Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Ornitologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ornitologia
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW3 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy biologii i ekologii ptaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie najważniejszych zagadnień z zakresu ewolucji, morfologii, anatomii, ekologii i biologii ptaków.
C-2Zapoznanie studentów awifauną krajową i światową oraz formami i metodami ochrony siedlisk ważnych dla ptaków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Systematyka ornitologiczna. Jednostki taksonomiczne i zasady klasyfikacji.1
T-A-2Przegląd systematyczny wybranych grup taksonomicznych ptaków Europy. Omówienie wybranych aspektów biologii gatunków podlegających szczególnej ochronie na terenie Unii Europejskiej. Ochrona ptaków i ich siedlisk w Polsce.1
T-A-3Rozmieszczenie gatunków. Ptaki krainy nearktycznej, neotropikalnej, palearktycznej, etiopskiej, orientalnej i australijskiej.1
T-A-4Topografia, anatomia i morfologia ptaków. Układ powłokowy, rodzaje piór i ich budowa. Identyfikacja piór wybranych gatunków. Rozród ptaków. Budowa jaj ptasich. Rozpoznawanie jaj wybranych gatunków ptaków. Obserwacja ptaków w terenie. Metody prowadzenia obserwacji. Rozpoznawanie gatunków ptaków pospolicie występujących po śpiewie, ubarwieniu oraz sylwetce.2
5
wykłady
T-W-1Ewolucja ptaków - szczegółowy rys historyczny, pochodzenie i szczątki kopalne. Współczesne poglądy na ewolucję ptaków.1
T-W-2Zmysły i podstawy zachowań ptaków. Sygnalizacja głosowa i ewolucja systemów dialektycznych.1
T-W-3Specjalizacje pokarmowe, a typy pożywienia. Sposoby lokomocji ptaków.1
T-W-4Migracje ptaków, współczesne metody badań, typy migracji, orientacja w terenie, mechanizmy nawigacji.1
T-W-5Biologia okresu lęgowego.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Pisemne zaliczenie treści zawartych w ćwiczeniach1
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury9
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie się do kolokwium9
A-W-3Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Film.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń wykonywanych grupowo na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena z kartkówek na początku zajęć.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C14_W01
Student klasyfikuje, rozpoznaje i opisuje wybrane gatunki ptaków.
BL_2A_W17C-1, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-5, M-4, M-1S-1, S-4, S-3, S-2
BL_2A_C14_W02
Student wymienia i opisuje siedliska ważne dla rodzimej avifauny, zna gatunki zagrożone wyginięciem i metody ich ochrony.
BL_2A_W07C-2T-A-2M-5, M-2, M-3S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C14_U01
Student potrafi przeprowadzić obserwacje ornitologiczne
BL_2A_U10C-1, C-2T-A-4M-5, M-4, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C14_K03
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
BL_2A_K03C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-3M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C14_W01
Student klasyfikuje, rozpoznaje i opisuje wybrane gatunki ptaków.
2,0tudent: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków nie popełnia błędów.
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków nie popełnia błędów.
