Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej
Sylabus przedmiotu Methods of monitoring of reproductive processes in animal:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Methods of monitoring of reproductive processes in animal | ||
Specjalność | Biotechnology in animal production and environmental protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | The knowledge of the biotechnology in animal reproduction. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Acquainting students with the possibility of controlling the reproductive processes in male and female taking the performance of detection of various ailments and disorders. |
C-2 | Developing skills of the proper selection of methods and interpretation of the results in the evaluation of the reproductive processes. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | The indirect methods for monitoring of ovarian cycle (signs of oestrus, hormonal tests, evaluation of cervical mucus and its degree of crystallization, cytological smear evaluation, measurement of body temperature). | 4 |
T-A-2 | The direct methods for monitoring of ovarian cycle (laparoscopy, ultrasound). | 3 |
T-A-3 | Methods for detection and monitoring of course of the pregnancy. | 3 |
T-A-4 | The monitoring of seasonal reproductive processes. | 2 |
T-A-5 | Macroscopic evaluation of ovarian cysts and abnormalities of the reproductive organs. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | The monitoring of the ovarian cycle. | 4 |
T-W-2 | The diagnostic methods used in dysfunction of the ovary (ovarian cysts, ovarian tumors). | 4 |
T-W-3 | The hormonal basis for the detection of pregnancy. Achievements in the field of the imaging course of the pregnancy. | 4 |
T-W-4 | The contemporary andrological diagnostic. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | The participation in the classes. | 15 |
A-A-2 | Preparation of the presentation. | 18 |
A-A-3 | Preparing to pass the exercise. | 11 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | The participation in the classes. | 15 |
A-W-2 | The study of professional literature. | 9 |
A-W-3 | The participation in the consultations. | 5 |
A-W-4 | Preparing to pass lectures. | 15 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | The informative lecture with the use multimedia techniques. |
M-2 | Activating methods (preparation of presentations by students). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: The evaluation of presentations prepared by students (teamwork). |
S-2 | Ocena podsumowująca: The final test covering the range of content lectures. |
S-3 | Ocena podsumowująca: The final test covering the range of exercise program content. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O4.2_W01 The student knows the methods for monitoring the ovarian cycle, taking into account the various phases of this cycle and its potential disorders. He knows the basics of hormonal methods for the detection of pregnancy. | BT_2A_W15 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BT_2A_BTZ-A-O4.2_W02 The student knows the current methods of used in the andrological diagnosis. | BT_2A_W06, BT_2A_W15 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O4.2_U01 The student should be able to apply an appropriate method for monitoring the ovarian cycle and pregnancy. He is able to interpret indicator parameters of disorders in the reproduction. | BT_2A_U06 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2, S-3 |
BT_2A_BTZ-A-O4.2_U02 The student is able to interpret of parameters of the clinical evaluation in the male reproduction. | BT_2A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O4.2_K01 The student will be able to apply the acquired knowledge and skills for the proper selection of and interpretation of the results in the evaluation of the reproductive processes. The completion of the course will be helpfull for the future work in the veterinary and medical laboratories. | BT_2A_K02 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O4.2_W01 The student knows the methods for monitoring the ovarian cycle, taking into account the various phases of this cycle and its potential disorders. He knows the basics of hormonal methods for the detection of pregnancy. | 2,0 | |
3,0 | The student lists the methods for monitoring the ovarian cycle and pregnancy diagnosis, but he can not describe them. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BTZ-A-O4.2_W02 The student knows the current methods of used in the andrological diagnosis. | 2,0 | |
3,0 | The student lists the methods used in the evaluation of the semen. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O4.2_U01 The student should be able to apply an appropriate method for monitoring the ovarian cycle and pregnancy. He is able to interpret indicator parameters of disorders in the reproduction. | 2,0 | |
3,0 | The student can choose some methods for monitoring the ovarian cycle and pregnancy diagnosis. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BTZ-A-O4.2_U02 The student is able to interpret of parameters of the clinical evaluation in the male reproduction. | 2,0 | |
3,0 | The student is able interpret only some parameters in the clinical evaluation of the male reproduction. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O4.2_K01 The student will be able to apply the acquired knowledge and skills for the proper selection of and interpretation of the results in the evaluation of the reproductive processes. The completion of the course will be helpfull for the future work in the veterinary and medical laboratories. | 2,0 | |
3,0 | The student is oriented in the discussed topics, but he showed little independent activity in the discussion. He can work in a group. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hafez E.S.E., Hafez B., Reproduction in farm animals, Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia (U.A), 2000
- T. A. McGeady, P. J. Quinn, E. S. FitzPatrick, M. T. Ryan, Veterinary Embryology, Blackwell Publishing, 2006
Literatura dodatkowa
- Gordon I. R., Reproductive technologies in farm animals, CABI Pub, Wallingford, Oxfordshire, Cambridge, MA, 2004