Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Molekularne wskaźniki predykcyjne płynów ustrojowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Molekularne wskaźniki predykcyjne płynów ustrojowych
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 5 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcie norm oraz wartości referencyjncyh i ich znaczenie w badaniach wskaźników predykcyjncyh. Zmiennośc osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Wykorzystanie klasycznych technik diagnostycznych oraz nowoczesnych technika analitycznych w nalaizie wskąźników predykcyjnych.1
T-A-2Znaczenie diagnostyczne osocza i surowicy krwi. Podstawowe błędy w przygotowaniu prób. Opis niezbędnych kroków w przygotowaniu osocza/surowicy krwi w badanich laboratoryjnych. Techniki analityczne w badaniach osocza i surowicy krwi. Analiza danych literaturowych - markery diagnostyczne i predykcyjne we krwi.1
T-A-3Znaczenie diagnostyczne i kliniczne badania moczu. Mocz jako żródło informacji o funkcjonowaniu całego organizmu. Predykcyjne wskaźniki chorób nerek i chorób metabolicznych. Wykorzystanie badań proteomicznych moczu w diagnozowaniu chorób i monitorowania farmakoterapii. Białkowe markery czynności nerek.1
T-A-4Kliniczne znaczenie badania płynu mózgowo-rdzeniowego (PMR). Badanie fizyczne, chemiczne i mikroskopowe PMR. Białka wskąznikowe PMR. Badanie mikrobiologiczne PMR. Analiza białek wykorzystywanych do monitorowania działania bariery krew-mózg.1
T-A-5Znaczenie diagnostyczne i kliniczne badania płynów owodniowego, stawowego, z opłucnej, z osierdzia i jamy otrzewnej.1
5
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia z zakresu analizy płynów ustrojowych.1
T-W-2Podstawowe zagadnienia dotyczące diagnozowania chorób. Historyczny aspekt badań biochemicznych w kontekście pierwszych markerów predykcyjnych. Pojęcie testu diagnostycznego. Norma a zakres referencyjny. Czułośc i swoistość testów. Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjne.1
T-W-3Podstawowe żródła próbek płynów ustrojowych. Ogólne zasady pobierania oraz przechowywania materiału biologicznego. Czynniki wpływające na jakość materiału biologicznego. Znakowanie próbek. Najczęściej popełniane błędy przed i postanalityczne.Czynniki związane z przygotowaniem pacjeta.1
T-W-4Pobieranie, przygotowanie i przechowywanie prób moczu, płynu mózgowo rdzeniowego i innych płynów ustrojowych (owodniowego, stawowego, z opłucnej, z osierdzia i z jamy otrzewnej). Bezpieczeństwo i zagrożenia biologiczne związane z pobieraniem płynów ustrojowych.2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć.15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C29.4_W01
Student posiada wiedzę w zakresie technik i metod stosowanych w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych. Student posiada wiedzę dotyczącą znaczenia diagnostycznego predykcyjnych wkaźników płynów ustrojowych.
BL_2A_W02, BL_2A_W11, BL_2A_W16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C29.4_U01
Student rozumie możliwości wykorzystania technik badawczych oraz posiada umiejetność poprawnej interpretacji analiz wybranych molekularnych wskaźników predykcyjnych płuynów ustrojowych.
BL_2A_U08, BL_2A_U15C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3, M-4S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C29.4_K01
Student w interpretacji procesów fizjologicznych wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie oraz znaczenie znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
BL_2A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C29.4_W01
Student posiada wiedzę w zakresie technik i metod stosowanych w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych. Student posiada wiedzę dotyczącą znaczenia diagnostycznego predykcyjnych wkaźników płynów ustrojowych.
2,0Student nie zna naczenia diagnostycznego oraz podstawowych technik i metod stosowanych w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
3,0Student podaje podstawowe techniki oznaczania molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, opisuje jedną z nich.
3,5Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz podaje współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych.
4,0Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych, zna ogólne znaczenie diagnostyczne oraz zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy.
4,5Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych, zna bardzo dobrze diagnostyczne znaczenie i ogólne zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy.
