otrzymywania i wykorzystania organizmów genetycznie modyfikowanych, potrafi przedstawić różne teorie dotyczące rozwoju ludzkości, wykazuje duże zainteresowanie aktualnymi problemami terapii genowej, wykorzystania komórek macierzystych, problemami związanymi ze zwalczaniem GMO.
5,0Student posiada pełną wiedzę dotyczącą aktualnych trendów i kierunków w naukach biologicznych, aktualnych trendów i teorii dotyczących rozwoju ludzkości, miejsca człowieka w przyrodzie w kontekście rozwoju tych nauk. Posiada pełną wiedzę na temat organizmów genetycznie modyfikowanych i problemów związanych z ich stosowaniem.
BT_2A_BTR-S-A4_W02
Zna podstawowe akty prawne dotyczace pracy z organizmami genetycznie modyfikowanymi oraz zna stanowiska i poglądy róznych grup społecznych odnośnie tożsamości genetycznej
2,0Srtudent nie potrafi przedstawić podstawowych aktów prawnych dotyczących prowadzenia prac nad GMO, nie zna genezy uwarunkowań i dążeń nad zachowaniem bioróżnorodności, nie orientuje się na temat korzyści ekonomicznych wynikających z osiągnięć biotechnologii.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat działań prowadzonych w wymiarze miedzynarodowym w celu wypracowania zgodnego stanowiska dotyczącego zachowania bioróżnorodności i unormowań prawnych. Ptrafi wskazać na wybrane korzyści ekonomiczne i społeczne wynikające z wykorzystania osiągnięć biotechnologii, aczkolwiek ma trudności z podaniem konkretnych przykładów.,
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie gównych aktów prawnych związanych z rozwojem biotechnologii, stosowania GMO, popełnia jednak błędy przy prezentacji wiedzy. Potrafi wskazać na niektóre korzyści społeczno-gospodarcze wynikające z osiągnięć biotechnologii.
4,0Student posiada wiedzę na temat aktów prawnych i historii ich powstania, niemniej popełnia jeszcze błędy przy głębszej ich interpretacji. Posiada ogólną orientację na temat uwarunkowań prawnych zapłodnienia in vitro, ksenotransplantacji, klonowania ludzi i zwierząt, postaw różnych grup społecznych. Potrafi wskazać na korzyści ekonomiczne wynikajace z osiagnięć biotechnologii.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą aktów prawnych związanych z rozwojem biotechnologii i stosowanych obecnie wybranych metod biotechnologicznych. Potrafi przedstawić korzyści związane z rozwojem biotechnologii, przedstawić pozytywne i negatywne aspekty modyfikacji genetycznych.
5,0Student posiada bogatą wiedzę dotyczącą unormowań prawnych, stanowisk różnych grup społecznych odnośnie tożsamości genetycznej i wykorzystania osiągnięć biotechnologii, potrafi podać przykłady wskazujące na celowość stosowania modyfikacji genetycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-A4_U01
Student potrafi przedstawić i ocenić znaczenie najważniejszych odkryć z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii dla rozwoju nauki oraz wskazać granice odpowiedzialności człowieka w świecie przyrody
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia osiągnięć z zakresu biologii i biotechnologiii dla rozwoju nauk biologicznych i rozwoju społeczno-gospodarczego, w kontekście zachodzących zmian i praw obowiązujących w świecie przyrody.
3,0Student potrafi wyjaśnić znaczenie niektórych osiągnięć z zakresu biologii i biotechnologii dla rozwoju nauk biologicznych. Potrafi wskazać, na podstawie wybranych teorii filozoficznych, na rolę i miejsce człowieka w świecie przyrody.
3,5Student wyjaśnia znaczenie niektórych osiągnięć z zakresu biologii i biotechnologii dla rozwoju nauk biologicznych. Wskazuje na pozytywne i negatywne aspekty dokonanych odkryć, objaśnia znaczenie człowieka w świecie przyrody.
4,0Na podstawie posiadanej wiedzy, student interpretuje i przedstawia poglądy na temat rozwoju ludzkości i znaczenia człowieka w przyrodzie, jego odpowiedzialność w kontekście dokonanych odkryć w naukach biologicznych. Wskazuje na ewentualne niebezpieczeństwa wynikające z modyfikacji genetycznych.
