Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Substancje niepożądane w paszach i żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Substancje niepożądane w paszach i żywności | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość chemii |
W-2 | podstawy żywienia człowieka |
W-3 | Podstawy żywienia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie głównych substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność składników odżywczych żywności i pasz, występujących w surowcach i produktach roślinnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka poszczególnych grup roślin pod względem zawartości substancji biologiczne czynnych. | 4 |
T-A-2 | Produkty przemiany podstawowej. Produkty metabolizmu wtórnego. | 3 |
T-A-3 | Związki fenolowe, polifenolowe, fenolokwasy i garbniki. Flawonoidy, bioflawonoidy. Glukozydy cyjanogenne Substancje goitrogenne. Alkaloidy. Roślinne inhibitory enzymatyczne. Metody ograniczenia aktywności inhibitorów enzymatycznych. Fitohemaglutyniny. Fitohormony. Antywitaminy roślinne. | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Substancje czynne w roślinach. Charakterystyka poszczegółnych grup roślin pod względem zawartości substancji antyodżywczych. Klasyfikacja substancji czynnych. | 3 |
T-W-2 | Produkty przemiany podstawowej. Produkty metabolizmu wtórnego. | 3 |
T-W-3 | Struktura i właściwości ważniejszych grup związków: antywitaminy, inhibitory trypsyny, taniny, fityniany. Związki toksyczne: alkaloidy, glukozynolany, glikozydy cyjanogenne, saponiny, związki toksyczne grzybów kapeluszowych. Związki toksyczne powstające podczas procesów technologicznych i kulinarnych: nitrozaminy, aminy biogenne, produkty oksydacji i degradacji tłuszczów. | 6 |
T-W-4 | Rośliny źródłem substancji wspomagających leczenie. Substancje prozdrowotne oraz szkodliwe dla zdrowia występujące w żywności. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury. | 10 |
A-A-3 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 10 |
A-A-4 | Zaliczenie pisemne ćwiczeń. | 2 |
A-A-5 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 7 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści wykładów. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 15 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów. | 3 |
A-W-5 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 4 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Pogadanka |
M-4 | Objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O4.3_W01 student wymienia i opisuje grupy substancji toksycznych występujacych w paszach i żywności | BT_2A_W12, BT_2A_W13 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O4.3_U01 Student umie właściwie sklasyfikować substancje biologicznie czynne | BT_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-3 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O4.3_K01 Student rozwija aktywność poznawczą | BT_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-1, T-W-4 | M-4, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O4.3_W01 student wymienia i opisuje grupy substancji toksycznych występujacych w paszach i żywności | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wymienić grupy substancji toksycznych występujacych w paszach i żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O4.3_U01 Student umie właściwie sklasyfikować substancje biologicznie czynne | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność sklasyfikowania właściwie substancji biologicznie czynnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O4.3_K01 Student rozwija aktywność poznawczą | 2,0 | |
3,0 | student postępuje zgodnie z zasadami etyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach, Kraków, 2001
- Sikorski Z., E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1994
- Grynia M., Trujące i szkodliwe rośliny łąk i pastwisk, PWRiL, Poznań, 1974
- Steńczuk W., Toksykologia, PZWL, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- Sikorski, W., Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2000
- Młodecki H., Piekarski L., Zagadnienia zdrowotne żywności, PZWL, Warszawa, 1987