Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Entomologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Entomologia | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | botanika, zoologia bezkręgowców |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów |
C-2 | przedstawienie wybranych rzędów owadów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa morfologiczna owada | 2 |
T-L-2 | Budowa anatomiczna i sekcja owada | 2 |
T-L-3 | Biologia rozwoju owadów | 4 |
T-L-4 | Gniazda owadów | 2 |
T-L-5 | Dymorfizm i polimorfizm u owdów | 2 |
T-L-6 | Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów | 1 |
T-L-7 | Sprawdzian wiadomości z wykladów i ćwiczeń | 1 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa okrywy ciała owadów, oddychanie owadów | 2 |
T-W-2 | Budowa i funkcje układu pokarmowego i krwionośnego | 2 |
T-W-3 | Budowa i funkcje układu wydalniczego i rozrodczego | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-L-2 | przygotownie do sprawdzianu | 4 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęcich | 6 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do sprawdzianu z wykładów | 4 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyklad informacyjny z wykorzystaniem projektora i komputera |
M-2 | filmy omawiajace budowe, rozwój i życie owadów |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B3_W01 zna budowę marofologiczną i anatomiczną owadów | BL_2A_W17 | — | C-1 | T-L-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
BL_2A_BLM-S-B3_W02 zna biologię rozwoju owadów | — | — | C-1 | T-L-3 | M-1, M-2 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B3_U01 rozpoznaje przedstawicieli wybranych rzędów owadów | BL_2A_U14 | — | C-2 | T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-3 | S-2, S-4 |
BL_2A_BLM-S-B3_U02 ma uniejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów | — | — | C-1 | T-L-6 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B3_K01 rozumie znaczenie owadów w środowisku | BL_2A_K01 | — | — | T-L-6 | — | — |
BL_2A_BLM-S-B3_K02 ma umiejetność pracy w grupie | BL_2A_K05 | — | — | T-L-6, T-L-2 | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B3_W01 zna budowę marofologiczną i anatomiczną owadów | 2,0 | brak zanjomości budowy morfologicznej i antomiczej owadów |
3,0 | słaba znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów | |
3,5 | zadawalająca znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów | |
4,0 | dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów | |
4,5 | ponad dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów | |
5,0 | pełna znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów | |
BL_2A_BLM-S-B3_W02 zna biologię rozwoju owadów | 2,0 | nie zna biologii rozwoju owadów |
3,0 | podstawowa znajomość biologii rozwoju owadów | |
3,5 | zadawalajaca znajomośc biologii rozwoju owadów | |
4,0 | dobra znajomość biologii rozwoju owadów | |
4,5 | ponad dobra znajomość biologii rozowoju owadów | |
5,0 | pełna znajomość biologii rozowoju owadów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B3_U01 rozpoznaje przedstawicieli wybranych rzędów owadów | 2,0 | nie rozopznaje przedstawicieli owadów omawianych rzędów |
3,0 | rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie podstawowym | |
3,5 | rozpoznaje przedstawicieli owadów omawionych rzędów w zakresie zadawalajacym | |
4,0 | rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie dobrym | |
4,5 | rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie ponad dobrym | |
5,0 | rozpoznaje bardzo dobrze przedstawicieli owadów z omawianych rzedów | |
BL_2A_BLM-S-B3_U02 ma uniejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów | 2,0 | brak umiejętności posługiwania się kluczem do oznaczania owadów |
3,0 | podstawowa umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów | |
3,5 | zadowalająca umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów | |
4,0 | dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów | |
4,5 | ponad dobra umiejetność posługiania się kluczem do oznaczania owadów | |
5,0 | bardzo dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B3_K01 rozumie znaczenie owadów w środowisku | 2,0 | nie rozumie znaczenia owadów w środowisku |
3,0 | dostatecznie rozumie znaczenie owadów w środowiski | |
3,5 | zadawalająco rozumie znaczenie owadów w srodowiski | |
4,0 | dobrze rozunie znaczenie owadów w środowisku | |
4,5 | ponad dobrze rozumie znaczenie owadów w środowisku | |
5,0 | pełne zrozumieni znaczenia owadów w środowisku | |
BL_2A_BLM-S-B3_K02 ma umiejetność pracy w grupie | 2,0 | brak umiejetności pracy w grupie |
3,0 | dostateczna umejętność pracy w grupie | |
3,5 | zadawalająca umiejętność pracy w grupie | |
4,0 | dobra umiejętność pracy w grupie | |
4,5 | ponad dobra uniejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę w działaniu | |
5,0 | bardzo dobra umejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą grupy |
Literatura podstawowa
- Wilkaniec B., Entomologia stosowana, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 2006, 3
- Banaszak J., Przeglad systematyczny owadów, Wydawnictwo Uczelniane WSP Bydgoszcz, Bydgoszcz, 1994, 1
Literatura dodatkowa
- Wilkaniec Z., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 2002, 1