4,5W oparciu o posiadaną wiedzę student wyjaśnia, na podstawie wybranych przykładów, korzyści wynikające z dokonanych odkryć z zakresu biologii i biotechnologii. Objaśnia znaczenie tych odkryć w aspekcie społecznym i ekonomicznym.
5,0Student swobodnie interpretuje i objaśnia znaczenie osiągnięć z zakresu biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, wskazuje na podstawie przykładów, na korzyści ekonomiczne i społeczno-gospodarcze. Objaśnia genezę niektórych odkryć i ich znaczenie dla człowieka, w kontekście zachodzących zmian w przyrodzie.
BT_2A_BTR-S-A4_U02
Student potrafi przedstawić znaczenie unormowań prawnych i etycznych oraz świadomosci społeczeństwa w rozwoju nauk biologicznych i wykorzystania zdobyczy współczesnej biotechnologii
2,0Student nie potrafi przedstawić znaczenia osiągnięć biotechnologii w aspekcie społecznych i ekonomicznym, nie kojarzy faktów związanych z najważniejszymi odkryciami.
3,0Student potrafi powiązać osiągnięcia z zakresu biotechnologii z korzyściami społecznymi i ekonomicznymi. Kojarzy i wyjaśnia znaczenie unormowań prawnych dla zachowania bioróżnorodności i rozwoju biotechnologii.
3,5W oparciu o posiadaną wiedzę wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie.
4,0Student wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących zachowania bioróżnorodnoiści i biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie. Udowadnia znaczenie ostatnich odkryć biotechnologicznych, wskazując jednocześnie na różne implikacje w aspektach etycznym, prawnym i ekonomicznym. Potrafi przedstawić własny punkt widzenia, jednak ma trudności z jego obroną
4,5Na podstawie posiadanej wiedzy student wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących zachowania bioróżnorodności i biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie. Udowadnia znaczenie ostatnich odkryć biotechnologicznych, wskazując jednocześnie na różne implikacje w aspektach etycznym, prawnym i ekonomicznym. Potrafi przedstawić własny punkt widzenia i go obronić.
5,0Student swobodnie interpretuje znaczenie głównych aktów prawnych dotyczących badań biotechnologicznych, przedstawia ich genezę i trudności towarzyszące ich przyjęciu w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Wskazuje na implikacje natury prawnej i etycznej w tym zakresie. Potrafi przedstawić znaczenie ekonomiczne najnowszych odkryć w biologii i biotechnologii oraz przekonać do swojego stanowiska w kontekście modyfikacji genetycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-A4_K01
Student ma świadomość wpływu osiągnięć nauki na rozwój udzkości i całej przyrody oraz ewentualnych skutków związanych z ich niekontrolowanym wykorzystaniem
2,0Student nie ma świadomości znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, nie przejawia inicjatywy i wykazuje nieprzychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
3,0Student ma świadomość znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli.
