Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Zastosowanie metod biotechnologii w ochronie zasobów genowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie metod biotechnologii w ochronie zasobów genowych
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, systematyki roślin, funkcjonowania organizmów w ekosystemach oraz wpływ zróżnicowanych czynników na populacje roślin. Podstawy genetyki populacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o potrzebie ochrony zasobów genowych roślin zarówno uprawnych jak i dziko rosnących, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej roślin.
C-2Zaznajomienie z metodami biotechnologicznymi zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie dokumentacji wymaganej do wymiany materiałów genetycznych między ośrodkami naukowymi, przedsiębiorstwami a bankami genów.2
T-A-2Aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące wymiany materiałów między bankami genów.2
T-A-3Metody krioprezerwacji stosowane w celu krótko i długoterminowego zabezpieczania materiału biologicznego. Prezentacje multimedialne studentów.2
T-A-4Metody diagnostyki molekularnej stosowane w bankach genów. Prezentacje multimedialne studentów.2
T-A-5Wyjazd terenowy do Pracownii Zasobów Genowych i Kultur in Vitro Zakładu Nasiennictwa i Ochrony Ziemniaka IHAR Odz. Bonin. Zapoznanie się z zasadmi funkcjonowania banku genów Ziemniaka.6
T-A-6Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej1
15
wykłady
T-W-1Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie. Strategia ochrony zasobów genowych w Polsce.2
T-W-2Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ2
T-W-3Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ2
T-W-4Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania i przechowywania materiałów genetycznych. Utrzymywanie prób nasion i klonów in vitro w stanie żywym i w czystości genetycznej. Identyfikacja odmianowa i gatunkowa. Zasady wymiany prób z innymi bankami genów i ogrodami botanicznymi w świecie oraz udostępniania materiałów wyjściowych hodowcom nowych odmian i placówkom badawczym.4
T-W-5Metody długoterminowego przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów. Metody krioprezerwacji.2
T-W-6Zastosowanie markerów molekularnych w katalogowaniu próbek, eliminowaniu pomyłek, duplikatów oraz tworzeniu bazy wymiany między bankami genów.2
T-W-7Sprawdzian zaliczeniowy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji multimedialnych z wybranych zagadnień15
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego15
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja.
M-3Ćwiczenia terenowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i uczestnictwa w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe zagrożenia dla bioróżnorodności roślin, opisuje i charakteryzuje możliwości ochrony genowych zasobów in situ oraz ex situ, a także wymienia podstawowe elementy strategii ochrony zasobów genowych.
BT_2A_W12C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1S-1
BT_2A_null_W02
Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych.
BT_2A_W16C-2T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_U01
W zakresie umiejetności student powinien umieć wskazać najważniejsze czynniki zagrażające bioróżnorodności i sformułować koncepcję przeciwdziałania wystepowaniu erozji genetycznej u roślin.
BT_2A_U04C-2T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6M-2, M-3S-2, S-3
BT_2A_null_U02
Student nabywa umiejętość powiązanie różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych.
BT_2A_U05C-2T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnej oceny zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne roślin oraz o znaczeniu metod biotechnologicznych wspierających zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń.
BT_2A_K03C-1, C-2T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6M-2, M-1, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe zagrożenia dla bioróżnorodności roślin, opisuje i charakteryzuje możliwości ochrony genowych zasobów in situ oraz ex situ, a także wymienia podstawowe elementy strategii ochrony zasobów genowych.
2,0Student nie umie wskazać najważniejszych obszarów zagrożeń dla bioróżnorodności, nie umie podać zakresu ochony in situ i ex situ oraz nie jest w stanie wymienić najważniejszych elementów strategii ochrony zasobów genowych.
3,0Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ oraz wymienia (w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych.
3,5Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i podaje charakterystykę przynajmniej połowy z nich, podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia ( w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych.
4,0Student wymienia najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, z krótką charakterystyką.
4,5Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką.
5,0Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką. Prezentuje wzajemne zależności i powiązania z między opisywanymi zagadnieniami.
BT_2A_null_W02
Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych.
2,0Student nie umie zdefiniować narzędzi biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie zasobów genowych.
3,0Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu podstawowym.
3,5Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu dobrym.
4,5Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu znakomitym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_U01
W zakresie umiejetności student powinien umieć wskazać najważniejsze czynniki zagrażające bioróżnorodności i sformułować koncepcję przeciwdziałania wystepowaniu erozji genetycznej u roślin.
2,0Student nie uczestniczył w dyskusji, nie przygotował i nie przedstawił prezentacji.
3,0Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o minimalnym zakresie materiałowym.
3,5Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o podstawowym zakresie materiałowym.
4,0Student uczestniczył w dyskusji na poziomie przeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą najważniejsze elementy zakresu materiałowego.
