Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Hodowle tkankowe i komórkowe zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowle tkankowe i komórkowe zwierząt | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość pojęć z zakresu biologii komórki, fizjologii, biologii molekularnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z postawową terminologią z zakresu hodowli komórek i tkanek. |
C-2 | Prezentacja podstawowych i rutynowych procedur w pracy z hodowlami komórkowymi. |
C-3 | Prezentacja możliwości wykorzystania hodowli komórkowych w wielu dziedzinach nauki i diagnostyki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rys historyczny. Od pojedynczej komórki po inżynierię tkankową. | 2 |
T-A-2 | Komórki wykorzystywane w mikrobioanalityce. | 2 |
T-A-3 | Testy z wykorzystaniem hodowli komórkowych. | 2 |
T-A-4 | Hodowle komórkowe jako alternatywa dla badań na zwierzętach. | 2 |
T-A-5 | Banki komórek, linie komórkowe. | 2 |
T-A-6 | Banki krwi pępowinowej. | 2 |
T-A-7 | Autentyfikacja linii komórowych i problem zanieczyszczeń krzyżowych. | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń. Zasady pracy w laboratorium hodowli komórkowych. Dobra Praktyka Laboratoryjna. Podstawowe pojęcia dotyczące kultur in vitro zwierząt. | 4 |
T-L-2 | Hodowle komórek w zawiesinie. Założenie hodowli limfocytów T. | 2 |
T-L-3 | Utrwalenie materiału z hodowli w zawiesinie. | 2 |
T-L-4 | Hodowle komórek adherentnych. Założenie hodowli komórek nabłonkowych. | 2 |
T-L-5 | Hodowle adherentne. Założenie hodowli pierwotnej komórek fibroblastopodobnych. | 2 |
T-L-6 | Test żywotności komórek - metoda błękitu trypanu. | 2 |
T-L-7 | Bankowanie komórek. Zaliczenie treści ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hodowle tkankowe i komórkowe in vitro w ujęciu historycznym. | 1 |
T-W-2 | Cykl komórkowy i jego regulacja w układach in vitro | 6 |
T-W-3 | Biochemiczna i molekularna charakterstyka czynników wzrostu wykorzystywanych w hdowlach komórkowych in vitro | 2 |
T-W-4 | Inhibitory cyklu komórkowego i ich wykorzystanie w układach in vitro | 2 |
T-W-5 | Tempo proliferacyjne różnych typów komórk i ustalonych linii komórkowych w układach in vivo i in vitro | 2 |
T-W-6 | Komórki macierzyste i źródła ich pozyskiwania dla potrzeb hodowli in vitro. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Analiza wskazanych publikacji. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie od zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych. | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach. | 15 |
A-L-2 | Praca z literaturą fachowa. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści laboratoriów. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | wyjaśnienie |
M-3 | pokaz |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S-C_W01 Student zna i posługuje się pojęciami z zakresu hodowli komórkowych i tkankowych. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
BT_2A_BT-S-C_W02 Zna molekularne mechanizmy kontroli cyklu komórkowego komórek prawidłowych i nowotworowych. | — | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
BT_2A_BT-S-C_W03 Zna możliwosci wykorzystania potencjału komórek w tworzeniu hodowli komórek i tkanek. | — | — | — | C-3 | T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-5 | M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S-C_U01 Student potrafi założyć wybrane pierwotne hodowle komórkowe oraz przeprowadzić rutynowe czynności w pracy z komórkami przy zachowianu zasad aseptyki. | — | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-4 | S-1 |
BT_2A_BT-S-C_U02 Potrafi pracować z komórkami różnych linii komórkowych. | — | — | — | C-2 | T-A-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S-C_K01 Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych specyficznych dla hodolwi komórek. | — | — | — | C-2 | T-L-1 | M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S-C_W01 Student zna i posługuje się pojęciami z zakresu hodowli komórkowych i tkankowych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BT-S-C_W02 Zna molekularne mechanizmy kontroli cyklu komórkowego komórek prawidłowych i nowotworowych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BT-S-C_W03 Zna możliwosci wykorzystania potencjału komórek w tworzeniu hodowli komórek i tkanek. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S-C_U01 Student potrafi założyć wybrane pierwotne hodowle komórkowe oraz przeprowadzić rutynowe czynności w pracy z komórkami przy zachowianu zasad aseptyki. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BT-S-C_U02 Potrafi pracować z komórkami różnych linii komórkowych. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S-C_K01 Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych specyficznych dla hodolwi komórek. | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Drewa T., Kultury komórkowe zwierząt i człowieka., Wydawnictwo CM UMK, Toruń, 2007
Literatura dodatkowa
- Kawiak J., Zabel M., Seminaria z cytofizjologii, WYdawnictwo Medyczne Urban&Partner, Wrocław, 2002
- Ostrowski K., Kawiak J., Cytofizjologia, PZWL, Warszawa, 1990