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną świadomości znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, przejawia inicjatywę i wykazuje przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
BT_2A_BTR-S-A4_K02
Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość wpływu umiejetności przekonywania na postawę innych członków grupy i osiagane przez nią efekty
2,0Student nie wykazuje zdolności do pracy zespołowej oraz aktywnego uczestnictwa w powierzonych mu zadaniach
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie, ale zadania wykonuje w sposób nieudolny, przejawiając umiarkowane zaangażowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie i aktywnie uczestniczy w powierzonych mu zadaniach

Literatura podstawowa

  1. Bishop J., Ssaki transgeniczne, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2001
  2. Szala S., Terapie genowe, Wydawnictwo PWN, 2003, 2003, 1
  3. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2009, 2

Literatura dodatkowa

  1. Twardowski T., Michalska A., Kod, korzyści, oczekiwania, dylematy biotechnologii, Agencja Edeytor, Poznań, 2001
  2. Twardowski T. (red.), Biotechnologia - kwartalnik, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań, 2011, również lata wcześniejsze

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Potęga przyrody - wielkość człowieka. Wspólny świat. Trwanie o długości skończonej. Dobro człowieka przed jego wolnością. Możliwości techniczne a etyka pragmatycznego działania.3
T-K-2Modyfikacje genetyczne a zdrowie i "jakość" życia oraz transformacja nowotworowa komórki. Komórki macierzyste i etyczna ocena ich wykorzystania. Teoria struktur dyspatywnych. Skuteczność terapii.3
T-K-3Transgeneza - organizmy transgeniczne: cele, sposoby otrzymywania, zagrożenia wynikajace z wprowadzenia organizmów transgenicznych, organizacje zwalczajace GMO. Etyczne aspekty terapii genowej, terapia genowa nowotworów, terapia genowa w Polsce.4
T-K-4Klonowanie - klonowanie zwierząt i ludzi, przyczyny aktualnych badań nad klonowaniem, klonowanie a przekazywanie osobowości, podstawowe problemy etyczne i prawne.2
T-K-5Transplantacje - przeszczepianie narządów: rys historyczny, aspekty medyczne, etyczne (transplantacja w poszczególnych systemach religijnych), prawne. Ograniczenia i wyzwania ksenotransplantacji.4
T-K-6Etyczne, prawne i praktyczne aspekty zapłodnienia in vitro oraz regulacji płci.2
18

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2Przygotowanie sie do zajęć22
A-K-3Przygotowanie referatów15
A-K-4Przygotowanie sie do zaliczenia zajęć5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-A4_W01Posiada wiedzę dotycząca aktualnych trendów i kierunków badań w naukach biologicznych. Zna teorie i poglądy dotyczące roli i miejsca człowieka w przyrodzie, wskazuje mozliwości i ewentualne konsekwencje modyfikacji genetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W02posiada pogłebioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych i humanistycznych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Poznanie aktualnych trendów i teorii dotyczących rozwoju ludzkości i miejsca człowieka w przyrodzie w aspekcie dynamicznego rozwoju nauk biologicznych.
Treści programoweT-K-1Potęga przyrody - wielkość człowieka. Wspólny świat. Trwanie o długości skończonej. Dobro człowieka przed jego wolnością. Możliwości techniczne a etyka pragmatycznego działania.
T-K-3Transgeneza - organizmy transgeniczne: cele, sposoby otrzymywania, zagrożenia wynikajace z wprowadzenia organizmów transgenicznych, organizacje zwalczajace GMO. Etyczne aspekty terapii genowej, terapia genowa nowotworów, terapia genowa w Polsce.
T-K-2Modyfikacje genetyczne a zdrowie i "jakość" życia oraz transformacja nowotworowa komórki. Komórki macierzyste i etyczna ocena ich wykorzystania. Teoria struktur dyspatywnych. Skuteczność terapii.
Metody nauczaniaM-3wykład konwersatoryjny
M-1dyskusja dydaktyczna panelowa
M-2wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowania sie do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: ocena okresowa obejmujaca zakres treści programowych
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać podstawowych trendów i kierunków badań w naukach biologicznych. W zakresie tematu wykazuje obojetność.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych kierunków badań w naukach biologicznych. Potrafi przedstawić niektóre poglady na temat roli człowieka w przyrodzie, aczkolwiek nie potrafi szerzej rozwinąć tematu.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą aktualnych trendów w naukach biologicznych, przedstawia wybrane poglądy i teorie dotyczące miejsca i roli człowieka w przyrodzie oraz zna niektóre sposoby otrzymywania organizmów genetycznie modyfikowanych, niemnie przy prezentacji wiedzy popełnia błędy..
4,0Student posiada wiedze dotyczącą bieżących kierunków i trendów w naukach biologicznych, zna i rozumie rolę człowieka w przyrodzie, zna niektóre sposoby otrzymywania GMO, potrafi wyjaśnić znaczenie modyfikacji genetycznych, sporadycznie popełniając błędy.
4,5Student posiada wiedzę dotycząca zarówno aktualnych trendów w naukach biologicznych jak również otrzymywania i wykorzystania organizmów genetycznie modyfikowanych, potrafi przedstawić różne teorie dotyczące rozwoju ludzkości, wykazuje duże zainteresowanie aktualnymi problemami terapii genowej, wykorzystania komórek macierzystych, problemami związanymi ze zwalczaniem GMO.