4,5Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego
5,0Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach i podczas samodzielnego studiowania literatury oraz przedstawił doskonałą prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego
BT_2A_null_U02
Student nabywa umiejętość powiązanie różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych.
2,0Student nie posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych.
3,0Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu podstawowym.
3,5Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu dobrym.
4,5Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu znakomitym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnej oceny zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne roślin oraz o znaczeniu metod biotechnologicznych wspierających zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń.
2,0Kompetencje niezadowalające.
3,0Kompetencje zadowalające ze znaczącymi niedociagnięciami.
3,5Kompetencje zadowalające z niedociągnięciami.
4,0Dobre kompetencje.
4,5Bardzo dobre kompetencje.
5,0Znakomite kompetencje.

Literatura podstawowa

  1. Andrzejewski R., Weigle A. (red), Różnorodność biologiczna Polski, NFOŚ, Warszawa, 2003
  2. Symonides E., Różnorodność biologiczna na poziomie gatunkowym., NFOŚ, Warszawa, 1994
  3. Olaczek R., Problemy ochrony różnorodności biologicznej na poziomie układów ekologicznych., NFOŚ, Warszawa, 1994
  4. Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda., WSiP, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Gliwicz J., Konwencja o różnorodności biologicznej: koncepcja, badania, strategia., NFOŚ, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie dokumentacji wymaganej do wymiany materiałów genetycznych między ośrodkami naukowymi, przedsiębiorstwami a bankami genów.2
T-A-2Aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące wymiany materiałów między bankami genów.2
T-A-3Metody krioprezerwacji stosowane w celu krótko i długoterminowego zabezpieczania materiału biologicznego. Prezentacje multimedialne studentów.2
T-A-4Metody diagnostyki molekularnej stosowane w bankach genów. Prezentacje multimedialne studentów.2
T-A-5Wyjazd terenowy do Pracownii Zasobów Genowych i Kultur in Vitro Zakładu Nasiennictwa i Ochrony Ziemniaka IHAR Odz. Bonin. Zapoznanie się z zasadmi funkcjonowania banku genów Ziemniaka.6
T-A-6Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie. Strategia ochrony zasobów genowych w Polsce.2
T-W-2Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ2
T-W-3Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ2
T-W-4Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania i przechowywania materiałów genetycznych. Utrzymywanie prób nasion i klonów in vitro w stanie żywym i w czystości genetycznej. Identyfikacja odmianowa i gatunkowa. Zasady wymiany prób z innymi bankami genów i ogrodami botanicznymi w świecie oraz udostępniania materiałów wyjściowych hodowcom nowych odmian i placówkom badawczym.4
T-W-5Metody długoterminowego przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów. Metody krioprezerwacji.2
T-W-6Zastosowanie markerów molekularnych w katalogowaniu próbek, eliminowaniu pomyłek, duplikatów oraz tworzeniu bazy wymiany między bankami genów.2
T-W-7Sprawdzian zaliczeniowy1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji multimedialnych z wybranych zagadnień15
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe zagrożenia dla bioróżnorodności roślin, opisuje i charakteryzuje możliwości ochrony genowych zasobów in situ oraz ex situ, a także wymienia podstawowe elementy strategii ochrony zasobów genowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowana znajomością z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi samodzielnie definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o potrzebie ochrony zasobów genowych roślin zarówno uprawnych jak i dziko rosnących, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej roślin.
Treści programoweT-W-3Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ
T-W-2Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ
T-W-1Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie. Strategia ochrony zasobów genowych w Polsce.
T-W-4Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania i przechowywania materiałów genetycznych. Utrzymywanie prób nasion i klonów in vitro w stanie żywym i w czystości genetycznej. Identyfikacja odmianowa i gatunkowa. Zasady wymiany prób z innymi bankami genów i ogrodami botanicznymi w świecie oraz udostępniania materiałów wyjściowych hodowcom nowych odmian i placówkom badawczym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wskazać najważniejszych obszarów zagrożeń dla bioróżnorodności, nie umie podać zakresu ochony in situ i ex situ oraz nie jest w stanie wymienić najważniejszych elementów strategii ochrony zasobów genowych.
3,0Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ oraz wymienia (w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych.
3,5Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i podaje charakterystykę przynajmniej połowy z nich, podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia ( w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych.
4,0Student wymienia najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, z krótką charakterystyką.
4,5Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką.
5,0Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką. Prezentuje wzajemne zależności i powiązania z między opisywanymi zagadnieniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_W02Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W16ma szczegółową wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z metodami biotechnologicznymi zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.
Treści programoweT-W-5Metody długoterminowego przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów. Metody krioprezerwacji.
T-W-6Zastosowanie markerów molekularnych w katalogowaniu próbek, eliminowaniu pomyłek, duplikatów oraz tworzeniu bazy wymiany między bankami genów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zdefiniować narzędzi biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie zasobów genowych.
3,0Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu podstawowym.
