Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona bioróżnorodności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość botaniki, zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności |
C-2 | zaznajomienie studenta z aktualnymi zagrożeniami bioróżnorodności oraz metodami ochrony w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; zapoznanie z najważniejszymi pojęciami i terminami odnoszącymi się do tego zagadnienia |
C-3 | wykształcenie umiejętności pozyskiwania, obróbki, analizy i prezentacji danych z dostępnych źródeł literaturowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów | 3 |
T-A-2 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt | 2 |
T-A-3 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych | 4 |
T-A-4 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów | 3 |
T-A-5 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin wolno żyjących | 1 |
T-A-6 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt wolno żyjących | 1 |
T-A-7 | Natura 2000 - realizacja w Europie | 1 |
T-A-8 | Natura 2000 - realizacja w Polsce | 1 |
T-A-9 | Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim | 1 |
T-A-10 | Bałtyk - aktualne zagrożenia, ochrona bioróżnorodności | 1 |
T-A-11 | Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności | 1 |
T-A-12 | Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności | 1 |
20 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Obserwacja terenowa bioróżnorodności okolic Szczecina | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności. | 2 |
T-W-2 | Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi. | 2 |
T-W-3 | Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU). | 1 |
T-W-4 | Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ. | 1 |
T-W-5 | Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt. | 2 |
T-W-6 | Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę. | 2 |
T-W-7 | Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody. | 3 |
T-W-8 | Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Pisemne zaliczenie | 1 |
21 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | Przygotowanie sprawozdań z zajęć terenowych | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 7 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Sprawdzian pisemny | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | prezentacje z użyciem komputera |
M-4 | praca w grupach |
M-5 | ćwiczenie terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test podsumowujący część wykładową przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych |
S-5 | Ocena formująca: ocena ciagła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C22_W01 Student charakteryzuje obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności. | BL_1A_W18 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-4, M-5, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
BL_1A_BL-S-C22_W02 Student wymienia rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności. | BL_1A_W14 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-1 | M-2, M-3, M-4, M-1, M-5 | S-2, S-3, S-4 |
BL_1A_BL-S-C22_W03 Student omawia zespoły roślinne w różnorodnym, pod względem abiotycznym, terenie | BL_1A_W14 | — | C-2 | T-T-1 | M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C22_U01 Student ocenia stan zagrożenia organizmów i przygotowuje plan ich ochrony. | BL_1A_U03, BL_1A_U08 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-2, T-W-4, T-W-8, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-W-7, T-A-6, T-A-5, T-T-1, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-A-3, T-W-3 | M-2, M-1, M-5, M-3, M-4 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C22_K01 Student jest wrażliwy na potrzeby organizmów żywych; przejawia postawę aktywną dążącą do zachowania lokalnej i globalnej bioróżnorodności | BL_1A_K03, BL_1A_K06 | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-W-2, T-A-5, T-W-1, T-W-5, T-A-6, T-T-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-A-3, T-W-8, T-W-7, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-4, M-3, M-1, M-5, M-2 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C22_W01 Student charakteryzuje obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności. | 2,0 | |
3,0 | Student charakteryzuje obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-C22_W02 Student wymienia rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-C22_W03 Student omawia zespoły roślinne w różnorodnym, pod względem abiotycznym, terenie | 2,0 | |
3,0 | Student omawia zespoły roślinne w różnorodnym, pod względem abiotycznym, terenie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C22_U01 Student ocenia stan zagrożenia organizmów i przygotowuje plan ich ochrony. | 2,0 | |
3,0 | Student ocenia stan zagrożenia organizmów i przygotowuje plan ich ochrony. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C22_K01 Student jest wrażliwy na potrzeby organizmów żywych; przejawia postawę aktywną dążącą do zachowania lokalnej i globalnej bioróżnorodności | 2,0 | |
3,0 | Student jest wrażliwy na potrzeby organizmów żywych; przejawia postawę aktywną dążącą do zachowania lokalnej i globalnej bioróżnorodności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzejewski R., Weigle A. (red.), Różnorodność biologiczna Polski, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa, 2003
- Głowaciński Z. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Kręgowce, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2001
- Głowaciński Z., Nowacki J. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Bezkręgowce, Instytut Ochrony Przyrody PAN, Kraków, 2004
- Kaźmierczakowa R, Zarzycki K. (red.), Polska czerwona księga roślin, Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN, Kraków, 2001
Literatura dodatkowa
- Olaczek M., Warcholińska A. U. (red.), Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
- Paulin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Wilson E.O., Różnorodność życia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1999
- Weiner J, Życie i ewolucja biosfery, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999