5,0Student posiada pełną wiedzę dotyczącą aktualnych trendów i kierunków w naukach biologicznych, aktualnych trendów i teorii dotyczących rozwoju ludzkości, miejsca człowieka w przyrodzie w kontekście rozwoju tych nauk. Posiada pełną wiedzę na temat organizmów genetycznie modyfikowanych i problemów związanych z ich stosowaniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-A4_W02Zna podstawowe akty prawne dotyczace pracy z organizmami genetycznie modyfikowanymi oraz zna stanowiska i poglądy róznych grup społecznych odnośnie tożsamości genetycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W02posiada pogłebioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych i humanistycznych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami etyczno-prawnymi i wyrobienie u nich właściwej postawy w kontekście mozliwości i celowości dokonywanych modyfikacji genetycznych u zwierzat i ludzi.
Treści programoweT-K-4Klonowanie - klonowanie zwierząt i ludzi, przyczyny aktualnych badań nad klonowaniem, klonowanie a przekazywanie osobowości, podstawowe problemy etyczne i prawne.
T-K-6Etyczne, prawne i praktyczne aspekty zapłodnienia in vitro oraz regulacji płci.
T-K-5Transplantacje - przeszczepianie narządów: rys historyczny, aspekty medyczne, etyczne (transplantacja w poszczególnych systemach religijnych), prawne. Ograniczenia i wyzwania ksenotransplantacji.
Metody nauczaniaM-3wykład konwersatoryjny
M-1dyskusja dydaktyczna panelowa
M-2wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowania sie do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: ocena okresowa obejmujaca zakres treści programowych
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Srtudent nie potrafi przedstawić podstawowych aktów prawnych dotyczących prowadzenia prac nad GMO, nie zna genezy uwarunkowań i dążeń nad zachowaniem bioróżnorodności, nie orientuje się na temat korzyści ekonomicznych wynikających z osiągnięć biotechnologii.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat działań prowadzonych w wymiarze miedzynarodowym w celu wypracowania zgodnego stanowiska dotyczącego zachowania bioróżnorodności i unormowań prawnych. Ptrafi wskazać na wybrane korzyści ekonomiczne i społeczne wynikające z wykorzystania osiągnięć biotechnologii, aczkolwiek ma trudności z podaniem konkretnych przykładów.,
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie gównych aktów prawnych związanych z rozwojem biotechnologii, stosowania GMO, popełnia jednak błędy przy prezentacji wiedzy. Potrafi wskazać na niektóre korzyści społeczno-gospodarcze wynikające z osiągnięć biotechnologii.
4,0Student posiada wiedzę na temat aktów prawnych i historii ich powstania, niemniej popełnia jeszcze błędy przy głębszej ich interpretacji. Posiada ogólną orientację na temat uwarunkowań prawnych zapłodnienia in vitro, ksenotransplantacji, klonowania ludzi i zwierząt, postaw różnych grup społecznych. Potrafi wskazać na korzyści ekonomiczne wynikajace z osiagnięć biotechnologii.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą aktów prawnych związanych z rozwojem biotechnologii i stosowanych obecnie wybranych metod biotechnologicznych. Potrafi przedstawić korzyści związane z rozwojem biotechnologii, przedstawić pozytywne i negatywne aspekty modyfikacji genetycznych.
5,0Student posiada bogatą wiedzę dotyczącą unormowań prawnych, stanowisk różnych grup społecznych odnośnie tożsamości genetycznej i wykorzystania osiągnięć biotechnologii, potrafi podać przykłady wskazujące na celowość stosowania modyfikacji genetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-A4_U01Student potrafi przedstawić i ocenić znaczenie najważniejszych odkryć z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii dla rozwoju nauki oraz wskazać granice odpowiedzialności człowieka w świecie przyrody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01Potrafi stosować i przestrzegać norm etycznych w pracy zawodowej biotechnologa; umie postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalającą na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie; dostrzega i wykorzystyuje aspekty społeczne w pracy biotechnologa. Potrafi dokonywać analiz ekonomicznych dotyczących działań w zakresie biotechnologii.
Cel przedmiotuC-1Poznanie aktualnych trendów i teorii dotyczących rozwoju ludzkości i miejsca człowieka w przyrodzie w aspekcie dynamicznego rozwoju nauk biologicznych.
