Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Parazytologia systematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia systematyczna
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 0,80,59zaliczenie
laboratoriaL2 28 1,20,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Anatomia ptaka
W-2Zoologia bezkręgowców i parazytologia ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów
C-2Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych
C-3Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
C-4Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sekcja parazytologiczna kręgowca stałociepnego - metody i zasady bezpieczeństwa przy sekcji3
T-L-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych3
T-L-3Pobieranie, utrwalanie, barwienie, prześwietlanie, przechowywanie pasożytów oraz sporządzanie preparatów stałych4
T-L-4Pasożytnicze pierwotniaki i płazińce – budowa, biologia i systematyka6
T-L-5Pasożytnicze nicienie i kolcogłowy – budowa, biologia i systematyka6
T-L-6Pasożytnicze stawonogi – budowa, biologia i systematyka6
28
wykłady
T-W-1Wstęp do parazytologii systematycznej (systematyka i taksonomia w parazytologii, nomenklatura binominalna i trinominalna w zoologii i parazytologii, projekt Fauna Europaea i jego znaczenie w parazytologii systematycznej)2
T-W-2Miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego, czyli gdzie i u kogo szukać pasożytów?2
T-W-3Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów z podkrólestwa Protozoa3
T-W-4Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów ważniejszych typów z królestwa Metazoa (Mesozoa, Porifera, Cnidaria, Ctenophora, Platyhelminthes, Nemertea, Rotifera, Nematoda, Nematomorpha, Acanthocephala, Annelida, Arthropoda, Pentastomida, Mollusca i Chordata)5
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek4
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia2
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówki na poczatku ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C12,_W01
Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze taksony pasożytów z grup Protozoa i Metazoa
BL_2A_W02, BL_2A_W10C-2, C-4T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3
BL_2A_C12,_W02
Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować pasożyty
BL_2A_W02, BL_2A_W10C-2, C-4T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3
BL_2A_C12,_W03
Student potrafi dobrać metodę pozyskiwania, utrwalania barwienia (lub prześwietlania) oraz oznaczania pasożytów w zależności od jego przynależności systematycznej
BL_2A_W02, BL_2A_W09C-1, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-W-1M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BL_2A_C12,_W04
Student potrafi wskazać miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego
BL_2A_W01C-2T-W-2M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C12,_U01
Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa
BL_2A_U06, BL_2A_U16C-1, C-3, C-4T-L-1M-2, M-3S-2
BL_2A_C12,_U02
Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej
BL_2A_U06C-1, C-2, C-3, C-4T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C12,_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
BL_2A_K01C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-4
BL_2A_C12,_K02
W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
BL_2A_K06C-1, C-3T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C12,_W01
Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze taksony pasożytów z grup Protozoa i Metazoa
2,0Student nie potrafi wymienić żadnego z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
3,0Student potrafi wymienić niektóre z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
3,5Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa oraz scharakteryzować niektóre z nich.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa oraz scharakteryzować większość z nich.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
BL_2A_C12,_W02
Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować pasożyty
2,0Student nie potrafi rozpoznać żadnego z omówionych na zajęciach pasożytów.
3,0Student potrafi rozpoznać niektóre z omówionych na zajeciach pasożytów.
3,5Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów.
4,0Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów oraz scharakteryzować niektóre z nich.
4,5Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów oraz scharakteryzować większość z nich.
5,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów.
BL_2A_C12,_W03
Student potrafi dobrać metodę pozyskiwania, utrwalania barwienia (lub prześwietlania) oraz oznaczania pasożytów w zależności od jego przynależności systematycznej
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej z metod pozyskiwania, utrwalania, barwienia i oznaczania pasożytów.
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej.
3,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz niektóre metody ich utrwalania.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz większość metod ich utrwalania.
4,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz wszystkie metody ich utrwalania.
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz wszystkie metody ich utrwalania i oznaczania.
BL_2A_C12,_W04
Student potrafi wskazać miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego
2,0Student nie wie czym jest żywiciel i nie zna podstwowych terminów kladystycznych.
3,0Student wie czym jest żywiciel i zna podstawowe terminy kladystyczne.