5,0Student opisuje wszystkie przeanalizowane techniki oznaczania wskażników predykcyjnych, bardzo dobrze zna znaczenie diagnostyczne i kliniczne badania wszystkich płynów ustrojowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C29.4_U01
Student rozumie możliwości wykorzystania technik badawczych oraz posiada umiejetność poprawnej interpretacji analiz wybranych molekularnych wskaźników predykcyjnych płuynów ustrojowych.
2,0Student nie zna żadnych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i nie potrafi interpretować wyników.
3,0Student zna zaledwie jedną technikę oznaczania wskaźników predykcyjych i potrafi dostowac ją do określonych badań naukowych. Zna w stopniu minimalnym znaczenie diagnostyczne wybranych wskażników predykcyjnech.
3,5Student potrafi skorzystac z niektórych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i potrafi dostowac je do określonych badań naukowych. Zna w stopniu dostatecznym znaczenie diagnostyczne wybranych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
4,0Student potrafi skorzystac z technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i zinterpretowac procedury niezbędne do ich wykonania oraz potrafi dostowac techniki do określonych badań naukowych. Zna w stopniu dobry znaczenie diagnostyczne wybranych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
4,5Student potrafi przygotowac, opisac i przeanalizowac próby do określonych technik badawczych i dostosowac je do określonych badań naukowych. Zna w bardzo dobrze znaczenie diagnostyczne wskaźników predykcyjnych wybranych płynów ustrojowych.
5,0Student bardzo dobrze korzysta ze znajomości przerobionych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejetnie je dobiera do określonych badań naukowych. Zna w stopniu dobry znaczenie diagnostyczne wskaźników predykcyjnych wszystkich płynów ustrojowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C29.4_K01
Student w interpretacji procesów fizjologicznych wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie oraz znaczenie znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
2,0Student w interpretacji procesów fizjologicznych nie wykorzystuje podejścia naukowego i nie wykazuje zrozumienia oraz znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
3,0Student w interpretacji procesów fizjologicznych dostatecznie wykorzystuje podejście naukowe i nie wykazuje zrozumienia oraz znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
3,5Student w interpretacji procesów fizjologicznych dostratecznie wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje minimalne zrozumienie oraz znajomość pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
4,0Student w interpretacji procesów fizjologicznych dobrze wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje dostateczną znajomość pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
4,5Student w interpretacji procesów fizjologicznych dobrze wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje bardzo dobrą znajomość pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
5,0Student w interpretacji procesów fizjologicznych bardzo dobrze wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje bardzo dobrą znajomość pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.

Literatura podstawowa

  1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna, Urban and Partner, Wrocław, 2008
  2. Kraj A., Silbering J., Proteomika, UJ, Kraków, 2004
  3. Maśliński S., Ryżewski J., Patofizjologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  4. Nancy A. Brunzel, Diagnostyka laboratoryjna., Elsevier, Wrocław, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Murray R.K.,Granner D.K., Rodwell V.W., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008
  2. W.Z Traczyk, A. Trzebski, Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  3. Myśliwiec M., Choroby nerek, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcie norm oraz wartości referencyjncyh i ich znaczenie w badaniach wskaźników predykcyjncyh. Zmiennośc osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Wykorzystanie klasycznych technik diagnostycznych oraz nowoczesnych technika analitycznych w nalaizie wskąźników predykcyjnych.1
T-A-2Znaczenie diagnostyczne osocza i surowicy krwi. Podstawowe błędy w przygotowaniu prób. Opis niezbędnych kroków w przygotowaniu osocza/surowicy krwi w badanich laboratoryjnych. Techniki analityczne w badaniach osocza i surowicy krwi. Analiza danych literaturowych - markery diagnostyczne i predykcyjne we krwi.1
T-A-3Znaczenie diagnostyczne i kliniczne badania moczu. Mocz jako żródło informacji o funkcjonowaniu całego organizmu. Predykcyjne wskaźniki chorób nerek i chorób metabolicznych. Wykorzystanie badań proteomicznych moczu w diagnozowaniu chorób i monitorowania farmakoterapii. Białkowe markery czynności nerek.1