3,5Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu dobrym.
4,5Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_U01W zakresie umiejetności student powinien umieć wskazać najważniejsze czynniki zagrażające bioróżnorodności i sformułować koncepcję przeciwdziałania wystepowaniu erozji genetycznej u roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z metodami biotechnologicznymi zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.
Treści programoweT-W-3Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ
T-W-5Metody długoterminowego przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów. Metody krioprezerwacji.
T-W-2Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ
T-W-1Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie. Strategia ochrony zasobów genowych w Polsce.
T-W-4Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania i przechowywania materiałów genetycznych. Utrzymywanie prób nasion i klonów in vitro w stanie żywym i w czystości genetycznej. Identyfikacja odmianowa i gatunkowa. Zasady wymiany prób z innymi bankami genów i ogrodami botanicznymi w świecie oraz udostępniania materiałów wyjściowych hodowcom nowych odmian i placówkom badawczym.
T-W-6Zastosowanie markerów molekularnych w katalogowaniu próbek, eliminowaniu pomyłek, duplikatów oraz tworzeniu bazy wymiany między bankami genów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja.
M-3Ćwiczenia terenowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i uczestnictwa w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczył w dyskusji, nie przygotował i nie przedstawił prezentacji.
3,0Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o minimalnym zakresie materiałowym.
3,5Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o podstawowym zakresie materiałowym.
4,0Student uczestniczył w dyskusji na poziomie przeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą najważniejsze elementy zakresu materiałowego.
4,5Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego
5,0Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach i podczas samodzielnego studiowania literatury oraz przedstawił doskonałą prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_U02Student nabywa umiejętość powiązanie różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z metodami biotechnologicznymi zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.
Treści programoweT-A-6Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej
T-A-2Aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące wymiany materiałów między bankami genów.
T-A-4Metody diagnostyki molekularnej stosowane w bankach genów. Prezentacje multimedialne studentów.
T-A-5Wyjazd terenowy do Pracownii Zasobów Genowych i Kultur in Vitro Zakładu Nasiennictwa i Ochrony Ziemniaka IHAR Odz. Bonin. Zapoznanie się z zasadmi funkcjonowania banku genów Ziemniaka.
T-A-3Metody krioprezerwacji stosowane w celu krótko i długoterminowego zabezpieczania materiału biologicznego. Prezentacje multimedialne studentów.
T-A-1Omówienie dokumentacji wymaganej do wymiany materiałów genetycznych między ośrodkami naukowymi, przedsiębiorstwami a bankami genów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja.
M-3Ćwiczenia terenowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i uczestnictwa w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych.
3,0Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu podstawowym.
3,5Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu dobrym.
4,5Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnej oceny zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne roślin oraz o znaczeniu metod biotechnologicznych wspierających zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o potrzebie ochrony zasobów genowych roślin zarówno uprawnych jak i dziko rosnących, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej roślin.
C-2Zaznajomienie z metodami biotechnologicznymi zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.
Treści programoweT-A-6Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej
T-A-2Aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące wymiany materiałów między bankami genów.
T-A-4Metody diagnostyki molekularnej stosowane w bankach genów. Prezentacje multimedialne studentów.
T-A-5Wyjazd terenowy do Pracownii Zasobów Genowych i Kultur in Vitro Zakładu Nasiennictwa i Ochrony Ziemniaka IHAR Odz. Bonin. Zapoznanie się z zasadmi funkcjonowania banku genów Ziemniaka.
T-A-3Metody krioprezerwacji stosowane w celu krótko i długoterminowego zabezpieczania materiału biologicznego. Prezentacje multimedialne studentów.
T-A-1Omówienie dokumentacji wymaganej do wymiany materiałów genetycznych między ośrodkami naukowymi, przedsiębiorstwami a bankami genów.
T-W-3Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ
T-W-5Metody długoterminowego przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów. Metody krioprezerwacji.
T-W-2Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ
T-W-1Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie. Strategia ochrony zasobów genowych w Polsce.
T-W-4Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania i przechowywania materiałów genetycznych. Utrzymywanie prób nasion i klonów in vitro w stanie żywym i w czystości genetycznej. Identyfikacja odmianowa i gatunkowa. Zasady wymiany prób z innymi bankami genów i ogrodami botanicznymi w świecie oraz udostępniania materiałów wyjściowych hodowcom nowych odmian i placówkom badawczym.
T-W-6Zastosowanie markerów molekularnych w katalogowaniu próbek, eliminowaniu pomyłek, duplikatów oraz tworzeniu bazy wymiany między bankami genów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja.
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia terenowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i uczestnictwa w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje niezadowalające.
3,0Kompetencje zadowalające ze znaczącymi niedociagnięciami.
3,5Kompetencje zadowalające z niedociągnięciami.
4,0Dobre kompetencje.
4,5Bardzo dobre kompetencje.
5,0Znakomite kompetencje.