Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Techniki mikroskopowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki mikroskopowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Samodzielna Pracownia Histologii i Biologii Rozwoju (PUM) | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Laszczyńska <laszcz@pum.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Stanisław Lenart <Stanislaw.Lenart@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna budowa komórek, tkanek i narządów człowieka i zwierząt, podstawy fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań struktury w oparciu o możliwości techniczne Uczelni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy optyki elektronowej: właściwości wiązki elektronowej, ruch elektronów w polu magnetycznym, tworzenie obrazu w soczewce elektromagnetycznej, błędy odwzorowania, oddziaływanie strumienia elektronów z materią. | 2 |
T-A-2 | Transmisyjna mikroskopia elektronowa (TEM), preparatyka: repliki cienkie folie, preparaty biologiczne | 2 |
T-A-3 | Skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM): powstawanie obrazu w SEM, rodzaje obrazów w SEM, preparatyka i podstawowe metody badań | 2 |
T-A-4 | Mikroanaliza rentgenowska. Podstawy fizyczne metody: wzbudzenie promieniowania rentgenowskiego, widmo ciągłe i charakterystyczne. Zasady detekcji promieniowania rentgenowskiego: analiza długości fali (WDS), analiza energii (EDS). Metodyka badań : analiza jakościowa i ilościowa, analiza punktowa, liniowa, mapping | 2 |
T-A-5 | Skaningowa mikroskopia tunelowa (STM), mikroskopia sił atomowych (AFM) | 2 |
10 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym(I), utrwalacze, sposoby utrwalania materiału, płukanie, odwadnianie i zatapianie materiału. | 2 |
T-A-2 | Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym (II)- mikrotomy, ultra mikrotomy, krojenie skrawków, barwienie, kontrastowanie, technika skrawków półcienkich | 2 |
T-A-3 | Interpretacja obrazów w mikroskopie świetlnym, polaryzacyjnym, fluorescencyjnym i elektronowym | 2 |
T-A-4 | Mikroskopia optyczna w nowoczesnych technikach badawczo-diagnostycznych | 2 |
T-A-5 | Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym: technika parafinowa, techniki barwienia | 2 |
T-L-2 | Oglądanie, ocena, analiza i interpretacja preparatów przygotowanych do badań w mikroskopie świetlnym | 2 |
T-L-3 | Metody badań histochemicznych, cytochemicznych i immunohistochemicznych. Oglądanie, ocena i interpretacja wykonanych preparatów w różnych mikroskopach | 2 |
T-L-4 | Utrwalanie, odwadnianie i zatapianie materiału do badań w mikroskopie elektronowym transmisyjnym. Ultramikrotomy, krojenie bloczków, kontrastowanie skrawków | 2 |
T-L-5 | Zastosowanie technik mikroskopowych w różnych dziedzinach życia | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Preparatyka i podstawowe metody badań: suszenie w punkcie krytycznyn CO2, napylanie próżniowe preparatów | 2 |
T-L-2 | Mikroskopia elektronowa skaningowa i mikroanaliza rentgenowska | 4 |
T-L-3 | Mikroskopia sił atomowych | 2 |
T-L-4 | Praktyczna obsługa mikroskopu elektronowego transmisyjnego. Oglądanie skrawków w mikroskopie elektronowym i ich ocena | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje technik mikroskopowych we współczesnej biologii. Rodzaje mikroskopów. | 2 |
T-W-2 | Mikroskopia elektronowa i jej znaczenie w świetle innych technik badawczych | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy optyki elektronowej | 2 |
T-W-2 | Zasada działania i budow amikroskopu świetlnego, elektronowego transmisyjnego i skaningowego | 3 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Obowiązkowy udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie referatów | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
30 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Obowiązkowy udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie referatów przez studentów | 20 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowy udział w ćwiczeniach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Studiowanie piśmiennictwa, przygotowanie się do zajęć i zaliczenia | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowy udział w ćwiczeniach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Studiowanie piśmiennictwa, przygotowanie się do zajęć i zaliczenia | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | obecność na wykładach | 5 |
A-W-2 | Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do kolokwium | 9 |
A-W-3 | konsultacje | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 5 |
A-W-2 | Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do kolokwium | 9 |
A-W-3 | konsultacje | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiadomości w kolokwiach I i II. Zaliczenie końcowe wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena referatów przygotowanych przez studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-N2-C5 NOWY_W01 Wiedza - efekt 1 | BL_2A_W03 | — | C-1 | — | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-N2-C5 NOWY_U01 Umiejętności - efekt 1 | BL_2A_U06 | — | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-N2-C5 NOWY_K01 Kompetencje - efekt 1 | BL_2A_K01 | — | C-1 | — | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-N2-C5 NOWY_W01 Wiedza - efekt 1 | 2,0 | |
3,0 | Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badania struktury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-N2-C5 NOWY_U01 Umiejętności - efekt 1 | 2,0 | |
3,0 | Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badania struktury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-N2-C5 NOWY_K01 Kompetencje - efekt 1 | 2,0 | |
3,0 | Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badania struktury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Litwin J.A., Podstawy technik mikroskopowych, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999