Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Entomologia
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 6 0,40,59zaliczenie
laboratoriaL2 14 0,60,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1botanika, zoologia bezkręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
C-2przedstawienie wybranych rzędów owadów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa morfologiczna owada2
T-L-2Budowa anatomiczna i sekcja owada2
T-L-3Biologia rozwoju owadów4
T-L-4Gniazda owadów2
T-L-5Dymorfizm i polimorfizm u owdów2
T-L-6Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów1
T-L-7Sprawdzian wiadomości z wykladów i ćwiczeń1
14
wykłady
T-W-1Budowa okrywy ciała owadów, oddychanie owadów2
T-W-2Budowa i funkcje układu pokarmowego i krwionośnego2
T-W-3Budowa i funkcje układu wydalniczego i rozrodczego2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2przygotownie do sprawdzianu4
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęcich6
A-W-2studiowanie literatury2
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu z wykładów4
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem projektora i komputera
M-2filmy omawiajace budowe, rozwój i życie owadów
M-3ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-B3_W01
zna budowę marofologiczną i anatomiczną owadów
BL_2A_W17C-1T-L-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4
BL_2A_BLM-S-B3_W02
zna biologię rozwoju owadów
C-1T-L-3M-1, M-2S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-B3_U01
rozpoznaje przedstawicieli wybranych rzędów owadów
BL_2A_U14C-2T-L-4, T-L-6, T-L-5M-3S-2, S-4
BL_2A_BLM-S-B3_U02
ma uniejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
C-1T-L-6M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-B3_K01
rozumie znaczenie owadów w środowisku
BL_2A_K01T-L-6
BL_2A_BLM-S-B3_K02
ma umiejetność pracy w grupie
BL_2A_K05T-L-6, T-L-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-B3_W01
zna budowę marofologiczną i anatomiczną owadów
2,0brak zanjomości budowy morfologicznej i antomiczej owadów
3,0słaba znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
3,5zadawalająca znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,0dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,5ponad dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
5,0pełna znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
BL_2A_BLM-S-B3_W02
zna biologię rozwoju owadów
2,0nie zna biologii rozwoju owadów
3,0podstawowa znajomość biologii rozwoju owadów
3,5zadawalajaca znajomośc biologii rozwoju owadów
4,0dobra znajomość biologii rozwoju owadów
4,5ponad dobra znajomość biologii rozowoju owadów
5,0pełna znajomość biologii rozowoju owadów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-B3_U01
rozpoznaje przedstawicieli wybranych rzędów owadów
2,0nie rozopznaje przedstawicieli owadów omawianych rzędów
3,0rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie podstawowym
3,5rozpoznaje przedstawicieli owadów omawionych rzędów w zakresie zadawalajacym
4,0rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie dobrym
4,5rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie ponad dobrym
5,0rozpoznaje bardzo dobrze przedstawicieli owadów z omawianych rzedów
BL_2A_BLM-S-B3_U02
ma uniejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
2,0brak umiejętności posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,0podstawowa umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,5zadowalająca umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,0dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,5ponad dobra umiejetność posługiania się kluczem do oznaczania owadów
5,0bardzo dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-B3_K01
rozumie znaczenie owadów w środowisku
2,0nie rozumie znaczenia owadów w środowisku
3,0dostatecznie rozumie znaczenie owadów w środowiski
3,5zadawalająco rozumie znaczenie owadów w srodowiski
4,0dobrze rozunie znaczenie owadów w środowisku
4,5ponad dobrze rozumie znaczenie owadów w środowisku
5,0pełne zrozumieni znaczenia owadów w środowisku
BL_2A_BLM-S-B3_K02
ma umiejetność pracy w grupie
2,0brak umiejetności pracy w grupie
3,0dostateczna umejętność pracy w grupie
3,5zadawalająca umiejętność pracy w grupie
4,0dobra umiejętność pracy w grupie
4,5ponad dobra uniejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę w działaniu
5,0bardzo dobra umejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą grupy