BL_2A_C14_W02
Student wymienia i opisuje siedliska ważne dla rodzimej avifauny, zna gatunki zagrożone wyginięciem i metody ich ochrony.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C14_U01
Student potrafi przeprowadzić obserwacje ornitologiczne
2,0Student : - nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do zadań powierzonych przez prowadzącego, - nie potrafi przeprowadzic obserwacji ornitologicznych oraz rozpoznawać ptaków
3,0Student : - nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do zadań powierzonych przez prowadzącego, - nie potrafi przeprowadzic obserwacji ornitologicznych oraz rozpoznawać ptaków
3,5Student : -potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego, ale wymaga częstej pomocy i/lub kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
4,0Student : - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego ale wymaga nieznacznej pomocy i/lub kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
4,5Student: - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego; w sporadycznych sytuacjach wymaga nieznacznej pomocy i kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
5,0Student : - w pełni wykorzystuje posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego; samodzielnie i bez trudności przeprowadza obserwacje ornitologiczne i rozpoznaje ptaki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C14_K03
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samoksztalcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kruszewicz A., Ptaki polski t. I i II, Multico, Warszawa, 2006
  2. Brown R, Ferguson J., Lawrence M., Lees D., Brown R., Tropy i ślady ptaków, MUZA, Warszawa, 2006
  3. Migracje ptaków, Migracje ptaków, MUZA, Warszawa, 2007
  4. Tomiałojć L., Stawarczyk T., Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany, PTPP "pro Natura", Poznań, 2003
  5. del Hoyo J., Elliott A. & Sargatal J., Handbook of the Birds of the World, Lynx Editions, Barcelona, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Cieślak M., Dul B., Pióra Identyfikacja gatunków rzadkich, NATURA, Warszawa, 2006
  2. Bocheński Z., Tomek T., Lasota Moskalewska A., Bocheński Z., Podstawy archeozoologii. Ptaki, PWN, Warszawa, 2000
  3. Dudziński W., Keller M., Atlas ptaków świata, Multico, Warszawa, 2000
  4. Ferens B., Wojtusiak R., Ornitologia ogólna, PWN, Warszawa, 1960

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Systematyka ornitologiczna. Jednostki taksonomiczne i zasady klasyfikacji.1
T-A-2Przegląd systematyczny wybranych grup taksonomicznych ptaków Europy. Omówienie wybranych aspektów biologii gatunków podlegających szczególnej ochronie na terenie Unii Europejskiej. Ochrona ptaków i ich siedlisk w Polsce.1
T-A-3Rozmieszczenie gatunków. Ptaki krainy nearktycznej, neotropikalnej, palearktycznej, etiopskiej, orientalnej i australijskiej.1
T-A-4Topografia, anatomia i morfologia ptaków. Układ powłokowy, rodzaje piór i ich budowa. Identyfikacja piór wybranych gatunków. Rozród ptaków. Budowa jaj ptasich. Rozpoznawanie jaj wybranych gatunków ptaków. Obserwacja ptaków w terenie. Metody prowadzenia obserwacji. Rozpoznawanie gatunków ptaków pospolicie występujących po śpiewie, ubarwieniu oraz sylwetce.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja ptaków - szczegółowy rys historyczny, pochodzenie i szczątki kopalne. Współczesne poglądy na ewolucję ptaków.1
T-W-2Zmysły i podstawy zachowań ptaków. Sygnalizacja głosowa i ewolucja systemów dialektycznych.1
T-W-3Specjalizacje pokarmowe, a typy pożywienia. Sposoby lokomocji ptaków.1
T-W-4Migracje ptaków, współczesne metody badań, typy migracji, orientacja w terenie, mechanizmy nawigacji.1
T-W-5Biologia okresu lęgowego.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Pisemne zaliczenie treści zawartych w ćwiczeniach1
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie się do kolokwium9
A-W-3Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C14_W01Student klasyfikuje, rozpoznaje i opisuje wybrane gatunki ptaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie najważniejszych zagadnień z zakresu ewolucji, morfologii, anatomii, ekologii i biologii ptaków.
C-2Zapoznanie studentów awifauną krajową i światową oraz formami i metodami ochrony siedlisk ważnych dla ptaków.
Treści programoweT-A-3Rozmieszczenie gatunków. Ptaki krainy nearktycznej, neotropikalnej, palearktycznej, etiopskiej, orientalnej i australijskiej.
T-A-1Systematyka ornitologiczna. Jednostki taksonomiczne i zasady klasyfikacji.
T-A-2Przegląd systematyczny wybranych grup taksonomicznych ptaków Europy. Omówienie wybranych aspektów biologii gatunków podlegających szczególnej ochronie na terenie Unii Europejskiej. Ochrona ptaków i ich siedlisk w Polsce.
T-W-5Biologia okresu lęgowego.
T-W-3Specjalizacje pokarmowe, a typy pożywienia. Sposoby lokomocji ptaków.
T-W-1Ewolucja ptaków - szczegółowy rys historyczny, pochodzenie i szczątki kopalne. Współczesne poglądy na ewolucję ptaków.
T-W-2Zmysły i podstawy zachowań ptaków. Sygnalizacja głosowa i ewolucja systemów dialektycznych.
T-W-4Migracje ptaków, współczesne metody badań, typy migracji, orientacja w terenie, mechanizmy nawigacji.
Metody nauczaniaM-5Film.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-3Ocena formująca: Ocena z kartkówek na początku zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń wykonywanych grupowo na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0tudent: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków nie popełnia błędów.
