Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii organizmu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego. Siła, praca, moc. Wpływ wysiłku na metabolizm substratów energetycznych. Tempo wytwarzania energii. Kontrola źródeł energii. Pojęcie wydolności fizycznej. Trening zwiększajacy wydolność. Ocena wydolności fizycznej za pomocą testów czynnościowych. Żywienie a wydolność wysiłkowa. | 3 |
T-A-2 | Wysiłek fizyczny dzieci i młodzieży. Róznice fizjologiczne między kobietami i mężczyznami a zdolność do wykonywania wysiłku fizycznego. Wysiłek i sport osób niepełnosprawnych. Wpływ starzenia się na wydolność fizyczną. | 2 |
T-A-3 | Wysiłek a stres środowiskowy (wysiłek w różnych temperaturach otoczenia). Bilans energii, skład ciała a zdrowie. Wysiłek fizyczny, jako czynnik podtrzymujący zdrowie. Aktywność ruchowa w wybranych chorobach. Podstawowe zasady treningu zdrowotnego. | 2 |
T-A-4 | Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Środki dopingujące: steroidy anaboliczno-androgenne, erytropoetyna, insulina, hormon wzrostu. Geny warunkujace zdolność organizmu do wysiłku fizycznego. | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Nerwowa kontrola wysiłku fizycznego. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy. | 2 |
T-W-2 | Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Czynność układu oddechowego oraz krążenia podczas wysiłku. Zmiany objętości i składu krwi pod wpływem wysiłku i treningu fizycznego. Hormonalna kontrola wysiłku fizycznego. | 2 |
T-W-3 | Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Wpływ wysiłku na czynność przewodu pokarmowego | 3 |
T-W-4 | Wpływ wysiłku fizycznego na czynność nerek oraz równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Fizjologiczne nastepstwa bezczynności ruchowej i dlugotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Wpływ treningu na tkankę kostną. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych. | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładow. | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Praca w grupach. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O4.4_W01 Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować. Zna następstwa bezczynności ruchowej oraz opisuje zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego. | BL_1A_W14, BL_1A_W12, BL_1A_W13 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O4.4_U01 Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową bądź bezczynnością. Posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znająć pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu. | BL_1A_U06, BL_1A_U07, BL_1A_U20 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O4.4_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej zwiazanej z poprawą i usprawnieniem czynności narządów oraz metabolizmu tkankowego. | BL_1A_K01, BL_1A_K06 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O4.4_W01 Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować. Zna następstwa bezczynności ruchowej oraz opisuje zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i nie potrafi je sklasyfikowac. |
3,0 | Student zna zaledwie kilka podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i niektóre potrafi sklasyfikowac. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i kilka potrafi sklasyfikowac. | |
4,0 | Student dobrze definiuje wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i i potrafi większośc sklasyfikowac. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniowac wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i dobrze je klasyfikuje. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna wszystkie podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je wszystkie sklasyfikowac. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O4.4_U01 Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową bądź bezczynnością. Posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znająć pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową. |
3,0 | Student zaledwie poprawnie posiada umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego. | |
3,5 | Student poprawnie rozumuje mechanizmy zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, i posiada dużą umiejętnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą umiejetnośc rozumienuia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, które determinują zwiększoną wydolnośc fizyczną organizmu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O4.4_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej zwiazanej z poprawą i usprawnieniem czynności narządów oraz metabolizmu tkankowego. | 2,0 | Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. |
3,0 | Student wykazuje w stopniu wystarczająco dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. | |
3,5 | Student wykazuje w stopniu dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. | |
4,0 | Student wykazuje w stopniu wystarczająco dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. | |
4,5 | Student wykazuje w stopniu dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. |
Literatura podstawowa
- Traczyk W.Z.Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
- Górski J., Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Czarkowska-Pączek B., Przybylski J., Zarys fizjologii wysiłku fizycznego., Urban and Partner, Wrocław, 2005
- Birch K., MacLaren D., George K., Fizjologia sportu krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008