Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 5 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, mikrobiologii i biotechnologii spożywczej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi mikrobiologii żywności. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie próbek żywnosci do badań oraz ich analiza mikrobiologiczna4
T-L-2Charakterystyka Salmonella sp. oraz metody jej oznaczania w żywności2
T-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia, Legionella)2
T-L-4Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod ocenu stanu sanitarnego żywności2
10
wykłady
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności3
T-W-2Czynniki środowiska zewnętrznego i wewnętrznego żywności2
T-W-3Procesy psucia się żywności powodowane przez drobnoustroje2
T-W-4Mikrobiologia mięsa2
T-W-5Mikrobiologia wędlin i konserw2
T-W-6Mikrobiologia ryb i przetworów z ryb2
T-W-7Mikrobiologia mleka i przetworów mlecznych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.10
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Pisemne zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.7
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia tematyki wykładów.13
A-W-4Konsultacje7
A-W-5Zaliczenie ćwiczeń2
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnychh.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-C_W01
Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym.
BT_2A_W06C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-C_U01
. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
BT_2A_U04C-1T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-C_K01
Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej. Studenci znają także podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasyczne . Ponadto znają i mają śiadomość zagrożenia wynikające z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
BT_2A_K03C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-C_W01
Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym.
2,0Brak wiedzy w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Brak znajomości teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów.
3,0Podstawowa wiedza w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Dostateczna znajomość teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-C_U01
. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
2,0Brak umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych.Brak teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
3,0Dostateczna umiejętność identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Dostateczna znajomość teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-C_K01
Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej. Studenci znają także podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasyczne . Ponadto znają i mają śiadomość zagrożenia wynikające z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
2,0Studenci nie znają podstawowych technik badawczych z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto nie znają i nie mają świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
3,0Studenci znają podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto znają na poziomie dostatecznym i mają dostateczną świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Molenda, Mikrobiologia żywności, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010, I
  2. Jadwiga Szostak -Kot, Mikrobiologia produktów, Uniwersytetu w Krakowie, Kraków, 2010, I
  3. Krystyna trojanowska, Helena Giebel, Barbara Gołębiowska, Mikrobiologia żywności, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2013, IV
  4. Małgorzata Gniewoszi Edyta Lipińska, Zastosowanie wybranych drobnoustrojów w biotechnologii żywności, SGGW, Warszawa, 2013, I

Literatura dodatkowa

  1. Stanisław Błażejak i Iwona Gientka, Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywnosci, SGGW, Warszawa, 2010, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie próbek żywnosci do badań oraz ich analiza mikrobiologiczna4
T-L-2Charakterystyka Salmonella sp. oraz metody jej oznaczania w żywności2
T-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia, Legionella)2
T-L-4Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod ocenu stanu sanitarnego żywności2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności3
T-W-2Czynniki środowiska zewnętrznego i wewnętrznego żywności2
T-W-3Procesy psucia się żywności powodowane przez drobnoustroje2
T-W-4Mikrobiologia mięsa2
T-W-5Mikrobiologia wędlin i konserw2
T-W-6Mikrobiologia ryb i przetworów z ryb2
T-W-7Mikrobiologia mleka i przetworów mlecznych2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.10
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Pisemne zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.7
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia tematyki wykładów.13
A-W-4Konsultacje7
A-W-5Zaliczenie ćwiczeń2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-C_W01Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi mikrobiologii żywności. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej
Treści programoweT-L-2Charakterystyka Salmonella sp. oraz metody jej oznaczania w żywności
T-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia, Legionella)
T-L-1Przygotowanie próbek żywnosci do badań oraz ich analiza mikrobiologiczna
T-W-4Mikrobiologia mięsa
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności
T-W-3Procesy psucia się żywności powodowane przez drobnoustroje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnychh.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Brak znajomości teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów.
3,0Podstawowa wiedza w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Dostateczna znajomość teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-C_U01. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi mikrobiologii żywności. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej
Treści programoweT-L-2Charakterystyka Salmonella sp. oraz metody jej oznaczania w żywności
T-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia, Legionella)
T-W-4Mikrobiologia mięsa
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności
T-W-3Procesy psucia się żywności powodowane przez drobnoustroje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych.Brak teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
3,0Dostateczna umiejętność identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Dostateczna znajomość teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-C_K01Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej. Studenci znają także podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasyczne . Ponadto znają i mają śiadomość zagrożenia wynikające z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi mikrobiologii żywności. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej
Treści programoweT-L-2Charakterystyka Salmonella sp. oraz metody jej oznaczania w żywności
T-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia, Legionella)
T-L-4Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod ocenu stanu sanitarnego żywności
T-W-4Mikrobiologia mięsa
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności
T-W-3Procesy psucia się żywności powodowane przez drobnoustroje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnychh.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studenci nie znają podstawowych technik badawczych z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto nie znają i nie mają świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
3,0Studenci znają podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto znają na poziomie dostatecznym i mają dostateczną świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
3,5
4,0
4,5
5,0