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C14_W02Student wymienia i opisuje siedliska ważne dla rodzimej avifauny, zna gatunki zagrożone wyginięciem i metody ich ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów awifauną krajową i światową oraz formami i metodami ochrony siedlisk ważnych dla ptaków.
Treści programoweT-A-2Przegląd systematyczny wybranych grup taksonomicznych ptaków Europy. Omówienie wybranych aspektów biologii gatunków podlegających szczególnej ochronie na terenie Unii Europejskiej. Ochrona ptaków i ich siedlisk w Polsce.
Metody nauczaniaM-5Film.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C14_U01Student potrafi przeprowadzić obserwacje ornitologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie najważniejszych zagadnień z zakresu ewolucji, morfologii, anatomii, ekologii i biologii ptaków.
C-2Zapoznanie studentów awifauną krajową i światową oraz formami i metodami ochrony siedlisk ważnych dla ptaków.
Treści programoweT-A-4Topografia, anatomia i morfologia ptaków. Układ powłokowy, rodzaje piór i ich budowa. Identyfikacja piór wybranych gatunków. Rozród ptaków. Budowa jaj ptasich. Rozpoznawanie jaj wybranych gatunków ptaków. Obserwacja ptaków w terenie. Metody prowadzenia obserwacji. Rozpoznawanie gatunków ptaków pospolicie występujących po śpiewie, ubarwieniu oraz sylwetce.
Metody nauczaniaM-5Film.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń wykonywanych grupowo na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student : - nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do zadań powierzonych przez prowadzącego, - nie potrafi przeprowadzic obserwacji ornitologicznych oraz rozpoznawać ptaków
3,0Student : - nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do zadań powierzonych przez prowadzącego, - nie potrafi przeprowadzic obserwacji ornitologicznych oraz rozpoznawać ptaków
3,5Student : -potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego, ale wymaga częstej pomocy i/lub kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
4,0Student : - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego ale wymaga nieznacznej pomocy i/lub kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
4,5Student: - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego; w sporadycznych sytuacjach wymaga nieznacznej pomocy i kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
5,0Student : - w pełni wykorzystuje posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego; samodzielnie i bez trudności przeprowadza obserwacje ornitologiczne i rozpoznaje ptaki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C14_K03Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie najważniejszych zagadnień z zakresu ewolucji, morfologii, anatomii, ekologii i biologii ptaków.
C-2Zapoznanie studentów awifauną krajową i światową oraz formami i metodami ochrony siedlisk ważnych dla ptaków.
Treści programoweT-W-4Migracje ptaków, współczesne metody badań, typy migracji, orientacja w terenie, mechanizmy nawigacji.
T-W-2Zmysły i podstawy zachowań ptaków. Sygnalizacja głosowa i ewolucja systemów dialektycznych.
T-A-2Przegląd systematyczny wybranych grup taksonomicznych ptaków Europy. Omówienie wybranych aspektów biologii gatunków podlegających szczególnej ochronie na terenie Unii Europejskiej. Ochrona ptaków i ich siedlisk w Polsce.
T-A-3Rozmieszczenie gatunków. Ptaki krainy nearktycznej, neotropikalnej, palearktycznej, etiopskiej, orientalnej i australijskiej.
T-W-5Biologia okresu lęgowego.
T-A-4Topografia, anatomia i morfologia ptaków. Układ powłokowy, rodzaje piór i ich budowa. Identyfikacja piór wybranych gatunków. Rozród ptaków. Budowa jaj ptasich. Rozpoznawanie jaj wybranych gatunków ptaków. Obserwacja ptaków w terenie. Metody prowadzenia obserwacji. Rozpoznawanie gatunków ptaków pospolicie występujących po śpiewie, ubarwieniu oraz sylwetce.
T-A-1Systematyka ornitologiczna. Jednostki taksonomiczne i zasady klasyfikacji.
T-W-1Ewolucja ptaków - szczegółowy rys historyczny, pochodzenie i szczątki kopalne. Współczesne poglądy na ewolucję ptaków.
T-W-3Specjalizacje pokarmowe, a typy pożywienia. Sposoby lokomocji ptaków.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja.
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samoksztalcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy
3,5
4,0
4,5
5,0