Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Nutriproteomika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nutriproteomika
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu biochemii
W-2Podstawowe wiadomości z zakresu fizjologii.
W-3Podstawowe wiadomości z zakresu proteomiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wpływem żywienia i dodatków żywieniowych na organizację organizmu na poziomie białek.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych peptydów. Wpływ aktywności biologicznej i funkcjonalnej peptydów na szlaki sygnałowe w komórkach.4
T-A-2Charakterystyka bioaktywnych peptydów pochodzących z białek mleka (peptydy o działaniu: przeciwnadciśnieniowym, immunostymulującym, immunomodulującym, opioidowym, antagonistycznym do receptorów opioidowych, antyoksydacyjnym, przeciwbakteryjnym, wiążącym i transportującym składniki mineralne, przeciwzakrzepowym, hipocholestrolemicznym).4
T-A-3Przykłady zastosowania chromatografii cieczowej połączonej z tandemową spektrometrią mas (LC-MS/MS) do identyfikacji oraz ilościowej analizy peptydów o krótkich (<7 aminokwasów), średnich (7-25 aminokwasów) oraz długich (>25 aminokwasów) resztach aminokwasowych. Bioinformatyczna analiza danych proteomicznych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych: BioPep, Blast, MS Blast, Clustal i PeptideSearch.2
T-A-4Wpływ modyfikacji żywieniowych na zmniejszenie ryzyka występowania chorób krążenia, chorób nowotworowych oraz dysfunkcji układu pokarmowego.2
T-A-5Wpływ podawania do diety fruktanów typu inulinowego na zmiany proteomu nerek, wątroby, jelita grubego u zwierząt.3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do nutriproteomiki – definicja, aktualne kierunki prowadzonych badań oraz wymierne efekty ich wykorzystania w praktyce. Najnowsze strategie proteomiczne wykorzystywane w badaniach z zakresu nutriproteomiki.2
T-W-2Zastosowanie narzędzi proteomicznych w celu oceny wpływu i identyfikacji alergenów zawartych w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych2
T-W-3Żywność funkcjonalna a nutriproteomika.2
T-W-4Analiza jakości i autentyczności produktów z użyciem technik proteomicznych.2
T-W-5Ocena wpływu czasu i warunków przechowywania produktów z użyciem narzędzi proteomicznych.2
T-W-6Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Wpływ podawania niebiałkowych substancji bioaktywnych tj. flawonoidy, fitoestrogeny (izoflawony), organiczne związki siarki, karotenoidy na proteom.2
T-W-7Prognozowane trendy, kierunki i perspektywy w badaniach nutriproteomicznych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia materiału zajęć audytoryjnych.12
A-A-3Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć.10
A-A-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia.7
44
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.12
A-W-3Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć.12
A-W-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.7
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera.
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia przedmiotu.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_W01
Student zna podstawowe cele i założenia w badaniach nutriproteomicznych. Rozumie wpływ żywności i dodatków żywieniowych na proteom wybranych tkanek i narzadów zwierząt.
BT_2A_W01, BT_2A_W06, BT_2A_W08, BT_2A_W13R2A_W01, R2A_W04, R2A_W07InzA2_W02C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_U01
Student potrafi ocenić wpływ składników diety na zmiany porteomu wybranych tkanek i narządów człowieka i zwierząt. Potrafi wyjaśnić wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość produktów w aspekcie badań nutriproteomicznych.
BT_2A_U04, BT_2A_U05, BT_2A_U07R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U08C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_K01
Student potrafi przedstawić zależności pomiedzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi, a jakością produktów pochodzenia zwierzącego i roślinnego, a także wpływ żywienia na organizm człowieka i zwierząt na poziomie białek.
BT_2A_K02, BT_2A_K03R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_W01
Student zna podstawowe cele i założenia w badaniach nutriproteomicznych. Rozumie wpływ żywności i dodatków żywieniowych na proteom wybranych tkanek i narzadów zwierząt.
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_U01
Student potrafi ocenić wpływ składników diety na zmiany porteomu wybranych tkanek i narządów człowieka i zwierząt. Potrafi wyjaśnić wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość produktów w aspekcie badań nutriproteomicznych.
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_K01
Student potrafi przedstawić zależności pomiedzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi, a jakością produktów pochodzenia zwierzącego i roślinnego, a także wpływ żywienia na organizm człowieka i zwierząt na poziomie białek.
