Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Biotransformacja mikroorganizmów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotransformacja mikroorganizmów | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw mikrobiologii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z zasadami i skutkami biokonwersji różnego typu mikroorganizmów |
C-2 | Zapoznanie studentów z wpływem zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta. |
C-3 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania zmodyfikowanych mikroorganizmów w różnych dziedzinach życia człowieka, w ochronie zdrowia i w środowisku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody analizy wrażliwości bakterii na antybiotyki i chemioterapeutyki. Molekularne podłoże lekooporności bakterii. | 2 |
T-A-2 | Mechanizm działania antybiotyków i chemioterapeutyków – miejsca docelowego działania. Interakcje między lekiem przeciwdrobnoustrojowym a patogenem bakteryjnym. | 2 |
T-A-3 | Systemy badań stosowane w hodowlach. Etapy testów cytotoksyczności wykorzystywanych w skriningu środków farmakologicznych. Skrining mikroorganizmów wykorzystywanych w procesach biotransformacji. | 2 |
T-A-4 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zmienność fenotypowa mikroorganizmów stymulowana czynnikami środowiska zewnętrznego. Sposoby porozumiewania się bakterii. Mikroorganizmy w przemyśle farmaceutycznym. Ewolucja oporności na antybiotyki. | 2 |
T-W-2 | Procesy zmienności genetycznej bakterii. Zaangażowanie mikroorganizmów w procesy syntezy biologicznie aktywnych substancji. Modyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w ochronie środowiska. Transformacja bakterii pod wpływem bakteriofagów. | 4 |
T-W-3 | Mikrobiologiczne układy enzymatyczne biorące udział w biotransformacji egzogennych związków chemicznych. System regulacji układów enzymatycznych. Kierunkowa regulacja mikroorganizmów. | 1 |
T-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów | 4 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Praca w grupach |
M-3 | Przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień przez studentów na zajęciach audytoryjnych. Ich omówienie i dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.6_W01 Student zna rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, potrafi określić wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta | BL_2A_W09, BL_2A_W10, BL_2A_W07, BL_2A_W16 | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-5, S-1 |
BL_2A_BLM-S-O7.6_W02 Student potrafi określić rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin | BL_2A_W03, BL_2A_W08 | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-5, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.6_U01 Student umie opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie | BL_2A_U10, BL_2A_U06 | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-5, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.6_K01 Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów, na stan środowiska naturalnego | BL_2A_K05, BL_2A_K07 | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.6_W01 Student zna rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, potrafi określić wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić roli drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, nie potrafi określić wpływu zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy roli drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływu zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, objaśnia wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływu zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
BL_2A_BLM-S-O7.6_W02 Student potrafi określić rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie określić roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin. |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.6_U01 Student umie opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie | 2,0 | Student nie potrafi opisać roli danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie. |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie. | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie. | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie. | |
4,5 | Student potrafi dobrze opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.6_K01 Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów, na stan środowiska naturalnego | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów na stan środowiska naturalnego |
3,0 | Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów na stan środowiska naturalnego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów na stan środowiska naturalnego |
Literatura podstawowa
- Chmie A. l, Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., PWN, Warszawa, 1998
- red. Bednarski W., Fiedurek J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2009
- Baj J., Markiewicz Z., Biologia molekularna bakterii, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Murray R.K., Granner D.K., Mayes P.A., Rodwell V.W, Biochemia Harpera, PZWL, Warszawa, 1998
- Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2005