Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Choroby tropikalne i inwazyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby tropikalne i inwazyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zoologia bezkręgowców, anatomia i fizjologia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych ze źródłami zarażenia, wektorami, transmisją, cyklami życiowymi najważniejszych chorób tropikalnych i inwazyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Tropikalne choroby pasożytnicze (m.in. malaria, pełzakowica amebowa, leiszmanioza, trypanosomiaza amerykański, ślepota rzeczna schistosomoza, filariozy, histoplazmoza). | 3 |
T-A-2 | Choroby tropikalne - źródła zarażenia, cykle życiowe pasożytów, wektory, objawy i sposoby zabobiegania. | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | "Pamiątki z wakacji", czyli najważniejsze choroby tropikalne, które mogą być zawleczone do Polski | 2 |
T-W-2 | Dawne "egzotyczne" epidemie. Główne przyczyny pojawiania się chorób tropikalnych w strefach dotąd od nich wolnych. | 2 |
T-W-3 | Najgroźniejsze wektory chorób. | 2 |
T-W-4 | Pasożytnicze choroby tropikalne. | 2 |
T-W-5 | Egzotyczne choroby zwierząt. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Studiowanie piśmiennictwa | 8 |
A-A-3 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanego piśmiennictwa | 3 |
A-W-3 | Pisemne zaliczenie | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywania rysunków i zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie efektów kształcenia |
S-4 | Ocena formująca: Wejściówki na poczatku ćwiczeń |
S-5 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta |
S-6 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-S2-41.1_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować pasożyty typowe dla krajów tropikalnych | BL_2A_W10, BL_2A_W02 | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
BL_2A_BL-S2-41.1_W02 Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować objawy chorób tropikalnych i inwazyjnych | BL_2A_W10, BL_2A_W02 | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-5 |
BL_2A_BL-S2-41.1_W03 Student zna cykle życiowe oraz rolę wektorów pasożytniczych chorób tropikalnych | BL_2A_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-A-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-S2-41.1_U01 Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa | BL_2A_U16, BL_2A_U06 | — | C-1 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1, S-5 |
BL_2A_BL-S2-41.1_U02 Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej | BL_2A_U06 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-1, S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-S2-41.1_K01 Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych | BL_2A_K01 | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
BL_2A_BL-S2-41.1_K02 W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | BL_2A_K06 | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-W-3, T-A-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-S2-41.1_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować pasożyty typowe dla krajów tropikalnych | 2,0 | Student nie potrafi wymienić żadnego z taksonów pasożytów typowych dla krajów tropikalnych |
3,0 | Student wymienia większość taksonów pasożytów typowych dla krajów tropikalnych | |
3,5 | Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa typowe dla tropików. | |
4,0 | Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa typowe dla tropików oraz scharakteryzować niektóre z nich. | |
4,5 | Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa typowe dla tropików oraz scharakteryzować większość z nich. | |
5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa typowe dla tropików. | |
BL_2A_BL-S2-41.1_W02 Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować objawy chorób tropikalnych i inwazyjnych | 2,0 | Student nie zna objawów chorób pasożytniczych |
3,0 | Student zna objawy chorób pasożytniczych, ale nie potrafi ich scharakteryzować | |
3,5 | Student zna objawy chorób pasożytniczych i scharakteryzować większość z nich | |
4,0 | Student zna objawy chorób pasożytniczych i ich charakterystyę | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować większość z omawianych na zajęciach chorób pasożytniczych | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować wszystkie z omawianych na zajęciach chorób pasożytniczych | |
BL_2A_BL-S2-41.1_W03 Student zna cykle życiowe oraz rolę wektorów pasożytniczych chorób tropikalnych | 2,0 | Student nie zna cykli życiowych pasożytów |
3,0 | Student zna podstawowe cykle życiowe pasożytów | |
3,5 | Student zna podstawowe cykle życiowe pasożytów typowe dla tropików | |
4,0 | Student zna podstawowe cykle życiowe pasożytów typowe dla tropików, potrafi scharakteryzować wektory typowe dla pasożyta | |
4,5 | Student zna cykle życiowe pasożytów typowe dla tropików, potrafi scharakteryzować wektory typowe dla pasożyta, zna drogi zarażenia | |
5,0 | Student zna cykle życiowe pasożytów typowe dla tropików, potrafi scharakteryzować wektory typowe dla pasożyta, zna drogi zarażenia oraz sposoby zapobiegania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-S2-41.1_U01 Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi. |
3,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego zachowując wymagane środki bezpieczeństwa. | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając niektóre z nich. | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając większość z nich. | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego ( zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając wszystkie z nich oraz stosuje większość poznanych metod badawczych wykorzystywanych w parazytologii. | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie je nazywając oraz stosuje wszystkie poznane metody badawcze wykorzystywane w parazytologii. | |
BL_2A_BL-S2-41.1_U02 Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej | 2,0 | Student nie potrafi korzystać ze wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i odczynników chemicznych. |
3,0 | Student potrafi korzystać z części wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych. | |
3,5 | Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych. | |
4,0 | Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych. | |
4,5 | Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować niektóre z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta. | |
5,0 | Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować wszystkie z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-S2-41.1_K01 Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BL-S2-41.1_K02 W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | 2,0 | |
3,0 | W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tarczyński S., Zarys parazytologii systematycznej, PWN, 1984
- K. Niewiadomska i wsp., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, 2001
- Deryło A. (red.), Parazytologia i akaroentomologia medyczna, PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Golvan Y.J., Atlas parazytologii, Volumed, Wrocław, 2000