2,0
3,0Student wykazuje się na poziomie podstawowym znajomością zalezności pomiędzy czynnikami wpływajacymi na jakość produktów żywnościowych oraz ich wpływu na organizm człowika i zwierzat na poziomie białek.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Agnieszka Kraj, Anna Drabik, Jerzy Silbering, Proteomika i metabolomika, Wydawnictwo Uniwersytetu warszawskiego, Warszawa, 2011, wydanie I
  2. Agnieszka Kraj, Jerzy Silberring, Proteomika, Wydawnictwo EJB, Kraków, 2004, wydanie I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych peptydów. Wpływ aktywności biologicznej i funkcjonalnej peptydów na szlaki sygnałowe w komórkach.4
T-A-2Charakterystyka bioaktywnych peptydów pochodzących z białek mleka (peptydy o działaniu: przeciwnadciśnieniowym, immunostymulującym, immunomodulującym, opioidowym, antagonistycznym do receptorów opioidowych, antyoksydacyjnym, przeciwbakteryjnym, wiążącym i transportującym składniki mineralne, przeciwzakrzepowym, hipocholestrolemicznym).4
T-A-3Przykłady zastosowania chromatografii cieczowej połączonej z tandemową spektrometrią mas (LC-MS/MS) do identyfikacji oraz ilościowej analizy peptydów o krótkich (<7 aminokwasów), średnich (7-25 aminokwasów) oraz długich (>25 aminokwasów) resztach aminokwasowych. Bioinformatyczna analiza danych proteomicznych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych: BioPep, Blast, MS Blast, Clustal i PeptideSearch.2
T-A-4Wpływ modyfikacji żywieniowych na zmniejszenie ryzyka występowania chorób krążenia, chorób nowotworowych oraz dysfunkcji układu pokarmowego.2
T-A-5Wpływ podawania do diety fruktanów typu inulinowego na zmiany proteomu nerek, wątroby, jelita grubego u zwierząt.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do nutriproteomiki – definicja, aktualne kierunki prowadzonych badań oraz wymierne efekty ich wykorzystania w praktyce. Najnowsze strategie proteomiczne wykorzystywane w badaniach z zakresu nutriproteomiki.2
T-W-2Zastosowanie narzędzi proteomicznych w celu oceny wpływu i identyfikacji alergenów zawartych w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych2
T-W-3Żywność funkcjonalna a nutriproteomika.2
T-W-4Analiza jakości i autentyczności produktów z użyciem technik proteomicznych.2
T-W-5Ocena wpływu czasu i warunków przechowywania produktów z użyciem narzędzi proteomicznych.2
T-W-6Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Wpływ podawania niebiałkowych substancji bioaktywnych tj. flawonoidy, fitoestrogeny (izoflawony), organiczne związki siarki, karotenoidy na proteom.2
T-W-7Prognozowane trendy, kierunki i perspektywy w badaniach nutriproteomicznych.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia materiału zajęć audytoryjnych.12
A-A-3Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć.10
A-A-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia.7
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.12
A-W-3Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć.12
A-W-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.7
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O5.3_W01Student zna podstawowe cele i założenia w badaniach nutriproteomicznych. Rozumie wpływ żywności i dodatków żywieniowych na proteom wybranych tkanek i narzadów zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do nutriproteomiki – definicja, aktualne kierunki prowadzonych badań oraz wymierne efekty ich wykorzystania w praktyce. Najnowsze strategie proteomiczne wykorzystywane w badaniach z zakresu nutriproteomiki.
T-W-2Zastosowanie narzędzi proteomicznych w celu oceny wpływu i identyfikacji alergenów zawartych w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych
T-W-3Żywność funkcjonalna a nutriproteomika.
T-W-4Analiza jakości i autentyczności produktów z użyciem technik proteomicznych.
T-W-5Ocena wpływu czasu i warunków przechowywania produktów z użyciem narzędzi proteomicznych.
T-W-6Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Wpływ podawania niebiałkowych substancji bioaktywnych tj. flawonoidy, fitoestrogeny (izoflawony), organiczne związki siarki, karotenoidy na proteom.
T-W-7Prognozowane trendy, kierunki i perspektywy w badaniach nutriproteomicznych.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera.
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia przedmiotu.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O5.3_U01Student potrafi ocenić wpływ składników diety na zmiany porteomu wybranych tkanek i narządów człowieka i zwierząt. Potrafi wyjaśnić wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość produktów w aspekcie badań nutriproteomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
BT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
BT_2A_U07Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy regulacji metabolizmu; rozumie mechanizm działania enzymów, potrafi je pozyskiwać i wykorzystywać; weryfikuje przydatność enzymów z użyciem narzędzi bioinformatycznych (modelowanie białek).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem żywienia i dodatków żywieniowych na organizację organizmu na poziomie białek.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów.