3,5Student wie czym jest żywiciel, ale nie potrafi wskazać potencjalnego miejsca żadnego z nich w systematyce świata zwierzęcego.
4,0Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca niektórych z nich w systematyce świata zwierzęcego.
4,5Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca większości z nich w systematyce świata zwierzęcego.
5,0Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca wszystkich z nich w systematyce świata zwierzęcego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C12,_U01
Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego zachowując wymagane środki bezpieczeństwa.
3,5Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając niektóre z nich.
4,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając większość z nich.
4,5Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego ( zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając wszystkie z nich oraz stosuje większość poznanych metod badawczych wykorzystywanych w parazytologii.
5,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie je nazywając oraz stosuje wszystkie poznane metody badawcze wykorzystywane w parazytologii.
BL_2A_C12,_U02
Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej
2,0Student nie potrafi korzystać ze wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i odczynników chemicznych.
3,0Student potrafi korzystać z części wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych.
3,5Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych.
4,0Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych.
4,5Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować niektóre z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta.
5,0Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować wszystkie z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C12,_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
2,0
3,0Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_C12,_K02
W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
2,0
3,0W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tarczyński S., Zarys parazytologii systematycznej, PWN, 1984
  2. K. Niewiadomska i wsp., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, 2001
  3. Deryło A. (red.), Parazytologia i akaroentomologia medyczna, PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Golvan Y.J., Atlas parazytologii, Volumed, Wrocław, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sekcja parazytologiczna kręgowca stałociepnego - metody i zasady bezpieczeństwa przy sekcji3
T-L-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych3
T-L-3Pobieranie, utrwalanie, barwienie, prześwietlanie, przechowywanie pasożytów oraz sporządzanie preparatów stałych4
T-L-4Pasożytnicze pierwotniaki i płazińce – budowa, biologia i systematyka6
T-L-5Pasożytnicze nicienie i kolcogłowy – budowa, biologia i systematyka6
T-L-6Pasożytnicze stawonogi – budowa, biologia i systematyka6
28

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do parazytologii systematycznej (systematyka i taksonomia w parazytologii, nomenklatura binominalna i trinominalna w zoologii i parazytologii, projekt Fauna Europaea i jego znaczenie w parazytologii systematycznej)2
T-W-2Miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego, czyli gdzie i u kogo szukać pasożytów?2
T-W-3Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów z podkrólestwa Protozoa3
T-W-4Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów ważniejszych typów z królestwa Metazoa (Mesozoa, Porifera, Cnidaria, Ctenophora, Platyhelminthes, Nemertea, Rotifera, Nematoda, Nematomorpha, Acanthocephala, Annelida, Arthropoda, Pentastomida, Mollusca i Chordata)5
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek4
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C12,_W01Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze taksony pasożytów z grup Protozoa i Metazoa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych
C-4Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne
Treści programoweT-L-4Pasożytnicze pierwotniaki i płazińce – budowa, biologia i systematyka
T-L-5Pasożytnicze nicienie i kolcogłowy – budowa, biologia i systematyka
T-L-6Pasożytnicze stawonogi – budowa, biologia i systematyka
T-W-3Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów z podkrólestwa Protozoa
T-W-4Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów ważniejszych typów z królestwa Metazoa (Mesozoa, Porifera, Cnidaria, Ctenophora, Platyhelminthes, Nemertea, Rotifera, Nematoda, Nematomorpha, Acanthocephala, Annelida, Arthropoda, Pentastomida, Mollusca i Chordata)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić żadnego z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
3,0Student potrafi wymienić niektóre z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
3,5Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa oraz scharakteryzować niektóre z nich.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa oraz scharakteryzować większość z nich.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C12,_W02Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować pasożyty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych
C-4Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne
Treści programoweT-L-4Pasożytnicze pierwotniaki i płazińce – budowa, biologia i systematyka
T-L-5Pasożytnicze nicienie i kolcogłowy – budowa, biologia i systematyka
T-L-6Pasożytnicze stawonogi – budowa, biologia i systematyka
T-W-1Wstęp do parazytologii systematycznej (systematyka i taksonomia w parazytologii, nomenklatura binominalna i trinominalna w zoologii i parazytologii, projekt Fauna Europaea i jego znaczenie w parazytologii systematycznej)
T-W-3Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów z podkrólestwa Protozoa
T-W-4Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów ważniejszych typów z królestwa Metazoa (Mesozoa, Porifera, Cnidaria, Ctenophora, Platyhelminthes, Nemertea, Rotifera, Nematoda, Nematomorpha, Acanthocephala, Annelida, Arthropoda, Pentastomida, Mollusca i Chordata)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówki na poczatku ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać żadnego z omówionych na zajęciach pasożytów.
