Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Prawo a wprowadzanie GMO do środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo a wprowadzanie GMO do środowiska | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Szczegółowa wiedza z zakresu otrzymywania organizmów modyfikowanych genetycznie, podstawowe wiadomości z zakresu prawa administracyjnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów ze szczgółowymi regulacjami prawnymi w zakresie stosowania i uwalniania GMO do środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Uni Europejskiej. Zmiany w prawodawstwie Polskim i Unijnym. Proponowana nowelizacja Ustawy o GMO w Polsce. | 2 |
T-A-2 | Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - USA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w USA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych. | 2 |
T-A-3 | Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Brazylia. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Brazyli, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych. | 2 |
T-A-4 | Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Argentyna. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Argentynie, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych. | 2 |
T-A-5 | Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - RPA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w RPA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych. | 2 |
T-A-6 | Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Czechy. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Czechach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych. | 2 |
T-A-7 | Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Chiny. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Chinach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych. | 2 |
T-A-8 | Sprawdzian zaliczeniowy. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Akty prawa międzynarodowego regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO. Konwencja z Rio de Janeiro i Protokół Kartageński. | 2 |
T-W-2 | Prawo Unii Europejskiej. Dyrektywy w sprawie ograniczonego stosowania mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie w tym klasy zagrożenia biologicznego i przepisy szegółowe regulujące procedury zapobiegania niezamierzonemu uwolnieniu do środowiska. | 2 |
T-W-3 | Dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie zamierzonego uwolnienia do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie. Zamierzone uwolnienie GMO w jakimkolwiek innym celu niż wprowadzenie do obrotu. | 2 |
T-W-4 | Dyrektywy Komisji Europejskiej w zakresie wprowadzenia do obrotu GMO w charakterze lub składzie produktów. | 2 |
T-W-5 | Przepisy Unii Europejskiej w zakresie zmodyfikowanej genetycznie żywności i pasz. Tryb wydawania zgody na wprowadzenie żywności i pasz na rynek unijny, zasady oznakowania, zawartości dokumentacji, sposobu i trybu wykonania oznaczeń poziomu GM. | 2 |
T-W-6 | Przepisy regulujące możliwość śledzenia GMO i żywności oraz pasz z GMO. Rozporządzenia w sprawie transgranicznego przemieszczania GMO. | 1 |
T-W-7 | Ustawodawstwo regulująca zamknięte użycie, uwolnienie i wprowadzenie do obrotu GMO w Polsce. | 2 |
T-W-8 | Rejestr zamkniętego użycia i uwolnienia GMO do środowiska. Tryb i zasady uzyskiwania zezwoleń w Polsce | 1 |
T-W-9 | Sprawdzian zaliczeniowy | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć. Przygotowanie prezentacji multimedialnych. | 30 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca studenta | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Prezentacje multimedialne na temat wybranych zagadnień. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas dyskusji. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej prezentacji w zakresie zawartych treści oraz sposobu jej przedstawienia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_W01 Zapoznanie studentów z aktualnym stanem prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek. | BT_2A_W02, BT_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_U01 Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego. | BT_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_K01 Student będzie świadomy uwarunkowań prawnych dotyczących wprowadzania GMO oraz wykorzystania tej wiedzy w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do poszukiwania dodatkowych źródeł informacji. | BT_2A_K01, BT_2A_K04, BT_2A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_W01 Zapoznanie studentów z aktualnym stanem prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek. | 2,0 | Student nie zna aktualnego stanu prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek. |
3,0 | Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu bardzo dobrym. | |
5,0 | Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu znakomitym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_U01 Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego. | 2,0 | Student nie umie zinterpretować podstawowych przepisów prawnych, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego. |
3,0 | Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu bardzo dobrym. | |
5,0 | Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu znakomitym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_K01 Student będzie świadomy uwarunkowań prawnych dotyczących wprowadzania GMO oraz wykorzystania tej wiedzy w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do poszukiwania dodatkowych źródeł informacji. | 2,0 | Student nie nabył kompetencji. |
3,0 | Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student nabył kompetencje w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym. | |
5,0 | Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym. |
Literatura podstawowa
- Twardowski T., Zimny J., Twardowska A., Biobezpieczeństwo biotechnologii., Agencja Edytor, Poznań, 2003
- Kwapich E., Twardowski T., Biotechnologia a prawo; zbiór przepisów., Agencja Edytor, Poznań, 2003
- Jędrośka J., Bar M., Bukowski Z., Protokół Kartageński o Bezpieczeństwie Biologicznym do konwencji o Różnorodności Biologicznej - komentarz., Wrocław-Radzików, 2004, ISBN83-891172-15-1
Literatura dodatkowa
- Unia Europejska, Dyrektywy Unii Europejskiej, Rozporządzenia Komisji Europejskiej, Bruksela, 2001, http: www.europa.eu.int/biotechnology