Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Wprowadzanie nowych transgenów do roślin uprawnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzanie nowych transgenów do roślin uprawnych | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość genetyki i hodowli roślin, podstaw biotechnologii oraz podstaw inżynierii genetycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i skalą modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie tematyki realizowanych zajęć, kryteriów uzyskania zaliczenia oraz omówienie zasad i tematyki przygotowania i przedstawienia referatów. | 1 |
T-A-2 | Monitorowanie transgenów. Cele i metody. | 2 |
T-A-3 | Identyfikowanie elementów konstrukcji genowych lub genów docelowych u roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne. Dyskusja wyników. | 6 |
T-A-4 | Biotransformacje z użyciem komórek i organów roślinnych. Trendy i aplikacje przyszłości. | 3 |
T-A-5 | Technologie RNAi w wybranych aplikacjach GM roślin. | 1 |
T-A-6 | Prezentacja referatów i dyskusja nad ich treściami. Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Eksperymentalne kierunki w transgenezie roślin. Wykorzystanie heterologicznej ekspresji syntazy fitoenu, desaturazy fitoenu, desaturazy karotenu oraz cyklazy karotenu w poprawianiu cech jakościowych transgenicznych odmian ryżu, pomidora oraz rzepaku. | 2 |
T-W-2 | Zmiana ekspresji gamma-metylotransferazy w biosyntezie tokoferoli w celu zwiększenia zawartości witaminy E pozyskiwanej z transgenicznych roślin. Wzbogacanie roślin w fitoestrogeny, izoflawony, fruktany, metioninę oraz likopen. Strategie i cele modyfikacji. | 3 |
T-W-3 | Zwiększanie wartości cech użytkowych roślin GM poprzez modyfikację fotosyntezy, skarlanie, podwyższanie ważliwości na zacienienie oraz regulację procesem starzenia się roślin. | 3 |
T-W-4 | Strategie podwyższania u roślin GM tolerancji na czynniki wywołujące stres abiotyczny. Fitoremediacja. Wykorzystanie roślin GM do produkcji biopaliw. | 2 |
T-W-5 | Eliminacja genów markerowych. Zastosowanie systemu Cre/lox, sekwencji homologicznych flankujących gen markerowy, różnych konstruktów DNA dla genów docelowych i markerowych. | 3 |
T-W-6 | Aktualny stan prawodawstawa polskiego regulujący aspekty wytwarzania i użycia różnych form GMO. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-A-3 | przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach informacyjnych oraz problemowych | 20 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia demonstracyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena merytoryczna oraz formy prezentacji referatu na zadany temat |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z realizowanych form zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_W01 Objaśnia cele i metody stosowane do transformacji genetycznych u roślin. Potrafi opisac znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego funkcjonowania w genomie roślinnym | BT_2A_W01, BT_2A_W08, BT_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_U01 potrafi identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisac wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych. | BT_2A_U04, BT_2A_U07 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_K01 Rozumie i ma świadomość potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. Rozumie potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć. | BT_2A_K02 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-6, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_W01 Objaśnia cele i metody stosowane do transformacji genetycznych u roślin. Potrafi opisac znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego funkcjonowania w genomie roślinnym | 2,0 | studnet nie potrafi objaśnić celów, metod ani elementów konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. |
3,0 | studnet potrafi w stopniu podstawowym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. | |
3,5 | studnet potrafi w stopniu zadowalającym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. | |
4,0 | studnet potrafi w stopniu dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. | |
4,5 | studnet potrafi w stopniu ponad dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. | |
5,0 | studnet potrafi w stopniu bardzo dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_U01 potrafi identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisac wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych. | 2,0 | student nie potrafi identyfikować elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, nie objaśnia i nie tłumaczy ich funkcji. Nie potrafi opisać wad ani zalet elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych. |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu podstawowym. | |
3,5 | student potrafi w stopniu zadowalającym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu zadowalającym. | |
4,0 | student potrafi w stopniu dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu dobrym. | |
4,5 | student potrafi w stopniu ponad dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu ponad dobrym. | |
5,0 | student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_K01 Rozumie i ma świadomość potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. Rozumie potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć. | 2,0 | student nie rozumie i nie ma świadomości potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. |
3,0 | student rozumie i ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. | |
3,5 | student rozumie i ma świadomość w stopniu zadowalającym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. | |
4,0 | student rozumie i ma świadomość w stopniu dobrym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. | |
4,5 | student rozumie i ma świadomość w stopniu ponad dobrym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. | |
5,0 | student rozumie i ma bardzo dobrą świadomość na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. |
Literatura podstawowa
- Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, Wydawnictow Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Twardowski T. (red), Biotechnologia, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań, 2006, 3 (74) 2006
Literatura dodatkowa
- Michalik Barbara (red)., Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Drukpol s.c., Kraków, 1996
- Autorzy prac naukowych, prac przeglądowych, Wybrane publikacje poświęcone tematyce realizowanej w ramach porowadzonego przedmiotu, Wiodące wydawnictwa naukowe, 2011
- Anioł A., Bujak H., Dalbiak A., Giziński M., Głowacka B., Linkiewicz A., Oleszczuk S., Sowa S., Twardowski T., Zimny J., Zimny T., Narkiewicz-Jodko J., Połanecki P., Wiąckowski S.K., Żarski T., Organizmy genetycznie zmodyfikowane, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2004, Materiały szkoleniowe - Transition Facility 2004/016-829.03.01