3,0Student potrafi rozpoznać niektóre z omówionych na zajeciach pasożytów.
3,5Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów.
4,0Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów oraz scharakteryzować niektóre z nich.
4,5Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów oraz scharakteryzować większość z nich.
5,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C12,_W03Student potrafi dobrać metodę pozyskiwania, utrwalania barwienia (lub prześwietlania) oraz oznaczania pasożytów w zależności od jego przynależności systematycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów
C-3Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
C-4Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne
Treści programoweT-L-1Sekcja parazytologiczna kręgowca stałociepnego - metody i zasady bezpieczeństwa przy sekcji
T-L-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych
T-W-1Wstęp do parazytologii systematycznej (systematyka i taksonomia w parazytologii, nomenklatura binominalna i trinominalna w zoologii i parazytologii, projekt Fauna Europaea i jego znaczenie w parazytologii systematycznej)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówki na poczatku ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej z metod pozyskiwania, utrwalania, barwienia i oznaczania pasożytów.
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej.
3,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz niektóre metody ich utrwalania.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz większość metod ich utrwalania.
4,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz wszystkie metody ich utrwalania.
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz wszystkie metody ich utrwalania i oznaczania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C12,_W04Student potrafi wskazać miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych
Treści programoweT-W-2Miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego, czyli gdzie i u kogo szukać pasożytów?
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówki na poczatku ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie czym jest żywiciel i nie zna podstwowych terminów kladystycznych.
3,0Student wie czym jest żywiciel i zna podstawowe terminy kladystyczne.
3,5Student wie czym jest żywiciel, ale nie potrafi wskazać potencjalnego miejsca żadnego z nich w systematyce świata zwierzęcego.
4,0Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca niektórych z nich w systematyce świata zwierzęcego.
4,5Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca większości z nich w systematyce świata zwierzęcego.
5,0Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca wszystkich z nich w systematyce świata zwierzęcego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C12,_U01Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów
C-3Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
C-4Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne
Treści programoweT-L-1Sekcja parazytologiczna kręgowca stałociepnego - metody i zasady bezpieczeństwa przy sekcji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego zachowując wymagane środki bezpieczeństwa.
3,5Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając niektóre z nich.
4,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając większość z nich.
4,5Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego ( zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając wszystkie z nich oraz stosuje większość poznanych metod badawczych wykorzystywanych w parazytologii.
5,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie je nazywając oraz stosuje wszystkie poznane metody badawcze wykorzystywane w parazytologii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C12,_U02Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów
C-2Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych
C-3Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
C-4Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne
Treści programoweT-L-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych
T-L-3Pobieranie, utrwalanie, barwienie, prześwietlanie, przechowywanie pasożytów oraz sporządzanie preparatów stałych
T-L-4Pasożytnicze pierwotniaki i płazińce – budowa, biologia i systematyka
T-L-5Pasożytnicze nicienie i kolcogłowy – budowa, biologia i systematyka
T-L-6Pasożytnicze stawonogi – budowa, biologia i systematyka
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać ze wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i odczynników chemicznych.
3,0Student potrafi korzystać z części wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych.
3,5Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych.
4,0Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych.
4,5Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować niektóre z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta.
5,0Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować wszystkie z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C12,_K01Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów
C-2Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych
C-3Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
Treści programoweT-L-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych
T-L-3Pobieranie, utrwalanie, barwienie, prześwietlanie, przechowywanie pasożytów oraz sporządzanie preparatów stałych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C12,_K02W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów
C-3Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
Treści programoweT-L-1Sekcja parazytologiczna kręgowca stałociepnego - metody i zasady bezpieczeństwa przy sekcji
T-L-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
3,5
4,0
4,5
5,0