Treści programoweT-A-1Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych peptydów. Wpływ aktywności biologicznej i funkcjonalnej peptydów na szlaki sygnałowe w komórkach.
T-A-2Charakterystyka bioaktywnych peptydów pochodzących z białek mleka (peptydy o działaniu: przeciwnadciśnieniowym, immunostymulującym, immunomodulującym, opioidowym, antagonistycznym do receptorów opioidowych, antyoksydacyjnym, przeciwbakteryjnym, wiążącym i transportującym składniki mineralne, przeciwzakrzepowym, hipocholestrolemicznym).
T-A-3Przykłady zastosowania chromatografii cieczowej połączonej z tandemową spektrometrią mas (LC-MS/MS) do identyfikacji oraz ilościowej analizy peptydów o krótkich (<7 aminokwasów), średnich (7-25 aminokwasów) oraz długich (>25 aminokwasów) resztach aminokwasowych. Bioinformatyczna analiza danych proteomicznych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych: BioPep, Blast, MS Blast, Clustal i PeptideSearch.
T-A-4Wpływ modyfikacji żywieniowych na zmniejszenie ryzyka występowania chorób krążenia, chorób nowotworowych oraz dysfunkcji układu pokarmowego.
T-A-5Wpływ podawania do diety fruktanów typu inulinowego na zmiany proteomu nerek, wątroby, jelita grubego u zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O5.3_K01Student potrafi przedstawić zależności pomiedzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi, a jakością produktów pochodzenia zwierzącego i roślinnego, a także wpływ żywienia na organizm człowieka i zwierząt na poziomie białek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem żywienia i dodatków żywieniowych na organizację organizmu na poziomie białek.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów.
Treści programoweT-A-1Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych peptydów. Wpływ aktywności biologicznej i funkcjonalnej peptydów na szlaki sygnałowe w komórkach.
T-A-2Charakterystyka bioaktywnych peptydów pochodzących z białek mleka (peptydy o działaniu: przeciwnadciśnieniowym, immunostymulującym, immunomodulującym, opioidowym, antagonistycznym do receptorów opioidowych, antyoksydacyjnym, przeciwbakteryjnym, wiążącym i transportującym składniki mineralne, przeciwzakrzepowym, hipocholestrolemicznym).
T-A-3Przykłady zastosowania chromatografii cieczowej połączonej z tandemową spektrometrią mas (LC-MS/MS) do identyfikacji oraz ilościowej analizy peptydów o krótkich (<7 aminokwasów), średnich (7-25 aminokwasów) oraz długich (>25 aminokwasów) resztach aminokwasowych. Bioinformatyczna analiza danych proteomicznych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych: BioPep, Blast, MS Blast, Clustal i PeptideSearch.
T-A-4Wpływ modyfikacji żywieniowych na zmniejszenie ryzyka występowania chorób krążenia, chorób nowotworowych oraz dysfunkcji układu pokarmowego.
T-A-5Wpływ podawania do diety fruktanów typu inulinowego na zmiany proteomu nerek, wątroby, jelita grubego u zwierząt.
T-W-1Wprowadzenie do nutriproteomiki – definicja, aktualne kierunki prowadzonych badań oraz wymierne efekty ich wykorzystania w praktyce. Najnowsze strategie proteomiczne wykorzystywane w badaniach z zakresu nutriproteomiki.
T-W-2Zastosowanie narzędzi proteomicznych w celu oceny wpływu i identyfikacji alergenów zawartych w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych
T-W-3Żywność funkcjonalna a nutriproteomika.
T-W-4Analiza jakości i autentyczności produktów z użyciem technik proteomicznych.
T-W-5Ocena wpływu czasu i warunków przechowywania produktów z użyciem narzędzi proteomicznych.
T-W-6Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Wpływ podawania niebiałkowych substancji bioaktywnych tj. flawonoidy, fitoestrogeny (izoflawony), organiczne związki siarki, karotenoidy na proteom.
T-W-7Prognozowane trendy, kierunki i perspektywy w badaniach nutriproteomicznych.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera.
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia przedmiotu.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się na poziomie podstawowym znajomością zalezności pomiędzy czynnikami wpływajacymi na jakość produktów żywnościowych oraz ich wpływu na organizm człowika i zwierzat na poziomie białek.
3,5
4,0
4,5
5,0