Literatura podstawowa

  1. Wilkaniec B., Entomologia stosowana, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 2006, 3
  2. Banaszak J., Przeglad systematyczny owadów, Wydawnictwo Uczelniane WSP Bydgoszcz, Bydgoszcz, 1994, 1

Literatura dodatkowa

  1. Wilkaniec Z., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 2002, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa morfologiczna owada2
T-L-2Budowa anatomiczna i sekcja owada2
T-L-3Biologia rozwoju owadów4
T-L-4Gniazda owadów2
T-L-5Dymorfizm i polimorfizm u owdów2
T-L-6Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów1
T-L-7Sprawdzian wiadomości z wykladów i ćwiczeń1
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa okrywy ciała owadów, oddychanie owadów2
T-W-2Budowa i funkcje układu pokarmowego i krwionośnego2
T-W-3Budowa i funkcje układu wydalniczego i rozrodczego2
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2przygotownie do sprawdzianu4
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęcich6
A-W-2studiowanie literatury2
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu z wykładów4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B3_W01zna budowę marofologiczną i anatomiczną owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
Treści programoweT-L-1Budowa morfologiczna owada
T-W-2Budowa i funkcje układu pokarmowego i krwionośnego
T-W-3Budowa i funkcje układu wydalniczego i rozrodczego
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem projektora i komputera
M-2filmy omawiajace budowe, rozwój i życie owadów
M-3ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zanjomości budowy morfologicznej i antomiczej owadów
3,0słaba znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
3,5zadawalająca znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,0dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,5ponad dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
5,0pełna znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B3_W02zna biologię rozwoju owadów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
Treści programoweT-L-3Biologia rozwoju owadów
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem projektora i komputera
M-2filmy omawiajace budowe, rozwój i życie owadów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna biologii rozwoju owadów
3,0podstawowa znajomość biologii rozwoju owadów
3,5zadawalajaca znajomośc biologii rozwoju owadów
4,0dobra znajomość biologii rozwoju owadów
4,5ponad dobra znajomość biologii rozowoju owadów
5,0pełna znajomość biologii rozowoju owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B3_U01rozpoznaje przedstawicieli wybranych rzędów owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Cel przedmiotuC-2przedstawienie wybranych rzędów owadów
Treści programoweT-L-4Gniazda owadów
T-L-6Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów
T-L-5Dymorfizm i polimorfizm u owdów
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozopznaje przedstawicieli owadów omawianych rzędów
3,0rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie podstawowym
3,5rozpoznaje przedstawicieli owadów omawionych rzędów w zakresie zadawalajacym
4,0rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie dobrym
4,5rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie ponad dobrym
5,0rozpoznaje bardzo dobrze przedstawicieli owadów z omawianych rzedów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B3_U02ma uniejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
Treści programoweT-L-6Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,0podstawowa umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,5zadowalająca umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,0dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,5ponad dobra umiejetność posługiania się kluczem do oznaczania owadów
5,0bardzo dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B3_K01rozumie znaczenie owadów w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Treści programoweT-L-6Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie znaczenia owadów w środowisku
3,0dostatecznie rozumie znaczenie owadów w środowiski
3,5zadawalająco rozumie znaczenie owadów w srodowiski
4,0dobrze rozunie znaczenie owadów w środowisku
4,5ponad dobrze rozumie znaczenie owadów w środowisku
5,0pełne zrozumieni znaczenia owadów w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B3_K02ma umiejetność pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Treści programoweT-L-6Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów
T-L-2Budowa anatomiczna i sekcja owada
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejetności pracy w grupie
3,0dostateczna umejętność pracy w grupie
3,5zadawalająca umiejętność pracy w grupie
4,0dobra umiejętność pracy w grupie
4,5ponad dobra uniejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę w działaniu
5,0bardzo dobra umejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą grupy