T-A-4Kliniczne znaczenie badania płynu mózgowo-rdzeniowego (PMR). Badanie fizyczne, chemiczne i mikroskopowe PMR. Białka wskąznikowe PMR. Badanie mikrobiologiczne PMR. Analiza białek wykorzystywanych do monitorowania działania bariery krew-mózg.1
T-A-5Znaczenie diagnostyczne i kliniczne badania płynów owodniowego, stawowego, z opłucnej, z osierdzia i jamy otrzewnej.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia z zakresu analizy płynów ustrojowych.1
T-W-2Podstawowe zagadnienia dotyczące diagnozowania chorób. Historyczny aspekt badań biochemicznych w kontekście pierwszych markerów predykcyjnych. Pojęcie testu diagnostycznego. Norma a zakres referencyjny. Czułośc i swoistość testów. Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjne.1
T-W-3Podstawowe żródła próbek płynów ustrojowych. Ogólne zasady pobierania oraz przechowywania materiału biologicznego. Czynniki wpływające na jakość materiału biologicznego. Znakowanie próbek. Najczęściej popełniane błędy przed i postanalityczne.Czynniki związane z przygotowaniem pacjeta.1
T-W-4Pobieranie, przygotowanie i przechowywanie prób moczu, płynu mózgowo rdzeniowego i innych płynów ustrojowych (owodniowego, stawowego, z opłucnej, z osierdzia i z jamy otrzewnej). Bezpieczeństwo i zagrożenia biologiczne związane z pobieraniem płynów ustrojowych.2
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć.15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C29.4_W01Student posiada wiedzę w zakresie technik i metod stosowanych w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych. Student posiada wiedzę dotyczącą znaczenia diagnostycznego predykcyjnych wkaźników płynów ustrojowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
BL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
BL_2A_W16ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat chemii biologicznej i fizjologicznej organizmów żywych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia z zakresu analizy płynów ustrojowych.
T-W-2Podstawowe zagadnienia dotyczące diagnozowania chorób. Historyczny aspekt badań biochemicznych w kontekście pierwszych markerów predykcyjnych. Pojęcie testu diagnostycznego. Norma a zakres referencyjny. Czułośc i swoistość testów. Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjne.
T-W-3Podstawowe żródła próbek płynów ustrojowych. Ogólne zasady pobierania oraz przechowywania materiału biologicznego. Czynniki wpływające na jakość materiału biologicznego. Znakowanie próbek. Najczęściej popełniane błędy przed i postanalityczne.Czynniki związane z przygotowaniem pacjeta.
T-W-4Pobieranie, przygotowanie i przechowywanie prób moczu, płynu mózgowo rdzeniowego i innych płynów ustrojowych (owodniowego, stawowego, z opłucnej, z osierdzia i z jamy otrzewnej). Bezpieczeństwo i zagrożenia biologiczne związane z pobieraniem płynów ustrojowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna naczenia diagnostycznego oraz podstawowych technik i metod stosowanych w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
3,0Student podaje podstawowe techniki oznaczania molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, opisuje jedną z nich.
3,5Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz podaje współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych.
4,0Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych, zna ogólne znaczenie diagnostyczne oraz zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy.
4,5Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych, zna bardzo dobrze diagnostyczne znaczenie i ogólne zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy.
5,0Student opisuje wszystkie przeanalizowane techniki oznaczania wskażników predykcyjnych, bardzo dobrze zna znaczenie diagnostyczne i kliniczne badania wszystkich płynów ustrojowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C29.4_U01Student rozumie możliwości wykorzystania technik badawczych oraz posiada umiejetność poprawnej interpretacji analiz wybranych molekularnych wskaźników predykcyjnych płuynów ustrojowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
BL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-A-1Pojęcie norm oraz wartości referencyjncyh i ich znaczenie w badaniach wskaźników predykcyjncyh. Zmiennośc osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Wykorzystanie klasycznych technik diagnostycznych oraz nowoczesnych technika analitycznych w nalaizie wskąźników predykcyjnych.
T-A-2Znaczenie diagnostyczne osocza i surowicy krwi. Podstawowe błędy w przygotowaniu prób. Opis niezbędnych kroków w przygotowaniu osocza/surowicy krwi w badanich laboratoryjnych. Techniki analityczne w badaniach osocza i surowicy krwi. Analiza danych literaturowych - markery diagnostyczne i predykcyjne we krwi.