Treści programoweT-K-1Potęga przyrody - wielkość człowieka. Wspólny świat. Trwanie o długości skończonej. Dobro człowieka przed jego wolnością. Możliwości techniczne a etyka pragmatycznego działania.
T-K-3Transgeneza - organizmy transgeniczne: cele, sposoby otrzymywania, zagrożenia wynikajace z wprowadzenia organizmów transgenicznych, organizacje zwalczajace GMO. Etyczne aspekty terapii genowej, terapia genowa nowotworów, terapia genowa w Polsce.
T-K-2Modyfikacje genetyczne a zdrowie i "jakość" życia oraz transformacja nowotworowa komórki. Komórki macierzyste i etyczna ocena ich wykorzystania. Teoria struktur dyspatywnych. Skuteczność terapii.
Metody nauczaniaM-3wykład konwersatoryjny
M-1dyskusja dydaktyczna panelowa
M-2wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowania sie do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: ocena okresowa obejmujaca zakres treści programowych
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia osiągnięć z zakresu biologii i biotechnologiii dla rozwoju nauk biologicznych i rozwoju społeczno-gospodarczego, w kontekście zachodzących zmian i praw obowiązujących w świecie przyrody.
3,0Student potrafi wyjaśnić znaczenie niektórych osiągnięć z zakresu biologii i biotechnologii dla rozwoju nauk biologicznych. Potrafi wskazać, na podstawie wybranych teorii filozoficznych, na rolę i miejsce człowieka w świecie przyrody.
3,5Student wyjaśnia znaczenie niektórych osiągnięć z zakresu biologii i biotechnologii dla rozwoju nauk biologicznych. Wskazuje na pozytywne i negatywne aspekty dokonanych odkryć, objaśnia znaczenie człowieka w świecie przyrody.
4,0Na podstawie posiadanej wiedzy, student interpretuje i przedstawia poglądy na temat rozwoju ludzkości i znaczenia człowieka w przyrodzie, jego odpowiedzialność w kontekście dokonanych odkryć w naukach biologicznych. Wskazuje na ewentualne niebezpieczeństwa wynikające z modyfikacji genetycznych.
4,5W oparciu o posiadaną wiedzę student wyjaśnia, na podstawie wybranych przykładów, korzyści wynikające z dokonanych odkryć z zakresu biologii i biotechnologii. Objaśnia znaczenie tych odkryć w aspekcie społecznym i ekonomicznym.
5,0Student swobodnie interpretuje i objaśnia znaczenie osiągnięć z zakresu biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, wskazuje na podstawie przykładów, na korzyści ekonomiczne i społeczno-gospodarcze. Objaśnia genezę niektórych odkryć i ich znaczenie dla człowieka, w kontekście zachodzących zmian w przyrodzie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-A4_U02Student potrafi przedstawić znaczenie unormowań prawnych i etycznych oraz świadomosci społeczeństwa w rozwoju nauk biologicznych i wykorzystania zdobyczy współczesnej biotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01Potrafi stosować i przestrzegać norm etycznych w pracy zawodowej biotechnologa; umie postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalającą na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie; dostrzega i wykorzystyuje aspekty społeczne w pracy biotechnologa. Potrafi dokonywać analiz ekonomicznych dotyczących działań w zakresie biotechnologii.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami etyczno-prawnymi i wyrobienie u nich właściwej postawy w kontekście mozliwości i celowości dokonywanych modyfikacji genetycznych u zwierzat i ludzi.
Treści programoweT-K-4Klonowanie - klonowanie zwierząt i ludzi, przyczyny aktualnych badań nad klonowaniem, klonowanie a przekazywanie osobowości, podstawowe problemy etyczne i prawne.
T-K-6Etyczne, prawne i praktyczne aspekty zapłodnienia in vitro oraz regulacji płci.
T-K-5Transplantacje - przeszczepianie narządów: rys historyczny, aspekty medyczne, etyczne (transplantacja w poszczególnych systemach religijnych), prawne. Ograniczenia i wyzwania ksenotransplantacji.
