Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy racjonalnego żywienia i dietetyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy racjonalnego żywienia i dietetyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość biochemii i fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach ich z życia
C-2poznanie zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.2
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.2
T-W-3Choroby pierwotne na tle niedoborów żywieniowych. Alternatywne sposoby żywienia. Jadłowstręt psychiczny. Bulimia.2
T-W-4Praktyczna realizacja norm żywienia dla osób zdrowych i chorych. Planowania racjonalnego żywienia dla różnych grup ludności. Wskazania dotyczące żywienia dietetycznego.2
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka diet. Wskazania dietetyczne w wybranych chorobach.1
T-W-6Postępowanie dietetyczne w wybranych chorobach metabolicznych, układu krążenia i układu moczowego. Postępowanie dietetyczne w chorobach układu pokarmowego.2
T-W-7Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu. Zmiany w przemianach pośrednich podczas całkowitego głodzenia. Następstwa specyficznego głodzenia. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.2
T-W-8Anemie związane z niedoborami żywieniowymi. Alergia i nietolerancja pokarmowa.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do zajęć i do kolokwium15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocenę podsumowujacą stanowi średnia arytmetyczna z dwóch ocen (pozytywnych) uzyskanych z testów.
S-3Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień
S-4Ocena formująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O2.2_W01
zna i omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia
BL_1A_W24C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1
BL_1A_BL-S-O2.2_W02
zna i omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
BL_1A_W24C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C08.2_U01
analizuje zagrożenia wynikające z nieprawidłowego sposobu odżywiania się
BL_1A_U09C-2, C-1T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O2.2_K01
wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia
BL_1A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O2.2_W01
zna i omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia
2,0
3,0Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-O2.2_W02
zna i omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
2,0
3,0Student opisuje podstawowe zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C08.2_U01
analizuje zagrożenia wynikające z nieprawidłowego sposobu odżywiania się
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie analizuje zagrożenia wynikające z nieprawidłowego sposobu odżywiania się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O2.2_K01
wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia
2,0
3,0Student wykazuje się mierną aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. Słabo rozumie zdrowotny aspekt prawidłowego odżywiania się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka, żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2007
  2. Bujko J., Podstawy dietetyki, SGGW, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Biernat J., Żywienie, żywność a zdrowie, Astrum, Wrocław, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.2
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.2
T-W-3Choroby pierwotne na tle niedoborów żywieniowych. Alternatywne sposoby żywienia. Jadłowstręt psychiczny. Bulimia.2
T-W-4Praktyczna realizacja norm żywienia dla osób zdrowych i chorych. Planowania racjonalnego żywienia dla różnych grup ludności. Wskazania dotyczące żywienia dietetycznego.2
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka diet. Wskazania dietetyczne w wybranych chorobach.1
T-W-6Postępowanie dietetyczne w wybranych chorobach metabolicznych, układu krążenia i układu moczowego. Postępowanie dietetyczne w chorobach układu pokarmowego.2
T-W-7Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu. Zmiany w przemianach pośrednich podczas całkowitego głodzenia. Następstwa specyficznego głodzenia. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.2
T-W-8Anemie związane z niedoborami żywieniowymi. Alergia i nietolerancja pokarmowa.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do zajęć i do kolokwium15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O2.2_W01zna i omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Cel przedmiotuC-1poznanie zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach ich z życia
Treści programoweT-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.
T-W-4Praktyczna realizacja norm żywienia dla osób zdrowych i chorych. Planowania racjonalnego żywienia dla różnych grup ludności. Wskazania dotyczące żywienia dietetycznego.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O2.2_W02zna i omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
Treści programoweT-W-3Choroby pierwotne na tle niedoborów żywieniowych. Alternatywne sposoby żywienia. Jadłowstręt psychiczny. Bulimia.
T-W-4Praktyczna realizacja norm żywienia dla osób zdrowych i chorych. Planowania racjonalnego żywienia dla różnych grup ludności. Wskazania dotyczące żywienia dietetycznego.
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka diet. Wskazania dietetyczne w wybranych chorobach.
T-W-7Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu. Zmiany w przemianach pośrednich podczas całkowitego głodzenia. Następstwa specyficznego głodzenia. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.
T-W-8Anemie związane z niedoborami żywieniowymi. Alergia i nietolerancja pokarmowa.
T-W-6Postępowanie dietetyczne w wybranych chorobach metabolicznych, układu krążenia i układu moczowego. Postępowanie dietetyczne w chorobach układu pokarmowego.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje podstawowe zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C08.2_U01analizuje zagrożenia wynikające z nieprawidłowego sposobu odżywiania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U09potrafi wskazać modyfikacje żywności GMO oraz normy prawne dotyczące kontroli żywności; umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt w stanach zdrowia i choroby; ma umiejętność rozumienia alternatywnych stylów życia oraz ziołolecznictwa;
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
C-1poznanie zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach ich z życia
Treści programoweT-W-6Postępowanie dietetyczne w wybranych chorobach metabolicznych, układu krążenia i układu moczowego. Postępowanie dietetyczne w chorobach układu pokarmowego.
T-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.
T-W-4Praktyczna realizacja norm żywienia dla osób zdrowych i chorych. Planowania racjonalnego żywienia dla różnych grup ludności. Wskazania dotyczące żywienia dietetycznego.
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka diet. Wskazania dietetyczne w wybranych chorobach.
T-W-3Choroby pierwotne na tle niedoborów żywieniowych. Alternatywne sposoby żywienia. Jadłowstręt psychiczny. Bulimia.
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.
T-W-7Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu. Zmiany w przemianach pośrednich podczas całkowitego głodzenia. Następstwa specyficznego głodzenia. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.
T-W-8Anemie związane z niedoborami żywieniowymi. Alergia i nietolerancja pokarmowa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie analizuje zagrożenia wynikające z nieprawidłowego sposobu odżywiania się.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O2.2_K01wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Cel przedmiotuC-1poznanie zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach ich z życia
C-2poznanie zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
Treści programoweT-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.
T-W-3Choroby pierwotne na tle niedoborów żywieniowych. Alternatywne sposoby żywienia. Jadłowstręt psychiczny. Bulimia.
T-W-4Praktyczna realizacja norm żywienia dla osób zdrowych i chorych. Planowania racjonalnego żywienia dla różnych grup ludności. Wskazania dotyczące żywienia dietetycznego.
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka diet. Wskazania dietetyczne w wybranych chorobach.
T-W-7Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu. Zmiany w przemianach pośrednich podczas całkowitego głodzenia. Następstwa specyficznego głodzenia. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.
T-W-8Anemie związane z niedoborami żywieniowymi. Alergia i nietolerancja pokarmowa.
T-W-6Postępowanie dietetyczne w wybranych chorobach metabolicznych, układu krążenia i układu moczowego. Postępowanie dietetyczne w chorobach układu pokarmowego.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się mierną aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. Słabo rozumie zdrowotny aspekt prawidłowego odżywiania się.
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.