T-A-3Znaczenie diagnostyczne i kliniczne badania moczu. Mocz jako żródło informacji o funkcjonowaniu całego organizmu. Predykcyjne wskaźniki chorób nerek i chorób metabolicznych. Wykorzystanie badań proteomicznych moczu w diagnozowaniu chorób i monitorowania farmakoterapii. Białkowe markery czynności nerek.
T-A-4Kliniczne znaczenie badania płynu mózgowo-rdzeniowego (PMR). Badanie fizyczne, chemiczne i mikroskopowe PMR. Białka wskąznikowe PMR. Badanie mikrobiologiczne PMR. Analiza białek wykorzystywanych do monitorowania działania bariery krew-mózg.
T-A-5Znaczenie diagnostyczne i kliniczne badania płynów owodniowego, stawowego, z opłucnej, z osierdzia i jamy otrzewnej.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i nie potrafi interpretować wyników.
3,0Student zna zaledwie jedną technikę oznaczania wskaźników predykcyjych i potrafi dostowac ją do określonych badań naukowych. Zna w stopniu minimalnym znaczenie diagnostyczne wybranych wskażników predykcyjnech.
3,5Student potrafi skorzystac z niektórych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i potrafi dostowac je do określonych badań naukowych. Zna w stopniu dostatecznym znaczenie diagnostyczne wybranych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
4,0Student potrafi skorzystac z technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i zinterpretowac procedury niezbędne do ich wykonania oraz potrafi dostowac techniki do określonych badań naukowych. Zna w stopniu dobry znaczenie diagnostyczne wybranych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
4,5Student potrafi przygotowac, opisac i przeanalizowac próby do określonych technik badawczych i dostosowac je do określonych badań naukowych. Zna w bardzo dobrze znaczenie diagnostyczne wskaźników predykcyjnych wybranych płynów ustrojowych.
5,0Student bardzo dobrze korzysta ze znajomości przerobionych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejetnie je dobiera do określonych badań naukowych. Zna w stopniu dobry znaczenie diagnostyczne wskaźników predykcyjnych wszystkich płynów ustrojowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C29.4_K01Student w interpretacji procesów fizjologicznych wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie oraz znaczenie znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-A-1Pojęcie norm oraz wartości referencyjncyh i ich znaczenie w badaniach wskaźników predykcyjncyh. Zmiennośc osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Wykorzystanie klasycznych technik diagnostycznych oraz nowoczesnych technika analitycznych w nalaizie wskąźników predykcyjnych.
T-A-2Znaczenie diagnostyczne osocza i surowicy krwi. Podstawowe błędy w przygotowaniu prób. Opis niezbędnych kroków w przygotowaniu osocza/surowicy krwi w badanich laboratoryjnych. Techniki analityczne w badaniach osocza i surowicy krwi. Analiza danych literaturowych - markery diagnostyczne i predykcyjne we krwi.
T-A-3Znaczenie diagnostyczne i kliniczne badania moczu. Mocz jako żródło informacji o funkcjonowaniu całego organizmu. Predykcyjne wskaźniki chorób nerek i chorób metabolicznych. Wykorzystanie badań proteomicznych moczu w diagnozowaniu chorób i monitorowania farmakoterapii. Białkowe markery czynności nerek.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w interpretacji procesów fizjologicznych nie wykorzystuje podejścia naukowego i nie wykazuje zrozumienia oraz znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
3,0Student w interpretacji procesów fizjologicznych dostatecznie wykorzystuje podejście naukowe i nie wykazuje zrozumienia oraz znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
3,5Student w interpretacji procesów fizjologicznych dostratecznie wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje minimalne zrozumienie oraz znajomość pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
4,0Student w interpretacji procesów fizjologicznych dobrze wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje dostateczną znajomość pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
4,5Student w interpretacji procesów fizjologicznych dobrze wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje bardzo dobrą znajomość pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
5,0Student w interpretacji procesów fizjologicznych bardzo dobrze wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje bardzo dobrą znajomość pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.