Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Antropopresja w krajach tropikalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Antropopresja w krajach tropikalnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ochrona środowiska ekologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom problemów związanych z dewstacją środowiska w krajach tropikalnych i globalnych skutków tych zmian oraz sposobów ochrony. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wpływ człowieka na bioróżnorodność w lasach tropikalnej strefy równikowej. | 2 |
T-A-2 | Działalność antropogeniczna a gospodarka wodna w krajach tropikalnych. | 2 |
T-A-3 | Dewastacja lasów deszczowych strefy równikowej a klimat. | 2 |
T-A-4 | Ochrona lasów deszczowych i innych ekosystemów strefy równikowej. | 2 |
T-A-5 | Globalne skutki antropogenicznych zmian w krajach tropikalnych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasoby przyrodnicze i klimat strefy międzyzwrotnikowej | 2 |
T-W-2 | Wpływ człowieka na środowisko w krajach tropikalnych. | 2 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej. | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się studenta do zaliczenia wykładów. | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie dyskusji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie opracowań problemowych i ich prezentacja na ćwiczeniach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-S2-41.3_W01 Student potrafi określić zagrożenia środowiska w krajach tropikalnych związane z działalnością człowieka. | BL_2A_W09, BL_2A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-S2-41.3_U01 Student potrafi określić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować sposoby jej ochrony. | BL_2A_U13 | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-S2-41.3_K01 Student w trakcie zajeć nabędzie świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikachlnych. | BL_2A_K07 | — | C-1 | T-W-2, T-A-5 | M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-S2-41.3_W01 Student potrafi określić zagrożenia środowiska w krajach tropikalnych związane z działalnością człowieka. | 2,0 | Student nie potrafi określić negatywnego wpływu człowieka na przyrodę krajów tropikalnych. |
3,0 | Student wymienia negatywne działania człowieka na przyrodę krajów tropikalnych. | |
3,5 | Student definiuje pojęcia i potrafi wymienić negatywną działalność człowieka w tym zakresie. | |
4,0 | Student omawia przyczyny zagrożeń związanych z negatywną działalnością człowieka i rozumie negatywne konsekwencje tych działań. | |
4,5 | Student szeroko omawia zagrożenia środowiska związane z negatywną działalnością człowieka. | |
5,0 | Student potrafi analizować zagrożenia środowiska związane z negatywną działalnością człowieka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-S2-41.3_U01 Student potrafi określić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować sposoby jej ochrony. | 2,0 | Student nie potrafi określić negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować sposobów jej ochrony. |
3,0 | Student potrafi tylko wymienić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych ale nie potrafi zaprezentować sposobów jej ochrony. | |
3,5 | Student potrafi wymienić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz wymienić sposoby jej ochrony. | |
4,0 | Student potrafi wymienić i częściowo omówić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz wymienić sposoby jej ochrony. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić podstawową analizę negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz przedstawić sposoby jej ochrony w prosty sposób. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić głęboką analizę negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować szeroko sposoby jej ochrony. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-S2-41.3_K01 Student w trakcie zajeć nabędzie świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikachlnych. | 2,0 | Student nie posiada świadomości negatywnego wpływu człowieka na srodowisk o w krajach tropikalnych. |
3,0 | Student posiada nieznaczną świadomość negatywnego wpływu człowieka na srodowisk o w krajach tropikalnych. | |
3,5 | Student posiada podstawową świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych. | |
4,0 | Student posiada dobrą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych. | |
4,5 | Student posiada rozwiniętą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych i potrafi podjąć aktywne działania w tym kierunku. |
Literatura podstawowa
- Kundzewicz Zbigniew, Kowalczyk Piotr, Zmiany klimatu i ich skutki, Kurpisz, 2008
- Wilson, Edward Osborne, Różnorodność życia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1999
- Gilarowski Jerzy, Przemiany krajobrazów roślinnych w Afryce Równikowej, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Lisowski Stanisław, Świat roślinny tropików, Sorus, Poznań, 1996
- Wagué Mamadou - Red., Afryka, Azja, Ameryka Łacińska : wyzwania społeczno-gospodarcze w XXI wieku, Wydaw. i Drukarnia "Multi Print" & Stowarzyszenie Przyjaciół Afryki, Warsyawa, 2002