Metody nauczaniaM-3wykład konwersatoryjny
M-1dyskusja dydaktyczna panelowa
M-2wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowania sie do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: ocena okresowa obejmujaca zakres treści programowych
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić znaczenia osiągnięć biotechnologii w aspekcie społecznych i ekonomicznym, nie kojarzy faktów związanych z najważniejszymi odkryciami.
3,0Student potrafi powiązać osiągnięcia z zakresu biotechnologii z korzyściami społecznymi i ekonomicznymi. Kojarzy i wyjaśnia znaczenie unormowań prawnych dla zachowania bioróżnorodności i rozwoju biotechnologii.
3,5W oparciu o posiadaną wiedzę wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie.
4,0Student wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących zachowania bioróżnorodnoiści i biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie. Udowadnia znaczenie ostatnich odkryć biotechnologicznych, wskazując jednocześnie na różne implikacje w aspektach etycznym, prawnym i ekonomicznym. Potrafi przedstawić własny punkt widzenia, jednak ma trudności z jego obroną
4,5Na podstawie posiadanej wiedzy student wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących zachowania bioróżnorodności i biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie. Udowadnia znaczenie ostatnich odkryć biotechnologicznych, wskazując jednocześnie na różne implikacje w aspektach etycznym, prawnym i ekonomicznym. Potrafi przedstawić własny punkt widzenia i go obronić.
5,0Student swobodnie interpretuje znaczenie głównych aktów prawnych dotyczących badań biotechnologicznych, przedstawia ich genezę i trudności towarzyszące ich przyjęciu w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Wskazuje na implikacje natury prawnej i etycznej w tym zakresie. Potrafi przedstawić znaczenie ekonomiczne najnowszych odkryć w biologii i biotechnologii oraz przekonać do swojego stanowiska w kontekście modyfikacji genetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-A4_K01Student ma świadomość wpływu osiągnięć nauki na rozwój udzkości i całej przyrody oraz ewentualnych skutków związanych z ich niekontrolowanym wykorzystaniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
Cel przedmiotuC-1Poznanie aktualnych trendów i teorii dotyczących rozwoju ludzkości i miejsca człowieka w przyrodzie w aspekcie dynamicznego rozwoju nauk biologicznych.
Treści programoweT-K-1Potęga przyrody - wielkość człowieka. Wspólny świat. Trwanie o długości skończonej. Dobro człowieka przed jego wolnością. Możliwości techniczne a etyka pragmatycznego działania.
T-K-3Transgeneza - organizmy transgeniczne: cele, sposoby otrzymywania, zagrożenia wynikajace z wprowadzenia organizmów transgenicznych, organizacje zwalczajace GMO. Etyczne aspekty terapii genowej, terapia genowa nowotworów, terapia genowa w Polsce.
T-K-2Modyfikacje genetyczne a zdrowie i "jakość" życia oraz transformacja nowotworowa komórki. Komórki macierzyste i etyczna ocena ich wykorzystania. Teoria struktur dyspatywnych. Skuteczność terapii.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna panelowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, nie przejawia inicjatywy i wykazuje nieprzychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
3,0Student ma świadomość znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli.
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną świadomości znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, przejawia inicjatywę i wykazuje przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-A4_K02Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość wpływu umiejetności przekonywania na postawę innych członków grupy i osiagane przez nią efekty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami etyczno-prawnymi i wyrobienie u nich właściwej postawy w kontekście mozliwości i celowości dokonywanych modyfikacji genetycznych u zwierzat i ludzi.
Treści programoweT-K-4Klonowanie - klonowanie zwierząt i ludzi, przyczyny aktualnych badań nad klonowaniem, klonowanie a przekazywanie osobowości, podstawowe problemy etyczne i prawne.
T-K-5Transplantacje - przeszczepianie narządów: rys historyczny, aspekty medyczne, etyczne (transplantacja w poszczególnych systemach religijnych), prawne. Ograniczenia i wyzwania ksenotransplantacji.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna panelowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zdolności do pracy zespołowej oraz aktywnego uczestnictwa w powierzonych mu zadaniach
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie, ale zadania wykonuje w sposób nieudolny, przejawiając umiarkowane zaangażowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie i aktywnie uczestniczy w powierzonych mu zadaniach